Nové Noviny č. 8/9926. února 1999strana 2

Dobří holubi se vracejí

Jičín - Říká staré pořekadlo. Někdy to platí, někdy ne. O domě čp. 9 v Chelčického ulici v Jičíně se ví, že je v něm, co paměť sahá, vinárna (dnes Restaurant U Valdštejna). Ví se také, že dům koupil v roce 1648 řezník Burian Vraštil od Matěje Butty, kamaráda zajatého švédského důstojníka Latermanna. Jenže to je historie příliš vzdálená.

Pro nás je podstatné, že někdy kolem poloviny minulého století dům změnil fasádu. Tehdejší výtvarné cítění žádalo romantismus, a tak průčelí získalo prakticky podobnou tvář, jakou má dnes. A protože zde již v té době byla vinárna, tak se pochopitelně v průčelí domu musel objevit i jičínský vinný mužíček. 86 centimetrů vysoká soška na kruhové základně o průměru 23 cm je oblečena do vinařského kroje, na hlavě má slamáček a levou ruku se sklenicí vína pozdvihuje vstříc sluníčku. Levá noha je zezadu podpírána kmínkem a u pravé nohy je košík s hrozny uzpůsobený pro nošení na zádech. Pod límcem rozhalené košile má mužíček frajersky uvázaný šáteček a boty i dolní okraj tříčtvrtečních kalhot má ozdobeny mašlemi. Kalhoty přidržují štepované kšandy a rozhalenka je na ramenou zesílena nášivkami, aby popruhy látku nerozedřely.

Tento popis je tu proto, že z ulice sotva rozpoznáte detaily sochy. Vlastně zatím nerozpoznáte nic, protože vinný mužíček se až v jarních měsících po osmi létech opět vrátí na své místo a opět bude vítat hosty místní vinárny. Pohlídejte si okamžik jeho návratu, protože to zároveň bude znamenat, že jaro je tu.

Radovan Sál


ZMLAZOVÁNÍ LIP zahájila v minulých dnech na Lidickém náměstí v Jičíně trutnovská stavební firma BAK, aby mohla bez problému postavit pojezdovou dráhu pro jeřáb, pomocí něhož probíhá výstavba dalšího bytového domu směrem k restauraci Veselka. BAK "ostříhání" dvou řad lip na této straně náměstí zároveň financuje. Pracovníky stavební firmy je nutné pochválit nejen za tuto aktivitu, ale i za provedené technické zabezpečení kmenů lip proti jejich případnému poškození. Zmlazení všech dalších stromů na novoměstském náměstí provádějí pracovníci Technických služeb města Jičína z prostředků města. Vzhledem k tomu, že práce nejsou náročné tak, jako například nedávné v lipové aleji, měly by být dokončeny ještě v průběhu měsíce března.

mar


Přístup ke klientům chce vedení České pošty zlepšit

Jičín - Služeb České pošty využívá snad každý, ale jen málokdo je s nimi bez výhrady spokojen. Vedení podniku sice v posledních letech iniciovalo nejednu změnu k lepšímu, v očích veřejnosti se však v minulosti pošramocená pověst České pošty příliš nezměnila. Kritika se přitom nejčastěji týká samotných pracovníků ČP. O kvalitě služeb a v poslední době diskutované motorizaci přespolního doručování jsme hovořili s ředitelem České pošty - obvod Jičín ing. Miroslavem Luštickým.

Občané si často stěžují na chování a neochotu některých pracovníků u přepážek. To určitě nepřispívá k dobrému jménu České pošty.

Jsme si vědomi toho, že ne vždy se naši pracovníci chovají k lidem tak, jak by měli. O některých problematických případech víme. Tvrdě budu vyžadovat, aby se přístup k zákazníkům zlepšil. Nedávno jsem tu měl například stížnost od občana, který posílal deset doporučených zásilek, ale naše pracovnice mu vydala jen tři podací lístky. Takové věci by se neměly stávat. Zaměstnance jsem na poradě upozornil, že zákazník musí odcházet obsloužen a spokojen, aby se k nám rád vracel. Když už mu nemohou z nějakého důvodu vyhovět, tak mu to musí umět alespoň náležitě a ochotně vysvětlit. Netýká se to však jen pracovníků u přepážek, ale všech, kteří přicházejí do styku se zákazníkem, tedy i doručovatelů. Víme o tom, že je potřeba zkvalitnit doručování letáků, tiskovin a písemných zásilek. Ve snaze zlepšit chování pracovníků pošt vůči klientům provádějí někteří naši zaměstnanci vzájemnou kontrolu mezi okresy.

Možná, že by se situace mnohem rychleji změnila, kdyby Česká pošta přišla o své monopolní postavení.

Ale vždyť Česká pošta konkurenci má. Jediná poštovní výhrada, která se nás týká, se vztahuje k obyčejným poštovním zásilkám, jejichž obsahem je sdělení. Především na trhu s balíky významně působí společnosti PPL, DHL, ale i další soukromé subjekty jako firma Ferda. Do České republiky vstupuje i německá pošta. Ostatně firmu na doručování a rozvoz zásilek si může zařídit v podstatě každý. Dříve jsme také mnohem více prováděli platební styk, dnes se touto oblastí zabývají především bankovní domy. Monopol na českém trhu rozhodně nemáme, i proto musíme umět službu nabízet kvalitně a v plném rozsahu.

Vlnu vzrušení v řadě obcí přineslo nedávné zavádění motorizovaného doručování. Bude se v této inovaci pokračovat?

Každá motorizace té či oné oblasti se zpracovává zhruba rok dopředu, aby se dosáhlo maximálního využití automobilů po celých osm hodin pracovní doby. Na okrese Jičín máme třiatřicet motorizovaných doručovacích okrsků, z toho jich zhruba polovina funguje už patnáct let. Ostatní se zaváděly především vloni a až na jeden jsme s tím neměli žádné problémy. Pravdou je, že někomu doručíme zásilku dopoledne a někomu například až ve dvě hodiny odpoledne, při plném využívání pracovní doby tomu ani jinak být nemůže.

Například v Milovicích u Hořic si však stěžovali i na to, že se jim změnila dodací pošta...

Ve skutečnosti se přespolní motorizované doručování adresátů nijak zvlášť nedotklo. V případě, že není doručovatelem zastižen, oznámenou zásilku si může vyzvednout na poště, která je nejblíže, nebo tam, kde je zvyklý si ji vyzvedávat. Výhodou zapojení automobilů je, že přímo do bytu doručujeme i balíky, což dříve nebylo možné. Zvyšuje se tím také bezpečnost zaměstnanců pošty. V motorizaci budeme pokračovat i letos. Naším cílem je, aby na území okresu Jičín a Semily nebyl jediný přespolní okrsek s pěším doručováním. Motorizace je běžná všude ve světě, jejím důvodem je snížení nákladů, především úspora mezd. Tam, kde to funguje už několik let, by už ani jiný způsob nechtěli.

Nebude se racionalizace týkat třeba i rušení některých menších pošt?

To v žádném případě. O zavírání pošt se do budoucna neuvažuje, musíme se naučit s touto sítí mnohem lépe hospodařit, jednou z možností je například rozšíření bankovních služeb. V poslední době opravujeme a zlepšujeme interiéry pošt v řadě obcí na Jičínsku a Semilsku. V současnosti jich je 35 vybaveno počítačem, v modernizaci budeme i nadále pokračovat. Chceme, aby se pohled veřejnosti na Českou poštu zlepšil.

(jn)


Ať už se hlavně staví

Jičín - "Uvítáme, když se už konečně začne co nejdřív stavět, protože za současné situace nám to brání v dalším rozvoji obce," vzkazuje investorům (Ředitelství silnic a dálnic, poz. red.) plánované přeložky I/35 starosta Ktové Jaroslav Šperling.

Ktová byla spolu s dalšími obcemi, které se nacházejí poblíž současné dopravou přetížené komunikace mezi Turnovem a Jičínem, oslovena v souvislosti s probíhajícími přípravami na výstavbu přeložky komunikace I/35, která má být součástí budoucího mezinárodního tahu od Liberce na Hradec Králové. A právě dvoupruhá silnice o šířce 11,5 metrů s navrhovanou rychlostí 100 km/hod v úseku Sedmihorky - Podůlší je plánována jako jedna z etap. Stávající komunikace zůstane zachována pro místní dopravu. Starostům i turnovské správě Chráněné krajinné oblasti Český ráj byli pražskou firmou Grenop, která je zpracovatelem příslušné studie, předloženy varianty tří tras, k nimž se měli vyjádřit na nedávném veřejném projednání v Jičíně.

"Každá z předložených variant je pro nás z nějakého důvodu nevýhodná, ideální by asi bylo, kdyby se podařilo budoucí komunikaci odklonit směrem od Hradiště, což je trasa, která je ve studii zakreslena červeně. Hlavně, aby se už co nejdřív rozhodlo. Kromě toho, že nám to blokuje možnost další výstavby, znepříjemňuje stávající silnice život zdejším obyvatelům. V naší obci je také jedno z nekritičtějších míst celého úseku mezi Jičínem a Turnovem - ostrá zatáčka, snížilo by se tak i riziko dopravních nehod," upřesnil stanovisko Ktové její místostarosta. Nutnost výstavby přeložky si uvědomuje i libuňská starostka Jana Burdová, zároveň se však obává, jaký dopad bude mít v budoucnu její zprovoznění na místní obchodníky. "Nová komunikace povede mimo obec, která je v důsledku stále narůstající dopravy rozdělena na dvě části. Na druhou stranu se obávám, aby se tím nezhoršily podmínky zdejším obchodníkům. Předpokládám, že to snad zase až takový vliv mít nebude, protože mnozí chalupáři si tu zejména v sezóně zvykli pravidelně zastavovat kvůli nákupu, a sjezd do Libuně jim to i v budoucnu umožní. Z naší strany bude vznesena jediná podmínka, projektant musí počítat s plánovanou výstavbou čistírny odpadních vod v jihovýchodní části obce," sdělila NN Jana Burdová. Tutéž podmínku si dává i obec Hrubá Skála, protože i zde je podle tamního místostarosty Josefa Nováka čistička jednou z plánovaných investic. "Důležité je, že i když se tranzitní doprava odkloní, možnost výjezdu a sjezdu do obce zůstane zachována," poznamenal Novotný s tím, že Hruboskalští upřednostňují červenou trasu.

"Pokud vím, tak se o této přeložce hovoří někdy od roku 1991, doufám, že už se konečně bude realizovat. Z našeho pohledu by byla nejvhodnější jihozápadní (červená) varianta, ale jinak žádné vážnější námitky nemáme," oznámil starosta Kněžnice Miloslav Kudrnáč. Výhrady ke studii nemá ani správa CHKO Český ráj, jehož hranici bude přeložka zčásti kopírovat. "Připravovaný úsek patří k těm méně sporným," potvrdil její vedoucí ing. Tomáš Tomsa.

Přání představitelů obcí výstavbu urychlit se asi hned tak nenaplní. Přeložka je zatím ve stadiu studie a v současnosti probíhá proces zhodnocení jejího vlivu na životní prostředí, což může trvat i déle než jeden rok, jak naznačil vedoucí referátu dopravy OkÚ Jičín ing. Pavel Benda. "Pravděpodobně dřív bude zahájena realizace už projektově připravené rychlostní komunikace od Úlibic na Hradec Králové, kde je současná frekvence 8 tisíc jednotkových vozidel za 24 hodin, kdežto od Turnova na Jičín projede za stejný čas zhruba o 3 tisíce vozidel méně," shrnul Benda.

(jn)


Nové Noviny