Číslo 3 | Ročník VI. | Září 1983 |
Do milostné melodie flétny vstupují rozechvělé akordy harfy, prostupují se, modravá melodie zurčí opojně a něně do zadreného dechu naslouchajících. Není v té podivné chvíli okouzleného zakletí nikoho, kdo by nebyl zasaen. Nevím, snad jsou v této chvíli v krbovém sále i lidé, kteří poprvé, či jenom vzácně, naslouchají hudbě tohoto druhu. O jednom si vak neodvauji pochybovat: není moné aby necítili!
Protoe právě nastal onen zázračný okamik, kdy hudba působí svou silou krásy, svými doteky, příjemně tvarujíc nevyslovitelné, co zůstává, jako stopa rydla ve slonové kosti, jako barevná kompozice Po tazích tětcem, jako nádherná mylenka či vere, které jsme právě ucítili hluboko v sobě.
Na Hradech ono květnové odpoledne pan profesor Václav ilka a paní Eva Vyskočilová dokázali svůj malý zázrak, hudební zázrak velikého sepětí určovaného citlivým sblíením s těmi, kdo jim naslouchali. V místech, která mnohým vstoupila do povědomí, pro které setkání s uměleckými projevy výtvarníků, literátů, hudebníků, recitátorů jsou svátečními hodinami k potěe a radosti. A oni se vracejí. Je to prosté a samozřejmé, protoe k svému vednímu času, ke svým denním starostem, k tomu, čemu se říká obyčejné dny potřebují své malé třpytky krásy i dobrý pocit z dovednosti a umění druhých. Přečasto v jiné rovině ne je jejich profesí. A tak se stává, e po oněch nedělích, kdy je moné se vracet do Hradů na dalí vernisáe, koncerty, recitační či literární matiné, nebo jenom k pobesedování s moudrými lidmi přichází zvlátní pocit svěesti i chuti do obyčejných pracovních dnů. Jak je ten součet prostý: Kde tedy hledat člověče unavený celotýdennírn vypětím onou malou oázu radosti a krásy? Ne kadý zná směr na fotbalové hřitě, ne kadý zůstává spokojeně zavřen ve své betonové krabici, uspáván k pouhému přeití, tedy také k nejjednoduí, ale značně nezdravé regeneraci nových sil.
Návraty do zámku vzkříeného heroismem nadenců odepsaného nedávno pro přítomnost i budoucnost jsou poutními cestami za krásou. Kolik jmen hostujícím umělců, zejména výtvarníků, vstoupilo do povědomí lidí, kteří dnes u s naprostou samozřejmostí spojují Hrady s kumtem. V Listech starohradské kroniky jsou přesně a pečlivě evidovány. Pro pamě nai i budoucích. A blízko je čas, kdy i poslední, gotická část, bude dokončena, zpřístupněna a svými monostmi poskytne dalí příleitost ke sblíení se Starými Hrady. Ale to jetě nebude vechno. Přijde na řadu i terasa před zámkem, parková úprava v dnením sadě, lavičky a tichá zákoutí v místech, kam dnes jetě nikdo nepřichází. Stále víc ivých se bude vracet k pozůstalostem mrtvých a znovu objevovat pro přítomnost to, co v jejich díle i odkazech nemůe zaniknout. Jenom na čas je uloeno v krabicích, čekajíc na chvíli, kdy v nových souvislostech bude opět hovořit.
Před lety jsem se dopustil jediného malého zapochybování. Dodnes se za ně omlouvám. Na Hradech nelze o něčem pochybovat. Protoe je tam pan učitel Holman. A pan učitel mi tehdy, zkormouceně stojícímu nad neupraveným, rozvrtaným malým nádvořím řekl: A přijedete přítě, budou tady kvést růe. Nevím, jestli si uvědomil krásnou souvislost s panem Macharem, ale kdy jsem přítě přijel, a netrvalo to nijak dlouho, kdy jsem byl na Hradech znovu růe kvetly. A kolem byly první kamenné desky, ukazujÇŚŇżz(˙&=3úăŕĂâr@|ĺŽ{ n¤@ĄĆ Ű ęŽ<ĚrDTi]ý|ŠUks&ĽĄ]@đtS¸}ÜŃĎ* üłMůÓŇ"mW´÷?ĘÜv¸ŘsÍĎůý9I÷˝Ůąe
`ÄŃËsőĆÔF-z:QJJP3ě*äHVŘŚ*ŮŠđ5[ĘR)sł[_ŠÄ RE{ü(RJ ľ!S}Wçí?żkÚÍĄn0RCÔn§:s˙`Ž*ߎî}ťVčc/SółZ1šŽb÷t-ux8üáŃć˝>GÓ3MîVOCö˛nťĽÁŰ8Ň7#ÜA^K~?ŰÁ|Y IŃ´@ˇ+ÓHvňyJ0Ł¤ëN%KhŚ"Ő'lńiÖ:kŞ˝o˘1ćŽ
Ö˘ŕ3<(gYźóÄPëŚ~
{
S &žÜ˙O7˝ ĚC JâŃłâ˘TĚÍ°¤Ž0Ż¤Ôá8Di˙-Mąsŕy
ý
,$IČ°čňgĐ$m `+ČŁ-?7tÄţ/˘ţśÓdý^Šď2>AÎnO¸TţŇ"č?Ąş8;Ů"÷äü1zËvRív}.h\őé&Đîç[ Ţ@Ç5
{Ĺ>xzW~bş˝ÂłŔ§$ßBŕÖÖřňŻJÖLj_7˙uzqąéÍË°oY>_Ô¤#GV.VJŁx_`ŰMÜücbźŕďćčëëë$[+{.ŮîšYgźČĆSßLÂaŮĨhý´ëŐŰłŐÉ\^}ŠťÜź˛×Ćc:"şěýťQÁş´ĚŮqAKŐôLúŠ~dGđ¸ÖBŔëčxöiBĘ~ç
¸}Ň íDÓĂZE[E(mâüő˛łĽď§:&Zćó:ôŮ|ćĄÝ2ťKŞNňŻzĐ÷ééYű?˙ĽDߎĄWŚôwU@óďxŐŕ"?źżMÚů§dR
ÔLAŐšXi;Ăg|NÂCJ@×hHß÷ÔKĐ~ТIî]ŚĆ˙Íýéwq@ţńĎťPˇp^§ÉdăġFórţr4Ui˛ĐŁ^őmÜş?dć<´é[xďk1 u|ĚĆČ(,ówO÷pĺ?Ą/ěpeŃ_4ˇq$÷NĐu%cNÎŘa`đ"AĹ}Žą`°zľ}ÂĽ÷ąůzí˙šăĽŔ&ĺ1ŐŮŢÄĺë QŇJ&5|"yŠçeßíM¤OMs>,épMľz^~~Łú$jčöP\PA1ŕ(ÜzäoŹZŻ%!Kęd1Óót(q /Sň§rńŕśß#Qžľbßür˙;!Óařąűť'Ľ
%AĘzF
YťşLóf3şňŚťg;přňďňd\ŔÎ7č´Ć#zzďť]ŽŤ!ÔęB
´ľ˙ ó\ůĎ
ŃⲍÂ+>}éłÜŁĺVŞ5žqÔ'%ëžv´ôđ0S%ÉugžHCč g)M$+vë~H@ăĂă6ßÂâ
WţňYÜÓMýN a+Ŕ@ž ˘Ó9%j"sěďlföwSťňęKĚPKůŹű>bŻj¤ ŃzZ ;ز-řŕfë}ˇşDÇ:˘öŐ.¨Ö+aŮZÔIŔv˙>÷0Ő3Ó§^ľ5Ú"É÷ůDs0ŠDč*ĐűaqmĽJc\ˇköNtÚęN¨sĽłń\ĂÓňGć°ŞżŇášiÔł÷ňO>îzyů
}PÄÂňÍ`@ž+¨őňŞqŚhčíS´č˘cX] P¸öOşçdÜÄĚŘyŃjuŐ7ÂŘ{vŠú%łŮĆľ÷CĽ{!dÝhTÜx/×ö}|2ĆhaaîĹ?Çř ŻkeeĐUĐ[AOg.
ÓŮN÷¨ŐÝIm@6@ôdnąôW¸}ćÚůE53!¤CŹCaÎ6ÍŢgřrLÜF|L×ýx_ňçÜŢÔ UDÓŐĂ}ZOߡZ^ÝŠo˝%|űăÍńMhÄY6}ůw0řXäj$ă
d?m|ô$éßÉ0áwyž öŁdřÖ˘îaGÁ
n,ŽfËođVmŞx]ÄÚÇŽ_ŮŤďU8XĎJŐd9°˘öşmžä/OMř żśi
ę}v*x3ßţţÍ9˛
˝˙ýšĘŔ`:*ÇhťźÉ
˘Óă
Pb#ó¤ Î+@'Á}-\.Šwđ4ˇ5P ůşB$Ď
şÜ`Ą\%}Ź=ôa4ÓâárÝš˘lÂVTɸ˘&Starohradské návraty