Nové Noviny č. 1/998. ledna 1999strana 2

Petice a semafory z druhé strany

Jičín - V Nových Novinách vyšel dne 18.12.1998 článek šéfredaktora Martina Horáka "Autoři petice požadují semafory", na který jsem nucen reagovat. Pan Horák totiž, věřím, že neúmyslně, některé věci zkresluje. Důvod vidím v tom, že si před napsáním článku nevyslechl pořádně obě strany. Naslouchal odpůrcům této akce z řad Spolku přátel města Jičína, avšak se mnou ani s jiným členem petičního výboru se nespojil. Možnost k tomu měl, vždyť moje telefonní číslo je uvedeno na každém petičním archu a objevilo se i v Novinách Jičínska. Ostatně mě nekontaktoval ani nikdo ze Spolku přátel Jičína. Myslím, že je to škoda. Mnohé věci se mohly vyjasnit ještě před zaujímáním kategorických stanovisek a odsuzujících výroků.

V článku pana Horáka je uvedeno, že 10.11.1998 žádné archy na 1. ZŠ nebyly. To je pravda a dlužím vysvětlení. Nápad nechat podpisové archy u služby v hlavním vchodu a informovat o tom v tisku se zrodil teprve dodatečně. Článek v Novinách Jičínska vyšel právě 10.12. Bylo to dříve, než jsme čekali, a petiční archy byly dány ke službě až v pátek. Jinak jsou však archy k dispozici na mnoha místech již delší dobu, například ve školní družině, v K-klubu, v ZUŠ a v kině. Jestliže se pan Horák na petici na 1. ZŠ informoval, pak nechápu, proč se neobrátil přímo na ředitele Josefa Kužela. Ten je totiž členem petičního výboru.

Pan Horák se hned v úvodu snaží celou akci politizovat. jeho zmínka o mé kandidatuře v komunálních volbách a o tom, že jsem tuto záležitost měl ve svém programu, vzbuzuje dojem, že se jedná o aktivitu KSČM. Je to omyl. Měl jsem to ve svém programu proto, že řešení dopravní situace na křižovatce u kina považuji za důležité, nikoliv proto, že bych si chtěl přihřívat politickou polívčičku. Ve volbách jsem navíc neuspěl a celá akce je v současné době pouze občanskou iniciativou bez jakéhokoliv politického podtextu. Členy petičního výboru jsou mimo mne a ředitele školy Blanka Frýbová a dvě matky dětí z 1. ZŠ, paní Jitka Plašilová a paní Lenka Šoltysová. Jen tak mimochodem: syn paní Šoltysové utrpěl právě na této křižovatce dvojitou zlomeninu nohy a moje dcera byla u toho. Co to má společného s politikařením, z něhož mě pan Horák zřejmě podezírá, to nechápu.

Pan Horák tvrdí, že křižovatka u 1. ZŠ je technicky vyřešená. Obávám se, že mínění drtivé většiny rodičů i učitelů je zcela opačné. To by možná mohlo platit u křižovatky, kde děti přecházejí jen výjimečně. V této situaci je jenom otázkou, kdy některý z úrazů bude smrtelný. Zajímalo by mě, co by si všichni odpůrci petice mysleli, kdyby to postižené bylo jejich dítě. To ovšem nikomu nepřeji. Tvrzení, že úrazy se stávají vinou dětí, které špatně přecházejí, mi připadá poněkud cynické. Děti totiž obvykle dělají mnohem více chyb, než dospělí, to vědí všichni rodiče. Hodnocení křižovatky jako technicky vyřešené považuji spíše za alibismus kompetentních osob, než za odborný závěr. Rád věřím panu Horákovi, že podobných přechodů je v Jičíně více. To ale není důvod k tomu, že se s tím nemusí nic dělat.

Dále pan Horák píše, že autoři petice požadují tlačítkové semafory, proti nimž on brojí. Není to pravda. O tlačítkových semaforech není v petici ani zmínka a je to právě proto, že tuto záležitost rádi přenecháme odborníkům. Nejsme ostatně nepřístupni i jiným návrhům na řešení. Pokud bude na této křižovatce často hlídkovat Policie ČR a tvrdě pokutovat každého, kdo poruší dopravní předpisy, pokud se budou piráti silnic třást strachy a i ti nejotrlejší dodrží předepsanou rychlost a budou dávat zvýšený pozor na cestu, pak je to řešení přímo vynikající. Jenom bych rád věděl, kdy to bude. Diskusi s odborníky se nevyhýbáme, ale zajímalo by mě, jak velká by byla ochota těchto odborníků se s námi vůbec bavit, kdybychom petiční akci nedělali.

Je možné, že instalací semaforů se v určitou denní dobu zhorší průjezdnost, ale k tomu dojde pouze ráno a odpoledne. Po zbytek času mohou semafory žlutě blikat. Domnívám se, že aspoň někteří lidé začnou ráno a odpoledne využívat jinou trasu nebo si zvyknou chodit pěšky, čímž se situace za čas vyřeší. Kromě toho je třeba si uvědomit, že v ranních a odpoledních hodinách je provoz všechno možné, jen ne plynulý. Řidiči i tak musí zastavovat, pouze se to děje neřízeně a víceméně chaoticky. Obava z jakési otravy výfukovými plyny mi nepřipadá opodstatněná. Dnes totiž mnohé děti, zvláště odpoledne, musí na přechodu trčet i několik minut a čekat, až se nad nimi projíždějící řidiči smilují a zastaví. V této době děti dýchají výfukové plyny dosyta.

Závěrem chci pana Horáka upozornit, že petice získala podporu i v Mateřské školce naproti 1. ZŠ a podporu mi přislíbil i ředitel Masarykovy akademie.

Zdeněk Žemlička


Most z roku 1988 se rozpadá?

Jičín - Stavbu mostu, umožňujícího vést pod západním silničním obchvatem okresního města výpadovku na Březinu (poblíž hvězdárny a novoměstského hřbitova Marie de Sale), provedla v roce 1988 tehdejší stavební firma Silnice Hradec Králové, závod Jičín.

Po deseti letech, zřejmě v noci ze 17. na 18. prosince 1998, se z boku mostu "odloupl" betonový prefabrikát, který se po dopadu na vozovku (Jičín-Březina) překulil do silničního příkopu. Nepříjemnost se naštěstí obešla bez zranění chodců či dopravní nehody, ke které mohlo dojít v případě, že by betonový blok dopadl na projíždějící automobil, nebo kdyby na zledovatělé silnici způsobil pevnou překážku v silničním provozu.

Vedení Správy a údržby silnic Jičín okamžitě povolalo dva experty, kteří provádějí pravidelné kontroly a technické prohlídky silničních mostů v regionu východočeského kraje.

Zvláštní prohlídka ukázala, že betonové prvky, tvořící boky mostu (z nichž jeden spadl), jsou k vlastní konstrukci mostu přichyceny sváry. Koroze však tyto pevné spoje místy poškodila, a tak betonový blok držel pouze vlastní vahou až do chvíle, kdy se chvěním mostu posunul, převáhl a spadl. Kontrolou pak bylo odhaleno i několik dalších míst, kde by ke stejné situaci mohlo dojít, proto zde ještě mezi svátky provedli pracovníci Správy a údržby silnic Jičín provizorní technická opatření, která těmto možnostem zcela zamezila. Během ledna, pokud to počasí umožní, budou oba boky mostu opraveny definitivně.

Technickou závadou, vzniklou v závěru loňského roku, nedošlo k poškození nosné konstrukce mostu, nebyla snížena jeho původní nosnost ani průjezdnost.

(mar)


Svatogodhardská Lhota samostatně

Hořice - K osamostatnění Svatogodhardské Lhoty, která ještě donedávna patřila pod městskou část Doubrava, vedla zastupitele snaha vyřešit komplikace, které přinášelo zdvojení některých čísel popisných. Ty totiž existovaly jak pod Hořicemi, tak i pod Doubravou, na což upozornil Český statistický úřad při sčítání domů. "Nabízelo se i jiné řešení, nakonec jsme však volili cestu osamostatnění Svatogodhardské Lhoty," poznamenal starosta Ladislav Vrba k nově schválené vyhlášce na prvním veřejném zastupitelstvu, které se konalo krátce před vánočními svátky. Desetitisícové Hořice tak budou mít od Nového roku místo pěti šest městských částí - Březovice, Chlum, Chvalina, Libonice, Doubrava a Svatogodhardská Lhota. Největší z nich jsou Libonice se zhruba sedmdesáti obyvateli, naopak nejmenší byla dosud Doubrava, která jich měla o přibližně třicet méně. V případě té posledně vzniklé se jedná o pět čísel popisných.

(jn)


Přestavba radnice před dokončením

Jičín - Přibližně před rokem byla zahájena technicky velmi náročná rekonstrukce téměř sto let starých objektů, tvořících dnes propojený komplex budov městského úřadu na Žižkově náměstí a v Nové ulici.

O přestavbě bylo s konečnou platností rozhodnuto před dvěma roky. Ještě před tímto krokem se však na radnici hovořilo například o odkoupení a stěhování se do moderního objektu, ve kterém dnes sídlí jičínská firma ARiS (Grossův mlýn), nebo o využití budovy Okresního úřadu (majetek města), či prostor Valdštejnského zámku. Tyto tři varianty se pak ukázaly vzhledem k nedostatku finančních prostředků nereálné a neřešitelné. Proto zůstalo u myšlenky rekonstrukce stávající radnice. Dokončená přestavba s propojením budov zadního traktu tak zvaným krčkem, má být dodavatelskou firmou městu předána přibližně v polovině měsíce ledna. Tato etapa výstavby MěÚ stála město zhruba tři a půl milionu korun.

Dokončení rekonstrukce přední, vstupní části radnice ze Žižkova náměstí je plánováno na únor a přijde městskou pokladnu na dalších pět milionů korun.

Pracovníci, ale především návštěvníci a klienti se rekonstrukcí provozně nevyhovujících historických budov dočkají bezbariérově přístupného, důstojného a moderního prostředí všech odborů Městského úřadu Jičín.

(red)


Pět historických budov je opraveno

Jičín - Celá řada předních veřejných představitelů okresu a města Jičína i jeho institucí se 22. prosince 1999 sešla s pracovníky Okresního ředitelství police ČR u příležitosti slavnostního otevření jejich opraveného sídla v Balbínově ulici.

Význam úterního dopoledního setkání podtrhla účast prvního náměstka policejního prezidenta, mjr. Bc. Martina Kotlána a ředitele Krajské správy Policie ČR, plk. JUDr. Františka Floriana, které ve svém krátkém projevu přivítal ředitel OŘ P ČR Jičín pplk. Bc. Vlastimil Pilař. Ten také zároveň připomněl vznik myšlenky záchrany zdevastovaných historických objektů města, jejichž rekonstrukce byla zajištěna státními finančními prostředky a zahájena pak první etapou stavebních prací v roce 1995.

Stavebníci firmy IPS a.s. se nejprve soustředili na technicky velmi náročnou opravu budovy č.p. 27, ve které byla původně zřízena jezuitská lékárna a nemocnice. Barokní dům z roku 1717 před čtyřmi lety hrozil zřícením, dnes opět důstojně uzavírá komplex jezuitských staveb a nadále tvoří roh Balbínovy ulice a Fortny. Zároveň s rekonstrukcí zmíněné budovy probíhaly opravy sousedního objektu č.p. 26, který býval jezuitským seminářem stavěným v letech 1686 - 1692. Přestěhováním okresního policejního ředitelství do těchto opravených, přesto provizorních a velmi stísněných prostor, byla ukončena první etapa rekonstrukce historického bloku dvou budov, která přišla přibližně na 43 milionů korun.

Druhá etapa stavebních prací se pak týkala rekonstrukce bývalého jezuitského gymnázia č.p. 23 z roku 1628, a domů č.p. 24 a 25, které společně s č.p. 26 tvořily ucelený komplex budov bývalého jezuitského semináře z roku 1692. Jejich přestavba vyvrcholila právě předvánočním slavnostním zprovozněním a přišla zhruba na 47 milionů korun.

Třetí a zároveň poslední etapou má být plánovaná výstavba jednopatrových podzemních garáží, která "spolkne" dalších 40 milionů korun. Realizací této akce dojde k "vyklizení náměstíčka" mezi opravenými budovami a komunikací. Parková úprava vzniklého prostranství pak bude "zelenou" tečkou za kompletní rekonstrukcí pěti historických budov v centru okresního města.

Místostarosta Miloslav Šebík jménem všech občanů okresního města poděkoval policistům za aktivní přístup k finančně velmi náročné rekonstrukci budov historické části města, která by se městskému úřadu z běžných finančních prostředků s největší pravděpodobností realizovat nepodařila. Zároveň vyjádřil obdiv nad prací policistů, kterým se i přes velmi ztížené pracovní podmínky podařilo objasnit 62 % trestných činů vzniklých v roce 1998 na území okresu Jičín.

(mar)


Nové Noviny