Nové Noviny č. 9/995. března 1999strana 5

Lyžařské stopy ničí hlupáci

Jičín - Velké poděkování všech milovníků bílých stop patří členům TJ Sportcentra ARiS Jičín a především pak Ladislavu Hrubému za "výrobu" a pravidelné obnovování několika desítek kilometrů kvalitních běžeckých lyžařských tratí propletených krásnými přírodními scenériemi z Jičína přes Brada až do oblasti Prachovských skal.

Naopak kritika pak padá na hlavy všech hlupáků, kteří tyto stopy zcela bezdůvodně ničí, přičemž si neuvědomují, že se v nichž pohybují nejen desítky vyznavačů zimních sportů, ale i stovky běžných turistů, kteří se na běžkách vydávají za poznáním krás okolí svého města. Nejvíc jsou ničeny trasy v lipové aleji u zvláštní školy v Soudné, na Zebíně zřejmě koňmi pana Bálka, ale i terénními motocykly a podobně.

Vyzýváme proto všechny ty, kteří záměrně kazí radost druhým, aby se nad svým nenormálním počínáním zamysleli a v tomto případě do lyžařských stop nevstupovali.

(red)


Krkonošské laviny dosahují malých až středních rozměrů

Jako sněhové laviny označujeme sněhové spousty, které se řítí, valí nebo sesouvají s horských svahů v délce nejméně 50m. Kratší klouzavé pohyby se nazývají sněhové sesuvy. Krkonoše jsou jedinou oblastí s rozsáhlou lavinovou aktivitou. Polská část Krkonoš se řadí k lavinózním oblastem Polska.

Hřebenová část Krkonoš-Karkonosz vystupuje v délce asi 15 km nad horní hranicí lesa (od Svorové hory po Szrenicu). Je charakterizována dvěma souběžnými hřebeny ve směru Z-V (pohraničním Slezským hřbetem a na české straně vnitrozemským Českým hřbetem), mezi nimiž leží dvě rozsáhlé náhorní plošiny. Lavinové dráhy na české straně a na polské straně doslova tyto plošiny lemují.

Obě náhorní plošiny představují v zimním období obrovskou zásobárnu sněhu, odkud je při silném větrném proudění převíváno velké množství sněhu na závětrné svahy. K hlavním lavinovým oblastem patří na české straně svahy bývalých ledovcových karů, tj. svahy Obřího dolu, Labského dolu, Kotelních jam a dvou údolí (Dolu Bílého Labe a Dlouhého dolu). Na polské straně svahy karu Maly Staw, Wielki Staw, Czarny, Kociol, Sniezne Kotly, Kociol Szrenicki a dále severní svahy Sněžky, Jar Lomnicki a Bialy Jar.

Zimní období zpravidla trvá v hřebenové oblasti Krkonoš průměrně 180 dní - od konce listopadu do května. Průměrná výška sněhové pokrývky dosahuje výšky až 15m. První písemné zprávy o lavinách v Krkonoších pocházejí z poloviny 17. století. Až do 70. let 20. století se záznamy týkaly pouze lavin, které způsobily výjimečnou přírodní katastrofu nebo ztráty na lidských životech. Od roku 1934 působí na české straně Krkonoš organizovaná Horská záchranná služba, od roku 1954 provádí i lavinovou prevenci založenou na vyhodnocování aktuální sněhové a povětrnostní situace. Od roku 1962 Horská služba provádí systematické sledování všech spadlých lavin, jejich popis a fotodokumentaci dle mezinárodně doporučené metodiky.

Krkonošské laviny dosahují malých až středních rozměrů, což je dáno reliéfem pohoří. Odtrhové zóny jsou většinou v alpínském stupni v nadmořské výšce 1250-1600m. Šíře odtrhových zón se pohybuje (kromě bodových odtrhů) od několika desítek metrů po maximum 250m, délka dosahuje od 100 do 1500m s průměrem kolem 500m. Podle formy (tvaru) odtrhu převažují laviny s čárovým odtrhem, menší zastoupení mají laviny s odtrhem bodovým, kdy uvolnění laviny zapříčiní např. odlomení převisu, padající skála nebo led. Podle skluzného horizontu tvoří 93% laviny s odtrhem ve sněhovém profilu (laviny povrchové), základové laviny, kdy se do pohybu dává celý sněhový profil až na půdu, (1%). Podle typu pohybu převládají laviny tekoucí, kdy sníh sjiždí v podobě kvádru, hrud nebo beztvaré masy. Prachové laviny, vznikající z prachového sněhu, jsou v Krkonoších vzácné. Rychlost tekoucích lavin dosahuje 20-40m/s. lavin prachových až 70m/s. Váha sněhu se mění v závislosti na vlhkosti sněhu a jeho stlačení.

Každý svah o sklonu větším jak 15 stupňů může být za vhodných sněhových a klimatických podmínek lavinózní, tedy nebezpečný. Nejnebezpečnější jsou svahy o sklonu 28-45 stupňů. Naopak na svazích se sklonem větším jak 50 stupňů se sníh neudrží a nedochází zde k jeho hromadění.

Tato část článku přibližuje některé okruhy tématů, které bude obsahovat připravovaná publikace o lavinových terénech Krkonoš, zpracované ve spolupráci KRNAP, Horská služba, KPN (Karkonoski park narodowy) GOPR (polská obdoba české HS).

(red)


Organizátor kulturních akcí Radek Sál odchází z městského úřadu

Polistopadové změny na jičínské radnici proběhly v roce 1990 sametově. Svůj první krok do světa velké politiky udělal tehdy MVDr. Jiří Liška, když vystřídal jako starosta ing. Choděru, zatímco druhý čelný představitel předlistopadové radnice pan Felcman se stal tajemníkem Městského úřadu.

Ani na úřadě k žádnému personálnímu zemětřesení nedošlo. Jednou z mála změn bylo obsazení (po konkurzu) tehdejšího odboru školství, kultury a sociálních věcí panem Radkem Sálem. Ten se brzy ukázal jako člověk schopný, samostatný a tvořivý. Dokazoval to zvláště v oblasti kulturní, která mu byla nejbližší. Uměl si vydobýt samostatnost i na tajemníku Felcmanovi, který měl snahu soustřeďovat do svých rukou maximum rozhodnutí. Bylo to ke prospěchu kultury. Pan Sál se ukázal jako schopný organizátor s bohatými nápady. Stal se hlavním organizátorem řady oslav: především oslav 700 let Jičína, dále například slavnostního otevření Porotního sálu, rekonstrukce června 1866 na Valdštejnově náměstí atd., zasloužil se o oživení jičínského hudebního života spoluprací se Základní uměleckou školou, organizací letních flétnových kurzů prof. Malotína, tří ročníků jičínských divertiment, letošních Strakových hudebních slavností i vlastní kompozicí hudebních a hudebně - literárních pořadů (např. o Voskovci a Werichovi nebo spolu s prof. Hofmanovou pořadů o Jar. Seifertovi a Irmě Geisslové atd.). Dovedl nadto pořady uvádět nebo provázet živým a bohatým slovem. Jeho mimořádné organizační schopnosti se projevily při posledním festivalu Jičín - město pohádky.

Během let jeho sebevědomí stouplo a jeho víra v sebe a své vidění věcí leckdy ztěžovala jednání a spolupráci s ním. A to jistě i radě a vedení města. Nebyl to loajální úředník, ale samostatný tvůrce. Když se postavil v posledních obecních volbách za Horáčkovu Volbu pro město - a tím za změny ve vedení města (zvláště s panem radním Petrem Volfem se neměli rádi) - a ta prohrála, dala mu staronová rada najevo, které oblasti zanedbával, vypsáním konkurzu na dva nově vytvořené odbory: jednak školský (podle mého názoru na tento "odbůrek" stačí jedna a půl síly, ovšem schopné), jednak na odbor pro kulturu a cestovní ruch. A také podmínky konkurzu, která pan Sál nesplňoval (řidičský průkaz, znalost cizí řeči) něco naznačovaly.

I když ho tajemník ing. Bareš požádal, aby se konkurzu zúčastnil, neudělal to. Naskytla se mu jiná oblast působení - novinářství. Že dovede psát zajímavě a svěže, toho si asi čtenáři Nových Novin povšimli (zn. ras). Pan Radek Sál se stává šéfredaktorem Novin Jičínska. Bude mít možnost být k vedení města kritičtější, než byla paní Eva Veselá. Přimlouvám se však naléhavě za to, aby případná kritika nebyla vedena osobní záští, která tak otravuje naši velkou politiku. To by Jičínu nepomohlo.

Na novém působišti sotva bude mít čas na své dosavadní kulturní aktivity, které z něho vytvořily jednu z klíčových osobností jičínského kulturního života v posledních letech. Bude nám chybět.

Odbor kultury a cestovního ruchu povede na základě konkurzu paní Eva Zatloukalová, která má zvláště v oblasti cestovního ruchu bohaté zkušenosti z Okresního úřadu a může v této oblasti, ekonomicky důležité, udělat pro Jičín hodně práce. Takže to nakonec nedopadlo pro město zle! Nejvíce jsem se na tomto místě obával nějakého loajálního úředníčka.

Tím paní Zatloukalová není. Je to samostatná a sebevědomá pracovnice. A mezi takovým pracovníkem a energickou radou se zákonitě musí projevit rozpory. Podívejte se: V Nové Pace v roce 1990 vyměnili radikálně všechny vedoucí odborů MěÚ a podařilo se jim - v polistopadové euforii - obsadit všechny odbory kvalitními, většinou vysokoškolsky vzdělanými pracovníky. Do pěti, šesti let všichni odešli, poslední ing. Jiří Vitvar do funkce přednosty Okresního úřadu Jičín. Proč kvalitní pracovníci odcházeli? Byli víc a víc nespokojeni s tím, že jejich kvalifikované názory energická rada a energický starosta Kuřík dost nerespektují a dosti s nimi nekomunikují, že nemohou své představy uskutečňovat.

Čili pozor! Bude-li mít Jičín energickou radu a energické vedení (a to je dobře!) a zároveň samostatné, schopné a tvořivé vedoucí odborů (a to je také dobře!), je třeba myslet a najít čas na kontakty, na spolupráci. Nejlepší je podle mých zkušeností, když každý radní má svou oblast, kterou se obírá a v níž spolupracuje s vedoucím odboru, a když se vedoucí odborů zvou do rady, zvláště k projednávání klíčových rozhodnutí v oblastech jejich působení.

Vladimír Úlehla


Nehodovost na Jičínsku v týdnu od 22.2. do 28.2.

Nehody a jejich následkyv roce 1998v roce 1999
Počet dopravních nehod celkem937
Počet usmrcených osob00
Počet těžce zraněných osob10
Počet lehce zraněných osob02
Způsobené škody296 000815 000
Hlavní příčiny dopravních nehod
Alkohol01
Rychlost jízdy220
Nedání přednosti v jízdě12
Špatné předjíždění00
Špatný způsob jízdy511
Nedodržení bezpečné vzdálenosti13
Technická závada na vozidle00
Havárie z jiných příčin01
Účastníci dopravních nehod
Řidiči autobusů00
Řidiči nákladních vozidel214
Řidiči osobních vozidel522
Řidiči traktorů11
Chodci00
Děti do 8 let00
Děti nad 8 let00
Cyklisté00
Zvířata00
Zaviněno stavem vozovky01
Jiný účastník00
Nezjištěno, řidič ujel10

V období od 22.2.1999 do 28.2.1999 bouralo 33 mužů (nejčastěji ve věku od 25 do 29 let). Ženy havarovaly celkem 4 (nejčastěji ve věku od 35 do 39 let). Ze statistiky dále vyplývá, že se nejčastěji bouralo v pondělí a ve středu (po 10), pak v pátek (7), v sobotu (5), v úterý (3) a ve čtvrtek a v neděli (po 1). V obcích došlo k 23 (proti 1998 + 15) a na silnicích mimo katastrální území měst a obcí ke 14 (+ 13) případům nehod. Na Hořicku došlo k 9, na Jičínsku k 10, na Kopidlensku k 6, na Novopacku k 12 a na Sobotecku k žádné dopravní nehodě. K největšímu počtu havárií (16) došlo mezi 9.00 a 12.00 hodinou.

(DI)


Městská policie - linka 156

Městské policisty můžete volat na bezplatnou linku 156, nebo na mobilní telefon 0603/716565.

Jičín - Dne 22.2.1999 v 15.05 hodin bylo na linku 156 oznámeno bezpečnostní agenturou CBA, že se v herně Apollo na Husově třídě nachází podnapilý muž, který napadá personál herny. Hlídka městské policie pana E.V., který zde obtěžoval, vyřešila na místě.

Jičín - Podobný incident se stal 23.2.1999 ve 22.15 hodin v herně U Anděla. Jeden z návštěvníků zde dělal problémy obsluze herny. Ve spolupráci s agenturou CBA byl uklidněn a po domluvě hernu opustil.

Jičín - Dne 22.2.1999 přijel na Lidické náměstí cirkus. Městská policie dělala dohled při jeho umístění a kontrolovala pořádek kolem jeho stanoviště. Drobné nedostatky řešili strážníci ihned na místě.

Jičín - V katastru města Jičín zjistili strážníci šest vraků aut parkujících v ulicích Přátelství, Protifašistických bojovníků, Jaselské, Prachovské a Šrámkově. Jednání majitelů vraků je v rozporu se zákonem o pozemních komunikacích č. 13/97 Sb.

(MěP)


Z bloku Policie České republiky

Jičín - Dne 23.2.1999 bylo vyšetřovatelem OÚV sděleno obvinění z trestných činů loupeže a porušování domovní svobody podle § 234/1 a 238/1 tr.z. spáchaných ve spolupachatelství podle § 9/2 tr.z. 40leté ženě a její 61leté společnici z Chlumce nad Cidlinou. Obě povedené výtečnice v první polovině letošního února v jedné obci na Jičínsku požadovaly po vniknutí do jednoho z domů po jeho majitelce vydání peněz. Když napadená žena začala volat o pomoc, srazily ji na zem, vzaly hůl a vyhrožovaly napadené zabitím. Napadená stařenka z obavy o svůj život vydala násilnicím peněženku s finanční částkou. Obviněné dále ještě odcizily psa v hodnotě 5 tisíc korun.

Hořice - Vyšetřovatelem OÚV Jičín bylo v těchto dnech sděleno obvinění ze spáchání trestného činu vydírání dle § 235/1,2c tr.z. 37letému výtečníkovi z Hořic. Obviněný muž na počátku tohoto měsíce vyhrožoval za pomoci zavíracího nože v prostoru kavárny jednoho z hotelů v Hořicích o pět let staršímu muži zabitím s tím, aby navrátil dlužný obnos.

Chroustov - Mezi obcemi Slavhostice a Chroustov nepřizpůsobil v dopoledních hodinách dne 22.2.1999 řidič nákladního vozidla Mercedes 612 D rychlost jízdy stavu kluzké, zasněžené vozovce a při průjezdu táhlé levotočivé zatáčky vjel mimo zpevněnou část komunikace, kde havaroval do silničního příkopu. Ke zranění osob nedošlo, hmotná škoda na vozidle vznikla ve výši asi 50 tisíc korun.

Budčeves - Elektrickou svářečku a rozbrušovačku, obojí v hodnotě cca 15 tisíc korun, odcizil dosud neustanovený pachatel v době od 22.2. do 24.2.1999 z objektu bývalé kovárny v Budčevsi poté, co odstranil skleněnou výplň vrat uvedeného objektu.

Kopidlno - Krátce před polednem dne 24.2.1999 v Husově ulici dostal řidič osobního vozidla Š 120 vlivem nepřiměřené rychlosti smyk, ve kterém vjel na chodník, kde srazil chodkyni. Při nehodě utrpěla žena lehké zranění, hmotná škoda nevznikla. Zhruba ve stejnou dobu, ale v Hořicích, na příjezdové cestě ke hřbitovu dostal opět vlivem nepřiměřené rychlosti řidič osobního vozidla Audi smyk, v důsledku něhož došlo ke střetu s chodcem, který utrpěl rovněž lehké zranění.

(tm)


Nové Noviny