Nové Noviny č. 22/994. čevna 1999str. 2

Dohady o napojení obchvatu na čtyřpruh jsou asi minulostí

Úlibice - Teprve až šestá varianta napojení obchvatu Úlibic na plánovaný čtyřpruh ve směru od Robous má naději, že ji dopravou přetížená obec schválí. Pro předchozí studie dopravního řešení Úlibičtí nenašli pochopení, což zatím komplikovalo vypracování projektu na odklonění frekventovaného tahu mimo obec.

"Obchvat je bytostně důležitý, ale dosavadní studie pro nás nebyly přijatelné," potvrdil starosta Úlibic Josef Papoušek. To je zřejmě ale v tuto chvíli minulostí. Před týdnem totiž Pragoprojekt Liberec na Okresním úřadě v Jičíně nabídl obci pravděpodobně konečnou podobu projektu, který zohledňuje vlivy stavby na životní prostředí a hlavně veškeré připomínky ze strany místního úřadu. Na základě tohoto materiálu se všeobecně očekává, že se odmítavý postoj obce nebude opakovat, nic by tak nemělo bránit zahájení územního řízení. "Navržená studie je pro nás přijatelná," hodnotí stručně finální variantu Papoušek.

"Vlastní projekt se zásadně neměnil, došlo pouze k úpravě, kterou však požadovala sama obec. Zastupitelé si vybrali jednu z pěti variant a nakonec zvolili šestou, my jsme obec do ničeho netlačili, bylo by proto nelogické, aby teď znovu proti něčemu vystoupila," předesílají pracovníci východočeského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "To, že dnes na obec tlačí jeden z místních občanů, vlastník pozemků, které budou stavbou dotčeny, je samozřejmé, já bych se také bránil, na to má přece každý právo. Ovšem v době, kdy se zpracovávala studie, měla obec svolat veřejné zasedání a společně s námi to předjednat dřív, než rozhodla, jakou alternativu zvolí," dodává na adresu obecního úřadu ing. Jaroslav Petrus z ŘSD.

Součástí stavby bude celkem šest mostních konstrukcí, včetně podchodu pro pěší, který je situován v prostoru u autobusové zastávky, kde dochází ke křížení silnice ve směru na Radim. Diskutovalo se například i o způsobu vedení trasy. Zvažovalo se, zda komunikace v jedné části půjde po náspu nebo formou podjezdního řešení. Odborníci dali přednost prvnímu řešení. V rámci ochrany se počítá se 190 metrů dlouhou a čtyři metry vysokou protihlukovou stěnou, která bude v místech objektů prosklená. Zda do územního plánu obce, který by mohl být schválen na jaře příštího roku, bude zapracována poslední předložená alternativa dopravního řešení, starosta jednoznačně nepotvrdil, ale ani nevyloučil. Přitom schválením územního plánu Úlibic by teoreticky již nic nemělo stát v cestě administrativním přípravám na stavbu obchvatu.

(jn)


TEPLÉ POČASÍ o minulém víkendu přilákalo mnoho z nás na nejbližší koupaliště a rybníky. Nejinak tomu bylo i na jičínském koupališti Kníže. Jeho nájemci celý areál vzorně připravili na nadcházející letní sezonu. Navíc kromě tradičních diskoték a country večerů připravili na sezonu řadu zajímavých akcí. Tou první, která se uskuteční v úterý 15. června 1999 od 19.30 hodin bude zábavný pořad s moderátorkou večerního zpravodajství TV NOVA Evou Jurinovou. Pořad uvádí moderátor Českého rozhlasu Zdeněk Vranovský. Pokud vás zajímají zprávy a "klípky" ze zákulisí vysílání TV NOVA, nenechte si tento pořad ujít. Vstupenky si již dnes můžete zakoupit v Zámecké vinárně na Valdštejnově náměstí nebo v jičínském Městském informačním centru.

Nejbližší akcí na plovárně bude dnešní diskotéka "RX Bourbon párty", na které hraje DJ Pepe. Začátek je ve 20.00 hod. Zítra, tedy v sobotu, ve stejnou dobu začíná Country večer s harmonikou.

Ti, kdo nechtějí trávit večer doma, mají ideální možnost se pobavit v příjemném prostředí.

FOTO: jn


Obchvat by mohl být zatěžkávací zkouškou packého zastupitelstva

Nalézt nejoptimálnější trasu obchvatu Nové Paky nebude snadné. Na snímku RNDr. Vladimír Ludvík z firmy Ekoteam (vpravo) při diskusi s jedním z občanů.

FOTO: jn

Nová Paka - I když to v minulosti mezi novopackými zastupiteli i mezi radnicí a občany už párkrát zajiskřilo, skutečná zkouška Novou Paku zřejmě teprve čeká. Oním prubířským kamenem se patrně stane obchvat města.

Leccos už naznačila minulý týden seznamovací schůzka občanů s autory navrhovaných variant přeložky a odborníky, kteří je budou posuzovat z hlediska vlivu na životní prostředí. Přestože k žádným slovním přestřelkám nedošlo, atmosféra v zaplněném sále bývalé jídelny houstla, že by se dala krájet. Ministerstvem životního prostředí určeného posuzovatele projektu čeká nelehký úkol, zvolit jednu z předkládaných variant jihovýchodního obchvatu. Připraveny jsou dvě trasy, které je však možné vzájemně kombinovat. Asi nejhlasitější připomínky zazní z Heřmanic, Štikova a Vrchoviny. Trojice těchto sídel totiž bude novou komunikací zasažena nejvíce, poněvadž průtah prochází v blízkosti okraje vesnic.

"Jaký je hlavní rozdíl mezi oběma variantami? To nelze tak jednoduše popsat. V případě té původní, s níž se už počítalo v územním plánu, jsou problémy především s demolicemi a podzemní vodou. Nová trasa je navržena tak, aby se v maximální míře vyhnula zástavbě, ale zase není schopna plnit funkci silnice první třídy, to znamená omezení na padesátikilometrovou rychlost. Na jejím začátku zřejmě nebude možné splnit hlukové limity. Takže se nedá říct jednoznačně, co je výhodnější. Když to přeženu, buď budete mít perfektní silnici, kvůli níž zbouráte řadu objektů a nebo takovou, která se jim vyhne, ale všude bude čtyřicítka nebo třicítka a časté zácpy," popisuje situaci RNDr. Vladimír Ludvík z firmy EkoTeam, kterou si pro vypracování ekologického auditu a vzájemného posouzení obou variant vybral investor - Ředitelství silnic a dálnic.

V nejhorším možném případě hrozí z důvodu stavby obchvatu demolice až devíti objektů. U alternativního řešení vůči původní stavební uzávěře je jejich počet nižší, připouští Ludvík. Už dnes lze z reakcí obyvatel i odborné veřejnosti vyčíst, že se v posledním úseku přeložka vyhne Vrchovině a k jejímu zpětnému napojení na silnici I/16 dojde před Vidochovem. Naopak první dvě fáze budou zřejmě předmětem zdlouhavých dohadů, které mohou vést i ke změně územního plánu města.

"První výkop je možné očekávat nejdříve v roce 2002 a samotné práce by měly trvat dva až tři roky," informoval občany ing. Rudolf Hybín z pardubického Ředitelství silnic a dálnic. Nelze však vyloučit, že se pod vlivem negativní reakce obyvatel přilehlých vesnic termín zahájení obchvatu oddálí. "Uděláme vše pro to, aby byly zájmy občanů respektovány. Zřejmě budeme iniciovat vznik občanského sdružení," prohlásila přesvědčivě jedna z přítomných účastnic pátečního setkání v novopackém P-centru.

(jn)


Mladí alternativní kulturu vítají

Nová Paka - Především lidé mladší generace plnili sály, kde se konaly kulturní pořady v rámci festivalu Muzika Paka 99. Město krásných bláznů a nebo také blouznivců, jak se Nové Pace s oblibou říká, přilákalo o uplynulém víkendu velký počet příznivců alternativní kultury.

Festivalový maratón nabídl stovkám účastníků skutečně pestrou porci hudby, divadla, filmů, poezie a výtvarného umění. Pořádající Open Art ve spolupráci s městským kulturním střediskem, muzeem a kinem přilákal do Nové Paky opět řadu atraktivních a originálních umělců, kteří působí výhradně v nekomerční sféře. "Potěšila mě především vysoká návštěvnost, jsem rád, že si festival našel své věrné publikum," říká s uspokojením Mgr. Ivo Chocholáč ze sdružení Open Art. U diváků sklidilo uznání například ruské Divadlo U mostu, které jen několik dní před tím vystoupilo také na pátém ročníku mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové.

(jn)


Mírová pochodeň zamíří i na Jičínsko

Jičín - Trať sedmasedmdesát kilometrů dlouhou s cílem v Jičíně čeká účastníky nadcházejícího Běhu míru, do jehož regionální části se vůbec poprvé zapojí i jičínský okres. Jedná se o nejdelší štafetový běh olympijského typu s oficiálním názvem Sri Chinmoy Oneness - Home Peace Run.

"Tato výjimečná sportovní a společenská událost se koná od roku 1987 a každé dva roky je slavnostně zahajována před budovou OSN v New Yorku. Do evropské části Běhu míru je zařazena také Česká republika a s ní tedy i několik okresů, tentokrát i jičínský," uvedl Libor Kalousek, organizátor i přímý účastník jedné z mnoha štafet (jmenovitě Náchod - Jičín), která se poběží 21. června. Etapy jsou dlouhé 50 až 70 kilometrů a běžci si štafetovou formou předávají zapálenou pochodeň.

Smyslem této akce je podle jeho slov přenášet poselství míru mezi národy - město od města, člověk od člověka. "Stěžejní myšlenkou jejího zakladatele Sri Chimnoye je zajistit svět bez válek, ale i vnitřní klid v nás samých. Mír nemůže nastat dřív, dokud ho člověk nenajde sám v sobě, je to poselství, které se snažíme šířit mezi lidmi," doplnil slova svého kolegy Vladimír Herold, mimochodem i přímý účastník nedávného pražského maratonu. Oba minulý týden navštívili jičínskou a hořickou radnici, aby se s jejich zástupci dohodli na organizačním zabezpečení této masové akce.

Evropskou část Běhu míru odstartoval mezinárodní tým v počtu třinácti běžců 1. ledna v Lisabonu, protíná sedmačtyřicet států a končí na Silvestra roku 2000 v Londýně. Organizátoři vyzývají k aktivní účasti především školy a státní instituce. A tak zřejmě i na Jičínsku poběží alespoň část úseku společně s mírovým týmem, který se průběžně obměňuje, také žáci některých škol, případně i pracovníci úřadů.

Do Běhu míru se údajně každoročně zapojují tisíce lidí, včetně mnohých známých osobností, ve 140 zemích světa na pěti kontinentech na trase delší než 80 tisíc kilometrů. Jenom trať na starém kontinentu měří kolem 20 tisíc kilometrů. Hořící pochodeň s mírovým poselstvím by měla zaplanout i v některých válčících zemích, včetně bývalé Jugoslávie.

(jn)


VETERÁNI: Cena Prachovských skal

Jičín - Jízdu historických vozidel "Cena Prachovských skal" pořádá tuto sobotu Veteran Car Club Jičín.

Sraz všech účastníků je před kulturním domem na pěší zóně, odkud by mělo první vozidlo odstartovat na trať v 10 hodin. V průběhu soutěže, která vede chráněnou krajinnou oblastí Český ráj a podhůřím Krkonoš, budou jezdci plnit různé vědomostní a řidičské disciplíny. Do soutěže mohou být přihlášena všechna vozidla, jejichž rok výroby končí datem 1969. Veteráni však musí být způsobilí pro provoz na pozemních komunikacích a s platnou SPZ nebo ZSPZ a zaplaceným zákonným pojištěním. Cena Prachovských skal se jede za běžného provozu.

(jn)


Nové Noviny