Nové Noviny č. 40/998. října 1999str. 4

S trochou nostalgie někteří z nás každoročně vzpomínají na posvícení, prožitá na vesnicích našich babiček a dědů. Na kolotoče a houpačky, na neopakovatelnou atmosféru stolů plných dobrot, na husu, dorty a na chvíle tajného nakukování oknem do sálu restaurace plného rudolících tanečníků, křepčících v kole posvícenské zábavy. Minulou neděli bylo posvícení i v Jičíně. Sváteční atmosféru však připomnělo pouze několik pouťových atrakcí na Valdštejnově náměstí. Ty tam jsou doby posvícenských koláčů a svátečně vystrojených tanečníků.

FOTO: mar


Kamióny už nemusí jezdit městem

Robousy - K výraznému odlehčení od frekventované nákladní dopravy v Jičíně přispěla nová spojovací komunikace - sjezd na obchvat u firmy Continental.

"Komunikace byla otevřena minulý týden, zatím jen do předčasného provozu," uvedl vedoucí referátu dopravy OkÚ Jičín Pavel Benda. "Potřebnost této spojky stoupá v souvislosti s rozvojem průmyslové zóny. Těžká nákladní vozidla mají nyní možnost vyjet na obchvat ve směru na Mladou Boleslav přímo, aniž by musela, tak jako tomu bylo dosud, projíždět městem - především Konecchlumskou ulicí a nebo se otáčet v prostoru benzinové čerpací stanice v Robousích," doplnil Benda.

Spojovací komunikace měla být původně budována jako součást výstavby chystaného čtyřpruhu z Robous do Úlibic. "Zahájení této investice se oproti původnímu předpokladu zpozdilo, proto bylo požádáno o vyjmutí sjezdu na obchvat jako samostatné stavby," potvrdil vedoucí referátu dopravy.

Čtyřpruh je nyní ve stádiu projektu, v příštím roce by se měl uskutečnit výkup pozemků a k zahájení prací má dojít nejdříve v roce 2001. V souvislosti s obavou, že kvůli oddalování termínu může být stavba pro nedostatek peněz ve státním rozpočtu ohrožena, Benda naznačil, že se hovoří i o jiném způsobu jejího financování. Tuto možnost připouští i Jiří Jedlička, náměstek ředitele pardubického Ředitelství silnic a dálnic. "Financování podobných akcí je možné i prostřednictvím Evropské banky formou úvěru. V některých částech republiky s tím už mají zkušenost. V roce 2000 by s pomocí tohoto úvěru měla být ve východních Čechách zahájena stavba obchvatu České Skalice. To, zda do tohoto programu bude zapojena i nová rychlostní komunikace z Robous do Úlibic, nemohu v tuto chvíli potvrdit," řekl Jedlička.

(jn)


Krizové centrum: návrh byl podán

Jičín - Návrh na vytvoření nízkoprahového centra, zpracovaný střediskem K-klub ve spolupráci s Okresní protidrogovou komisí Jičín, je letos narozdíl od předešlých let pouze jediným podaným projektem v rámci specifické protidrogové prevence na Jičínsku.

Žádost o téměř půlmiliónovou dotaci na využití městské budovy, sousedící s K-klubem, za účelem zřízení nízkoprahového centra, prvního svého druhu na okrese, obdržela Meziresortní protidrogová komise v Praze minulý týden z rukou ředitele K-klubu Martina Zajíčka. "Bude-li žádost o grant uznána, může být krizové centrum do roka otevřeno," oznámil Ladislav Jiřička, okresní protidrogový koordinátor.

"Iniciativu K-klubu vítáme, protože na okrese dosud žádné takové zařízení nefunguje. Přitom ze zkušenosti z jiných měst víme, že podobná pracoviště mají z hlediska prevence své nezastupitelné místo," sdělil Jiřička. Upřesnil, že jeho návštěvníkům zde poskytnou kompletní psychosociální a poradenský servis s využitím terapeutické dílny. Počítá se s pořádáním besed a komponovaných pořadů. "Klientelu nemusí tvořit jen lidé, kteří se budou chtít zbavit své závislosti na nebezpečných návykových látkách, ale také jejich rodiče, spolužáci a vlastně kdokoliv, kdo bude mít o tuto problematiku zájem," zdůraznil Jiřička.

I když se z technických a provozních důvodů K-klub a nové centrum propojí, oba objekty budou mít nadále samostatný vchod. Za provoz a poskytované služby nízkoprahového centra bude zodpovídat stálý pracovník. Kdo konkrétní by to měl být a jakou formou bude na novém působišti zaměstnán, však zatím spoluautor projektu Martin Zajíček blíže neupřesnil.

(jn)


V zimě budeme opět solit

Jičín - Vedoucí pracovníci Technických služeb Jičín v těchto dnech dolaďují plán zimní údržby okresního města, od kterého se pak budou odvíjet jejich aktivity v období od 1. listopadu 1999 do dubna roku 2000.

Podle vyjádření ředitele ing. Čeňka Strašíka je finanční rozpočet Technických služeb Jičín napjatý stejně tak jako městský. Nedaří se plnit jeho příjmovou stránku, a celý kolektiv zaměstnanců se proto všemožně snaží snižovat provozní náklady organizace.

Na zimu jsou však v Technických službách dobře připraveni již v těchto dnech. V Jičíně se budou městské komunikace se souhlasem radnice sypat opět solí a chodníky směsí písku se solí. V příštích dnech budou do exponovaných míst ve městě rozmístěny plastové bedny s posypovým materiálem, kterým se Technické služby města Jičína v dostatečném časovém předstihu předzásobily. V kasárnách a v Textilní ulici je uskladněno 200 tun soli, a tak se zdá, že by letošní zima neměla "městské cestáře", ale ani nás, každodenní uživatele komunikací a chodníků, ničím překvapit.

(mar)


Revitalizace kulturní památky Valdštejnské lodžie

Jičín - Poslední den v měsíci září se již po několikáté (od roku 1995) sešli zástupci neziskových organizací (ZO ČSOP Křižánky, Občanské sdružení Lodžie - dále jen OSL) a zástupci města Jičína. Tématem diskuze byla opět Valdštejnská lodžie a Čestný dvůr.

Celé jednání bylo odrazem naivity a politické nezkušenosti členů občanských iniciativ, kteří se již několik let marně snaží zahájit plodnou spolupráci s městem, jakožto majitelem objektu zmíněné kulturní památky. Nezištně nabídli architektonickou studii italského architekta F. Nosariho (městský architekt Mantovy, která byla působištěm Nicola Sebregondiho, autora Valdštejnových staveb v Jičíně) a studii využití objektů čestného dvora jako "Centra pro dítě, hru a poučení" z pera Renaty a Martina Lhotákových.

OSL dostalo na jaře r. 1999 ústní nabídku pětiletého zkušebního období, ve kterém by se mohlo ukázat, zda jsou jeho záměry realizovatelné. OSL si uvědomilo absurditu této nabídky a nabídlo městu partnerskou spolupráci bez časového omezení. Navrhlo městu své záruky a desetibodový scénář: mimo jiné odbornou garanci, realizaci kulturních programů, hledání a získávání finančních prostředků. Navrhlo vytvoření společného grémia, které by dohromady konzultovalo své záměry.

Základní organizace ČSOP Křižánky pak shrnula i svůj dosavadní vklad do revitalizace a záchrany této ojedinělé kulturní památky. Jen v letech 1996-1998 vložila do realizace projektů 625 tisíc korun. Tyto peníze byly použity na tisk informačních a propagačních materiálů o lodžii a barokní krajině. Byla za ně uspořádána úspěšná vědecké konference na téma Valdštejnská lodžie a raně barokní krajina okolí Jičína, včetně tisku sborníku. Dále za ně bylo provedeno digitální zaměření Čestného dvora pro potřeby architektonické studie. ZO ČSOP Křižánky se podílela na získávání archivních materiálů, realizaci tří výstav, dětských výtvarných soutěží, řady přednášek a setkání. Byly zpracovány komplexní přírodovědné průzkumy areálu Zebín - Valdická obora a podobně.

Toto jednání však přineslo jednoznačný závěr. Zástupci a úředníci města buď nepochopili, nebo nechtějí pochopit předložený návrh dětského centra. Údajně naší vidinou a nereálností záměru město vydíráme. Předložená architektonická studie F. Nosarim (mimochodem byla OSL darována v roce 1998,byla schválena Okresním úřadem a Státním ústavem památkové péče v Praze) "je jen ubohým amatérským výkonem nerespektujícím zákony a normy České republiky".

Tuto studii nikdy neschválí hygiena, hasiči a město si nemůže ze svého rozpočtu dovolit hradit vysoké finance, které by provoz dětského centra vyžadoval. Renomovaný český architekt (?) posoudil práci svého italského kolegy jako blábol k ničemu. Podobně ohodnotil i následující prováděcí projekt českých architektů a projektantů na rekonstrukci západního křídla Čestného dvora.

Podle zástupců města a úředníků MěÚ dětské centrum v Čestném dvoře prostě vybudovat nelze. Město však v dané fázi není schopno říci, jak tento objekt využít. Ví jenom, že nějaké využití nalézt chce. Město touží nalézt funkci tohoto objektu, který ji vlastně nikdy neměl. Proto se bude uvažovat o dopracování stavebně historického průzkumu památky (konečně, to už mělo být v roce 1996) a poté vyhlásí architektonickou soutěž skutečně fundovaných architektů na využití této památky.

Co říci závěrem? Základní organizace Českého svazu ochránců přírody Křižánky k 31.12.1999 svoji aktivní účast na revitalizaci Valdštejnské lodžie a přilehlého areálu ukončuje. Svoji energii a čas bude věnovat jiným projektům (Obnova druhově bohatých luk, Záchrana ohrožených druhů rostlin a živočichů...). Do konce roku vydá noviny Dobrý den, kde se každý (budou rozdány do všech domácností v Jičíně a v jeho okolí) bude moci seznámit podrobně se záměrem dětského centra, prací čtyř architektů, závěry z grantů a dílčích projektů a s vyjádřením odborníků, podílejících se na obnově kulturní památky a její krajiny.

RNDr. Lenka Šoltysová, ZO ČSOP Křižánky


Z pohledu lékaře

Mnozí hledí na protestní úsilí zdravotníků za vyšší mzdy s podivem, kdekdo s umírněnou kritikou, někteří zhrzení spoluobčané zvyklí na socialistické rovnostářství pak neváhají přidat trochu vulgarity a arogance jako jistý čtenář z Prahy v MF Dnes v posledním záříjovém týdnu hovoří o "nenažranosti" lékařů, redaktor M. Komárek pak o "stávce felčarů" atd.

Nemyslím si, že bychom byli chamtiví a nenažraní, chceme jen jinou - totiž důstojnou odměnu za svoji práci. Nedomníváme se, že jsou jí současné tarifní platy, nedosahující celospolečenského mzdového průměru u drtivé většiny zaměstnanců. Řešením nemůže být ani neuvěřitelný počet přesčasových hodin, který sice vylepší domácí rozpočet do mírného nadprůměru, ale doslova zabije ostatní život jedince - rodinný, kulturní...

Ti chamtiví - to jsou zcela jiní lidé - slušní, ale mají "svoji cenu". Například nejmenovaný elektrikář z Nového Města nám nedávno přidělával pojistku proti přetížení elektromotoru. Do 20 minut byl s prací hotov a právě jen za práci (včetně 6-7 km cest. nákladů á 5,50 Kč/1 km) si účtuje 375 Kč s poukazem na to, že si opotřeboval vrtačku. Také bych rád bral 375 Kč na hodinu s poukazem na to, že si opotřebovávám mozek. Daleko spíše bych se v dnešní nedobré době za takový vysoký honorář styděl. Pro srovnání uvádím. Je mi 36 let a můj tarifní plat v současné době činí 9750 Kč).

MUDr. Jaroslav Tyl, ARO, ON Jičín


Policisté doporučují: napravte své administrativní prohřešky

V minulém vydání NN jsme vás seznámili se změnami v dosud zaběhnuté praxi úhrad "povinného ručení". Hlavní změnou je fakt, že pojištění (odpovědnosti za škodu, která je jiné osobě způsobena provozem vašeho vozidla) pro rok 2000 musí být sjednáno do konce roku 1999!

Dnes se podívejme na nejčastější administrativní prohřešky, kterých se držitelé motorových vozidel dopouštějí. V první řadě a nejčastěji dochází k tomu, že původní držitel na svém dopravním inspektorátu (dále jen DI) sice vozidlo odhlásí, ale nový držitel, snad aby ušetřil za správní poplatek (obvykle 300 Kč), již vozidlo nepřihlásí. V této souvislosti upozorňujeme, že podobné zapomnětlivce lze poměrně snadno dohledat.

Zde je jednoduchá náprava, neboť novému držiteli stačí zajít na DI podle místa trvalého pobytu nebo sídla firmy a převod vozidla dokončit. Druhým častým prohřeškem je prodej vozidla jinému držiteli bez odhlášení na DI. Tento případ je velice nebezpečný pro původního držitele, protože v naší evidenci je stále veden on a v případě, že nový (skrytý) držitel - vlastník nesplní svoji povinnost a nesjedná pojištění, může být postižen právě vlastník bývalý - zaevidovaný, původní držitel. Riziko ovšem nese i nový držitel, protože původní - zaevidovaný držitel může v obavě před možným postihem vozidlo na DI trvale vyřadit z provozu, což s sebou nese ztrátu technické způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích a její opětovné získání je zejména u starších vozidel prakticky téměř nemožné.

V tomto případě doporučujeme novému držiteli vozidla, aby kontaktoval předchozího (zapsaného) za účelem řádného převodu vozidla na DI.

Třetím nešvarem jsou případy vozidel, která po smrti zaevidovaného držitele jejich dědic, případně dědici stále provozují, ale neprovedli na DI převod vozidla na svou osobu. Přitom, jedná-li se o dědictví, je převod vozidla zpoplatněn pouze částkou 10 Kč, což je běžný správní poplatek vybíraný za změnu údajů v dokladech. V těchto případech je potřeba vozidlo převést na dědice.

Posledním prohřeškem jsou vozidla, která již fyzicky neexistují, ale jejich držitelé si nenašli čas, aby je na DI trvale vyřadili z provozu. Přitom se tento úkon provádí zdarma. Zde je nezbytné, aby držitel na DI vozidlo trvale vyřadil z provozu.

Ve všech zmíněných případech vám doporučujeme uvést do konce roku 1999 věci do náležitého stavu, a to jak v dokladech vozidla, tak v evidenci DI, abyste nezačínali rok 2000 s nepříjemným překvapením, které bude zahrnovat přinejmenším vysvětlení na DI a okresních úřadech, v horších případech i sankci, například v podobě vysoké pokuty.

Závěrem bychom vám rádi připomněli náležitosti, které pro jednání na DI musíte splnit. Vždy si s sebou vezměte občanský průkaz, bez něho jednat nelze nikdy. Dále potřebujete doklady od vozidla, kterými jsou technický průkaz motorového - přípojného vozidla a osvědčení o technickém průkazu. Tyto doklady se nepředkládají pouze v případě jejich ztráty či odcizení. Tabulku, respektive tabulky SPZ předkládejte jen v případě jejich poškození nebo částečné ztráty (to jest za účelem jejich výměny) a v případě trvalého vyřazení vozidla z provozu (to jest za účelem jejich odevzdání). Tabulka, respektive tabulky SPZ se neodevzdávají jen v případě jejich úplného odcizení nebo ztráty.

V případě, že za vaši osobu jedná zmocněnec, musíte jej vybavit plnou mocí, která musí obsahovat údaje o tom, kdo (zmocnitel), koho (zmocněnec), k čemu (úkon, který má být proveden - např. převod vozidla), s čím (přesná identifikace vozidla - SPZ, tovární značka, typ, číslo karoserie - VIN, číslo motoru) zmocňuje. U osob, které jednají za firmu, je rovněž nezbytné předložit živnostenský list nebo výpis z obchodního registru. V tom případě je potřebné zplnomocnění pro pracovníka, který za firmu jedná. Pro úplnost dodáváme, že na DI se předkládají vždy originály nebo ověřené kopie dokladů a listin, to se netýká dokladů od vozidla a dokladů totožnosti, které musí být předkládány vždy v originále.

Těšíme se na spolupráci s vámi při odstraňování nesprávných údajů v dokladech vozidel, a tím i v jejich evidenci, aby vstup do nového roku byl pro vás i naše pracovníky bezproblémový.

P ČR, OŘ Jičín


Nové Noviny