Velikonoce

Velikonoční zvyky a obyčeje v našem regionu zpracované podle textů PhDr. Dagmar Linkové

Předvelikonoční období a Velikonoce na Jičínsku, Sobotecku a v Podkrkonoší

Jičínsko je region především zemědělský a v životě zemědělce byla odedávna těsná návaznost na běh přírody. V předkřesťanské době to bylo slunce, ve kterém naši předkové spatřovali životodárnou sílu pro každoroční obnovu přírody a s tím spojenou i jejich následnou prosperitu. Proto hlavní zvykoslovné obřady kulminují hlavně kolem období zimního a letního slunovratu a dále kolem dnů jarní a podzimní rovnodennosti.

Jarní a velikonoční zvykosloví mělo tedy hlavně věnovat pozornost budoucí úrodě a pomoci jejímu zdárnému vývoji, k čemuž naši předkové používali různé magické praktiky. V době křesťanské bylo v lidovém vědomí již toto zvykosloví předávané z generace na generaci tak pevně začleněné do běžného života, že jej nedokázalo křesťanství vytěsnit. Proto se i v lidovém zvykosloví jara půvabně prolínají prvky křesťanské s předkřesťanskými.

Po poslední, 6. předvelikonoční neděli (květné), následoval pašijový týden. Stále pokračuje pro křesťany období půstu, které začalo popeleční středou. Samotný název tohoto týdne je odvozen z latinského slova passio, tedy jeho zkomolením a značí utrpení Páně. Křesťané si připomínají v tomto týdnu utrpení Ježíšovo až po smrt na Golgotě a nakonec to, co je základem křesťanství - zmrtvýchvstání neboli vzkříšení Ježíše Krista. Některé z těchto sedmi dnů mají své lidové názvy i svůj magický obsah, a proto se o nich zmíním samostatně.

Škaredá středa

Podle tradice svůj název získala od toho, že tento den se Jidáš škaredil na Ježíše Krista - proto lidé říkali, že kdo se v tento den škaredí (mračí), bude se škaredit celý rok. Také: škaredí-li sluníčko na Škaredou středu, škarediti bude i obilíčko (málo se urodí). Na Jičínsku také lidé věřili, že "padá-li na škaredou středu dopoledne sníh, budou mříti v příštím roce nejvíce mladí lidé, jestli se však chumelí teprve odpoledne, znamená to umírání lidí věkem pokročilejších".

Na Hořicku se této středě říkalo také sazometná, protože se tento den věnoval očistě celého domu. Na Jičínsku se v tento den peklo také zvykoslovné pečivo - jidáši. Povětšinou se pekly ze shodného těsta jako na mazanec nebo vánočku (tedy tzv. kynutého sladkého), pouze s trochou více omastku. Z těsta se vyválí tužší pramen, který se stáčí a navrch se maže vejcem. Na Hořicku a Sobotecku se jidáše pekly na zelený čtvrtek ráno (pálení Jidáše).

Zelený čtvrtek

V tento den ráno na Jičínsku i v Podkrkonoší lidé jedli jidáše namazané medem nebo syrobem a věřili, že je nepoštípe hmyz nebo neuštkne had. V chudších domácnostech, kde neměli jidáše, jedli chléb s medem či syrobem. Nezapomínalo se ani na dobytek, který také dostal kousek, aby se uchránil od různých nemocí a svůj kousek dostala i studna, aby měla stále krásnou čistou a dobrou vodu.

V tento den křesťané také vzpomínají poslední večeře Páně. Od čtvrtku až do vzkříšení na Bílou sobotu přestávají znít zvony, lidově se říkalo, že odletěly do Říma. Při "gloria", kdy znějí naposled zvony, se lidé snažili ještě různými magickými praktikami zajistit si prosperitu. Na Železnicku podle pana Kozáka chodili klepat na stromy a říkali: "Stromečku, probuď se, jaro je tu, vstávej, dobrýho ovoce hodně nám dávej". V té chvíli si má hospodář také klepat na kapsu, aby měl stále peníze. Hospodyně pak vymetala světnici březovým koštětem, aby se doma nedržela nečistota ani nemoci. Prach pak spálila. Kdo prý měl pihy a umyl se při "gloria" v mléce, pihy se jistě ztratily.

Ochrana od myší byla zajištěna tlučením cepem v různých koutech domu. Tento den měl každý sníst také něco zeleného, aby byl ochráněn od bolestí v krku. Tento den po posledním zvonění začala příležitost pro venkovskou mládež. Po vesnicích začala chodit s různě velkými řehtačkami a klapačkami. Pamětník z Bělohradska na toto vzpomíná: "Řehtačky se nekupovaly, ale každej kluk je uměl udělat sám. Každej kluk byl vynálezce, a tak každá řehtačka i klapačka byla prototyp, kterej byl shodnej jen ve svý funkci. V materiálu, velikostí i kvalitě provedení se lišily.

Řehtačka, to byl rámeček s ozubeným kolečkem, ke kterýmu přilehlo pero. Když se tím točilo, tak to dělalo rámus, asi jako když teď někdo jede na pionýru. Starší kluci měli řehtačky větší a výkonnější. Největší byly na kliku a měly několik per. Při točení se musely opřít o strom nebo o zeď.

Klapačky, to zas bylo prkýnko s rukojetí a kladívkem. Při pohybu sem a tam to klapalo. Vždycky se nás sešlo hodně přes dvacet. Každej měl řehtačku nebo klapačku a za stálýho řehtání a klapání se šlo vesnicí. Psi u boudy se mohli utrhnout, jak štěkali."

Na Železnicku, ale i na Libáňsku i jinde se chodívalo s řehtačkami koledou a při tom se říkalo:

"Klekání zvoníme, Jidáše honíme, Jidáši, zrádce, cos to učinil, žes svého pána Židům prozradil? Ti Židi nevěrní, jako psi černí, kopali jámu, Ježíši Pánu, aby ho jali, pak ukřižovali, na velký pátek do hrobu dali, na Bílou sobotu zas vykopali. Páni, páni, dejte něco od klepání!"

Na Zelený čtvrtek se také říkávalo (od pamětnice Františky Vraštilové z Dobré Vody).

"Šel Pán Ježíš do zahrady a na zelenou travičku položil svoji hlavičku. Přišel k němu svatý Petr a smutně jemu řekl, copak tady drahý mistře děláš? Počítám zde všechny těžké rány, které jsou mi Židé dali, když mé tělo zbičovali. Trnová koruna mne svírá - a mé čelo rozedírá. Běž ty Petře, běž ty domů a mne ponech Otci mému, Otci mému nebeskému."

Velký pátek

V tento den byl Ježíš Kristus ukřižován a později uložen do hrobu, proto v tento den křesťané dodržovali zvlášť přísný půst. Bylo dovoleno jíst pouze jedno jídlo za den, a to bezmasý pokrm (většinou kyselo, hrachovou nebo bramborovou polévku). Ale také se zároveň v tomto dni uplatňuje nejvíce lidové magie předkřesťanské. Začíná se prakticky již před východem slunce. Lidé se omývali vodou ze studánek i proudící vodou, aby byli zdraví po celý rok. Na Železnicku se vynášely peřiny ven, aby se v nich nedržel hmyz. Koho prý bolely zuby, šel na zahradu, kde vyhrabal pod nejvyšším stromem důlek, třikrát se pomodlil "otčenáš", třikrát do důlku fouknul a opět jej zasypal - a zuby přestaly bolet.

Podle pana Kozáka hospodyně také musela stihnout umýt ještě před východem slunce dřevěné nádobí, aby se nerozeschlo a vodu vlila do "másnice". Potom se zavinula do loktuše, tak aby "dva ouvazky táhla po zemi", šla k másnici a tloukla tak, jako by tam byla smetana. Po chvilce šla na rozcestí a poklonila se vycházejícímu slunci. Pokud ji nikdo neviděl, věřilo se, že krávy budou hodně dojit. Na Velký pátek se nesmělo používat v domácnosti ten den nadojené mléko, jinak by se po celý rok "skřípalo".

Srazí-li se v ten den mléko nadojené, hospodyně do roka zemře. Na Jičínsku se zas v tento den sbíral suchý hovězí trus (do východu slunce), který měl pomoci proti nejrůznějším neduhům. Hospodář také ještě před východem slunce symbolicky napráskal čeledínům a děvečkám vrbovými proutky, aby byli čilí celý rok. Hospodyně zase vykuřovala chlév, krávy mazala mravenčím olejem, aby jim neublížily čarodějnice. Na Sobotecku se v ten den vařila vejce, která se pak jedla posvěcená na Boží hod. Rozdělila se vždy tak, aby dva a dva z rodiny dostali polovinu. Kdo by ten rok zabloudil, jakmile si vzpomene na vajíčka, najde cestu domů. Hospodyně také smýčila novým březovým koštětem celý dům i kurníky a nesměla se ohlížet. Přitom říkala: "Stěhujte se hosti bez kosti". Nakonec pak koště spálila. Pak ještě štětkou z kočiček kropila svěcenou vodou všechny místnosti a dům kolem dokola, aby Bůh chránil a zlý člověk nemohl škodit. Z domu se také nesmělo nic půjčovat.

Velký pátek byl i příležitostí pro ty, kteří chtěli přijít k bohatství. Věřilo se, že kdo se octne v době čtení pašijí nebo před východem slunce v okolních hradech (Kumburk, Bradlec, Veliš), nalezne zde jistě poklad. Tento den měl i své pranostiky: Je-li na Velký pátek vítr, bude hodně ovoce. Velký pátek deštivý, celý rok žíznivý. Také mží-li, bude celý rok žíznivý.

Na Veliký pátek se podle Františky Vraštilové zpíval tento dětský popěvek.

"Ten veliký pátek, Pána Ježíše sňatek. Pán Ježíš kříž nese, celý se chvěje a třese, i ta země zachvěje se, žoldáci ho poraňují, bičem tělo rozdírají. Pilát se ho ptá, jestli mu je zima. Odpovídá mu Pán Ježíš - ty Piláte o tom nevíš, mně zima není, ani nebude i tvé se tělo chvěti bude, až budeš před mým Otcem stát a jemu se budeš zpovídat. Kdo tuto modlitbičku třikrát říkat bude, tomu ani v mrazu zima nebude.

Koleda od pamětnice Františky Vraštilové

"Velikonoce už jsou tady, my jsme přišli od Moravy, pozdravení nesem vám, že vstal z mrtvých Kristus Pán. Za tu radost velikou odměňte nás pohádkou. Tak vás pěkně prosíme, ať tady nestojíme. Milý strýče, tetičko, dejte aspoň vajíčko."


index