Nové Noviny č. 26/992. července 1999str. 7

Šrámkovci opět v Sobotce

Sobotka - Město pod Humprechtem opět po celý příští týden opanuje hudba, divadlo a hlavně poezie, která prostoupí všechna jeho zákoutí. Literárně-poetický festival zahájí zítra už tradiční seminární díla studentů a v podvečer divadelní představení pražského divadla Studio Jára. Oficiální zahájení 43. ročníku festivalu Šrámkova Sobotka se však uskuteční až v neděli. Pořadatelé očekávají účast více než sto padesáti lidí, kteří se s městem rozloučí až v sobotu 10. července na zahradě Šrámkova domu představením Kopretina v podání Válkova kočovného divadla.

(red)


Společně prožité dopolednebylo odměnou i povzbuzením

Studeňany - Dešťivé červnové dny neprorokovaly nic dobrého připravované výstavě "Výtvarné Studeňany '99". Zázraky se však stávají a sv. Petr držel to dopoledne Medarda na uzdě.

Sobota 19. června 1999 byla důležitým dnem pro mnoho lidí, zejména však pro Skupinu podkrkonošských výtvarníků, kteří každoročně ve Studeňanech vystavují pod záštitou OÚ Radim a pod dohledem pana Karla Šoltyse, který má na kulturních aktivitách ve Studeňanech lví podíl.

Výstavními prostorami se staly chalupy Šoltysových, Florových, Satrapových a Hálových. pro velké množství vystavených prací dobře posloužily i stodoly a zápraží chalup.

Svými pracemi se zúčastnilo na 25 výtvarníků a mnoho dětí ze základních i mateřských škol z okolí, rovněž vystavovali žáci Základní umělecké školy z Jičína a Nové Paky.

Výstavu zahájil Karel Šoltys, popsal trasu cest a cestiček ke všem expozicím v ostatních chalupách a nezapomněl připomenout osobnost studeňanského rodáka Josefa Nožičky, archiváře a vysokoškolského pedagoga. Také před jeho rodným domem se totiž vystavovalo.

Cesta za obrazy, obrázky, plastikami a objekty učinila na všechny návštěvníky patrně největší dojem. Krásná lidová architektura, pečlivě udržovaná současnými majiteli, vkusná zákoutí, květiny a dřeviny každého okouzlily. Vystavována byla tak současně i podkrkonošská lidová architektura.

Z vystavujících zaujaly obrazy Anny Hofmanové, kresby Emanuela Bosáka, plastiky Josefa Bucka, objekty Petra Hebera, řezbářské práce Karla Šoltyse, také pěkná keramika a batikované textilie Mileny Zrnové nalezly své obdivovatele.

Důležité nebylo, kdo a co vystavoval, vždyť mnozí z nich vlastní cestu teprve hledají. Důležitým se stalo samo setkání lidí společných zájmů a jejich příznivců. Společně prožité dopoledne bylo odměnou i povzbuzením pro jejich další tvůrčí práci.

Ve Studeňanech dlouhá léta žil a také zemřel velikán našeho výtvarného umění Josef Váchal. Co by tomu asi řekl, kdyby byl ještě mezi námi?

(troj)


SERIÁL: 375. výročí založení gymnázia XII.

Emanuel a Vladimír Bosákovi - Reminiscence

Prima měla vždy sídlo vpravo nad schody, v chodbě vedoucí k tajemnému přírodopisnému kabinetu profesorů Douska a Pauka, z jehož sbírek jsem po letech získal unikátní exponát, totiž záhadný předmět, označený visačkou s nápisem Penis velrybí, který nás v kabinetě v dobách tabuizované erotiky vždy nesmírně přitahoval.

Dodnes mi připomíná krásná léta tehdejších pubertálních vizí. Vysokými dvoukřídlými dveřmi v hlubokém dřevěném ostění jsme vstoupili do prostorné klasy s vysokými okny do ulice Jiráskovy, s prostorným stupínkem po pravici před vytahovacími tabulemi s kladkami na vysokém dřevěném rámu, na němž spočíval obedněný stůl - katedra, obávané sídlo zkoušejících kantorů.

V rohu pod stupínkem umyvadlo s houbou a hadry na úklid tabule, sloužící často jako pomůcky při kratochvílných třídních půtkách. Před katedrou tři řady škamen, nezapomenutelných monster se zelenými deskami a vyjímatelnými kalamáři ve žlábku pro psací potřeby, s množstvím psaných i rytých záznamů našich předchůdců na jejich ploše, používaných s oblibou jako hřiště pro "cvrnkes", druh stolního fotbalu s mincemi či knoflíky do špendlíkových branek. Usadili nás do nich podle abecedy od předních vlevo u oken k poslední lavici v řadě u kamen, nejdříve chlapce, potom děvčata, kterých byla asi třetina.

Do třídy se vstupovalo v botách, svršky se odkládaly na masivní třířadové nástěnné věšáky, na jejichž kolíky se také zavěšovaly mapy a instrukční obrazy pro názornou výuku. Na tutéž stěnu vlevo ode dveří přiléhala v zadní polovině třídy prostorná plechová kobka s úzkými dvířky a drátěným stropem, zvaná odedávna "bastila", zakrývající litinové těleso stojacích kamen, vytápěných jako na zámcích z chodby již brzo ráno panem školníkem. Do bastily byly zavírány oběti třídní spravedlnosti i teroru, ne ovšem v primě, kde ještě vládla kázeň a pořádek, zajišťované přirozeným respektem našeho třídního profesora Antonína Fialy - Alfa, podporovaným mnohdy i brachiálně. Učil češtinu a němčinu, ovládal latinu a řečtinu, chodil i do školy v myslivecké pelerině. Na výročních fotografiích z primy a sekundy sedí mezi námi na židli jako kvočna uprostřed hejna bažantích kuřat, důstojný kantor vychovatel.

Od pondělí do soboty od osmi do jedné v pěti vyučovacích hodinách se nás pedagogové pokoušeli vychovat k obrazu svému. Z tohoto utrpení nám o přestávkách byl vítaným útočištěm "Olymp", chlapecký záchodek nižšího gymnázia, přilepený ze dvorku na chodbu se třídami sekundy, tercie a kvarty, od jejichž žáků jsme zde přejímali vžité normy chování i odborné výrazivo.

Nenapodobitelné aroma tohoto koutku oddechu, směsice pachů thérovaného žlábku pissoaru a cigaretového dýmu, linoucího se z třídních sépareés pro velkou tělesnou potřebu, zneužívaných pro zakázané kuřácké exhibice, nás dosud ovane i při pouhé vzpomínce na povinné korzování na zmíněné chodbě o velkých přestávkách. Děvčata se v této době procházela o patro výše v chodbě před "Knihovnou pauperum". Vůně dámských záchodků je nám neznáma.

Korzo vyššího gymnázia, počínaje kvintou mého bratra, se odehrávalo na chodbě druhého patra, vedoucí kolem kreslírny k aule. Ústavní kaple měla tehdy ještě původní podobu s církevním koloritem, vyřezávanými lavicemi a funkčními varhanami na dřevěném kůru, nebyla však již používána. Zdejší promenáda byla spíše místem společenské komunikace nastávajících maturantů s mladšími kolegy, kvetla zde volná zábava bez pedagogického dohledu, který byl o to tužší u nás v přízemí. Přesto několik z nás využilo občas povolení navštívit své bratry ve vyšší třídě, a tak jsme jejich prostřednictvím brzy poznali i mnohé populární studentské osobnosti a talenty, které jinak jen zřídka zavítali do nižších pater.

Naše korzo promenovalo ukázněně ve dvojicích od "zpěvárny" pod schody vedoucími k tělocvičně, k prostoru, v němž jsme se během let setkali s celou řadou učitelů tělesné výchovy, ale řízením osudu hned na počátku s tím, jehož osobnost nás ovlivnila nejvíce, s "Frantou" Kříhou.

Koedukované třídy se na tělák dělily - kluci zůstávali v gymplu, holky odcházely do reálky, kde je vedla oblíbená profesorka Svobodová. Tělák jsme měli dvakrát týdně po hodině a jednou týdně odpoledne dvouhodinovku nepovinných "her", kde se zájemci zdokonalovali v základech Kříhových oblíbených sportů. Než k tomu došlo, museli jsme jako primáni absolvovat v prvním pololetí kázeňský a pořadový výcvik. Někteří z nás byli v tomto smyslu již vycvičeni za léta v Sokole, pro většinu však šlo o systém zcela neznámý. Zcela neznámá pro všechny však byla tělocvikářova osobnost.

V první řadě šlo o jeho odlišnost zevní - spolu s kolegyní Svobodovou se jako jediní tehdy pohybovali nejen v tělocvičně a na hřišti, ale i na chodbách a dokonce ve sborovně v neposkvrněné soupravě, bílých ponožkách a teniskách a s nezbytnou píšťalkou na krku, Franta navíc s bílým froté ručníkem místo límečku kolem krku. Mezi společensky oděnými kolegy působili dojmem bílých vran v černém hejnu, ale snižovali tak kastovní rozdíl mezi kantory a žactvem zcela přirozeným způsobem. V hodinách zeměpisu a mimo školu byl však Kříha vždy elegantně a pečlivě oblečen ve světlých barvách, kontrastujících s opálenou pletí a tmavými vlasy, rozdělenými střední pěšinkou a ztuženými brilantinou. Štíhlá sportovní postava a lehce arogantní komunikace i zásadní používání anglické výslovnosti sportovních výrazů naznačovalo, že jeho vzorem byl a zůstal anglický gentleman a americký sportsman - čti džentlmen a sportsmen.

(úryvek z rozsáhlejšího textu)


Nové Noviny