Nové Noviny č. 50/0022. prosince 2000str. 4

V Jičíně uvažují o výstavbě kompostárny

Jičín - O možné výstavbě kompostárny v blízkosti okresního města informovali na posledním jednání městské rady představitele radnice zástupci společnosti Agro-Future. Pokud by se této firmě podařilo projekt zrealizovat, výrazně by se snížil objem ukládaného odpadu na skládce v Libci u Popovic.

Kompostárna by měla být postavena v katastru Valdic směrem na Studeňany. Na území města by přitom byla nejprve zřízena sběrná místa na biologický odpad, který by byl mobilní jednotkou svážen do Valdic. Podle starosty města Jiřího Lišky by se tak podařilo prodloužit celkovou životnost skládky, jejíž vybudování stálo jičínskou radnici několik milionů korun. "Rozhodně jde o dobrou myšlenku. Z odpadků dodávaných na skládku tvoří zhruba třicet procent právě biologický odpad. Zřízením kompostárny bychom mohli zvýšit její životnost až o třetinu, což by pro nás bylo velikým přínosem," říká starosta.

Vedení společnosti Agro-Future na setkání dále radu města informovalo o tom, že firma již má od Ministerstva životního prostřední na vybudování kompostárny přislíbenou dotaci ve výši zhruba 20 milionů korun. Zatím nebyly konkrétně definovány žádné finanční vztahy mezi městem a společností. "Od nás chtějí pouze záruky, že Jičín bude dodavatelem odpadu. Také pozemky, kde by měla kompostárna stát, by odkoupili na vlastní náklady. Ty nejsou ani v majetku města. Zatím šlo však pouze o první setkání a po Novém roce by nám měli zástupci firmy dodat první jasnou a ucelenou nabídku," dodává Liška.

Společnost s ručením omezeným Agro-Future byla do obchodního rejstříku zapsána 10. října 1994. Jako jeden z předmětů podnikání má i podnikání v oblasti nakládání s odpady. Jednatelem a stoprocentním vlastníkem firmy je Václav Jirkovský ze Staré Hutě u Dobříše. Na jeho adrese ho však není možné telefonicky zastihnout, protože u Českého Telecomu není jeho číslo na domácí adresu k dispozici. "Pan Jirkovský si platí za to, aby jeho telefon nebyl běžně zveřejňován," sdělila na dotaz NN operátorka Českého Telecomu.

(max)


Levná konkurence je zatím neohrožuje

Výrobky firmy HAN je možno zakoupit přímo v sídle firmy v Jičíně na Letné v Markově ulici.

FOTO: max

Jičínsko - Přestože celosvětovým trhem s vánočními ozdobami začíná stále více hýbat levnější konkurence především z Číny, východní Evropy a Jižní Ameriky, výrobcům ozdob na Jičínsku se i nadále daří objem výroby spíše zvyšovat.

Oba hlavní producenti ozdob v regionu, tedy společnosti HAN a Bohemia Star, drtivou část svého zboží exportují do zahraničí. Jičínská firma HAN se zhruba sto zaměstnanci je dokonce podle oficiálních údajů co se týče objemu exportu na druhém místě v České republice. "Do zahraničí vyvážíme až 99 procent veškerých našich výrobků, a to téměř do celé západní Evropy, ale i do USA. V loňském roce jsme prodali zboží za 72 milionů korun, letos by to mělo být o dvacet procent lepší," konstatuje majitel společnosti HAN Miloš Němec. Od poloviny listopadu se zde přitom vyrábí již na příští Vánoce. Firma HAN je známa i tím, že její ozdoby krášlí vánoční strom nejen manželům Clintonovým, ale i belgickému královskému páru a princi Charlesovi. Na domácí trh se společnost prozatím orientovat nechce, protože jí na tuzemsko již nezbývá výrobní kapacita.

Také společnosti Bohemia Star se podle majitele Libora Kavana daří objem výroby a exportu zvyšovat. "Do zahraničí vyvážíme asi 97 procent, což je oproti minulému roku zhruba patnáctiprocentní nárůst. Z toho okolo 40 procent jde na trh do USA," říká Kavan. Podle něho však začíná vedení firmy rostoucí konkurenci stále více pociťovat. "Jde nejen o laciné výrobky z Číny, ale i Jižní Ameriky a Španělska. Musíme tak výrazně investovat do výroby a více vzorovat," vyjadřuje svou zkušenost. Bohemia Star se však chce udržet i na domácím trhu. Exkluzivně v Čechách například mimo jiné své zboží dodává do obchodních řetězců Baumax a Billa. Společnost má v současnosti přes sto zaměstnanců, a to ve svých provozech v Hořicích, Popovicích, Jablonci a ve frýdlantském výběžku.

Nejmenší výroba ozdob na okrese je naopak v Markvarticích, kde jsou zaměstnány pouze čtyři osoby. Podle spolumajitelky firmy Hany Myškové se zde vyrábí polotovary, které se dovážejí největšímu výrobci ozdob v republice do Dvora Králové. "Práce máme stále dost. Pokud bychom sehnali více foukačů, mohli bychom výrobu rozhodně rozšířit," ochotně sděluje Myšková.

(max)


Honda Civic: nový rozměr ve své třídě

Od autorizovaného prodejce značky Honda, společnosti ASCOT MB Mladá Boleslav, jsme měli k redakčnímu testu zapůjčený vůz Honda Civic 1,6 LS. Ten podle továrních údajů dosahuje nejvyšší rychlosti 195 km/h a zrychlení z O na 100 km/h za 9,2 sekundy. Čtyřdveřový sedan na tuzemském trhu příští rok doplní také varianty kupé a tří i pětidveřový hatchback.

FOTO: jn

Již po prvních kilometrech najetých se zbrusu novou Hondou Civic je zřejmé, jakým směrem se ubíraly myšlenky konstruktérů při vývoji v pořadí sedmé generace nejvýraznější modelové řady japonské automobilky. Vozy Civic patří už po léta k bestsellerům ve své třídě, od roku 1972 se jich prodalo přes 13 milionů kusů.

Díky autorizovanému prodejci Hondy, společnosti Ascot MB Mladá Boleslav, jsme měli možnost letošní novinku podrobit krátkodobému redakčnímu testu. V sychravém, typicky podzimním počasí, jsme plně ocenili přednosti zapůjčeného čtyřdveřového sedanu. Vývojáři Hondy kladli důraz především na prostornost, pohodlí, aktivní a pasivní bezpečnost, což nový Civic mimo jiné i díky 4 airbagům, ABS a EBD (rozdělení brzdného účinku podle adhezních podmínek) beze zbytku naplňuje.

Právě pocit bezpečí získá řidič záhy po usednutí za volant, umocňují jej jak dokonalé jízdní vlastnosti, tak prostorné uspořádání interiéru. Ne nadarmo provází sedmé vydání populárního Civicu, který byl poprvé představen na letošním pařížském autosalonu a od listopadu je k dostání na českém trhu, slogan "zevnitř ven". Při kompaktním vzhledu vozu nabízí nový Civic v porovnání se svým předchůdcem více místa pro cestující.

Konstruktéři u přední nápravy zvolili vylepšené vzpěry McPerson, a u zadních kol dvojité lichoběžníkové závěsy. Změnou prošlo i uložení převodky řízení, a k zmenšení pohonné jednotky. Zvolený koncept spolu s netradičně plochou podlahou vozu bez vystupujícího středového tunelu vytváří uvnitř dojem, že Civic patří o třídu výš. Elegantní 4460 mm dlouhou karosérii sedanu, nesoucí neklamné stopy japonského smyslu pro techniku, zvýrazňují její modifikovaná příď, přepracovaná záď a klínový profil.

Námi testovaný vůz byl vybaven zážehovým čtyřválcovým motorem o objemu 1,6 l a s výkonem 81 kW při 5600/min. Hliníkový agregát SOHC pracuje pro Hondu s tradičním proměnným časováním a zdvihem ventilů VTEC. Inovovaná pohonná jednotka vykazuje příznivější spotřebu paliva i lepší průběh točivého momentu. Jeho maximum 152 N.m má řidič k dispozici při 4300/min. Takto motoricky vybavený vůz ochotně zabírá už v nižších otáčkách. Umožňuje tak plynulou jízdu bez častého řazení, které je přesné, a zajišťuje ho pětistupňová převodovka (lze zvolit i samočinné čtyřstupňové ústrojí). Do ruky padnoucí a sympaticky tvarovaná hlavice řadicí páky se pohybuje po optimálně krátkých dráhách.

Dobře odhlučněný šestnáctiventilový čtyřválec se nejlépe cítí v pásmu dvou až tří a půl tisíc otáček za minutu. To bohatě postačuje pro dynamické, nikoliv však agresivní svezení. Civic je schopen uspokojit umírněného řidiče středních let i sportovně založeného majitele mladší generace. Nicméně charakter spíše rodinného vozu podtrhuje příjemně vyladěný podvozek, který má na rozdíl od vyloženě sportovních koncernových sourozenců méně tužší charakteristiku. Kvalitu dílenského zpracování je možné prověřit nejen vizuálně, ale i při jízdě po úzkých a rozbitých "okrskách". Posádka ocení, jakým způsobem se vůz vypořádává s častými nerovnostmi na vozovce.

Po usednutí za čtyřramenný a výškově stavitelný volant obklopí řidiče zdánlivě strohý interiér. To ovšem vyvažuje uspořádání kokpitu, dobře řešená bodová světla, výškově stavitelné a anatomické sedadlo, poskytující vynikající boční vedení, otvory ve středové konzoli pro odkládání pohárků, akustická signalizace rozsvícených světel a další "maličkosti". Naopak jako nevhodná se jeví ergonomie elektrického ovládání vnějších zpětných zrcátek na levé straně pod volantem. Silnou stránkou vozu je, že se i cestující vyšší postavy neobyčejně pohodlně uvelebí na zadních sedadlech, která jsou asymetricky dělená. Zavazadlový prostor nabízí ve své třídě slušný objem 450 l. Testovaný vůz byl obut do patnáctipalcových kol z lehké slitiny. V provedení LS patří k standardní výbavě např. elektricky ovládaná boční okna, vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, čtyři airbagy, ABS a EDB.

(jn)


Asociace odmítá kvóty

Jičín - Minulý týden byl nejen ve znamení demonstrace Asociace soukromých zemědělců, kteří před úřadem vlády protestovali proti zavedení kvót k produkci mléka. O den později sám ministr Fencl obhajoval tento systém v Havlíčkově Brodu, kde se konalo setkání samostatně hospodařících rolníků, členů Agrární komory, která pro ně vytvořila tzv. sekci soukromých zemědělců.

Setkání na Vysočině se zúčastnila i ředitelka OAK Jičín Jaroslava Nekvasilová, která regulativní zásah do výroby mléka vidí jako jedno z nejschůdnějších řešení v této komoditě. "Pan ministr trpělivě vysvětloval, proč se kvóty zavádějí. Přítomní zástupci Asociace soukromých zemědělců s tím ale odmítali souhlasit, nebo spíš nechtějí toto opatření pochopit," uvedla Nekvasilová.

V České republice se má v příštím roce vyrobit kolem 2 miliard a 600 tisíc litrů mléka. Na domácím trhu se ho přitom spotřebují pouze dvě miliardy, ostatní produkce směřuje na export. "Právě suma peněz, určených na subvencování vývozu, je limitována. Pokud se má tedy zabránit vytváření přebytků, pro které není zajištěn odbyt, nemohou zemědělci donekonečna zvyšovat svou produkci. Jinak poroste i tlak na farmářskou cenu mléka. Hrozilo by stejné nebezpečí jako v loňském roce, kdy cena zhruba čtvrtiny všeho mléka klesla na korunu a méně," vysvětluje Nekvasilová.

Řada soukromých zemědělců však namítá, že tento systém pomáhá udržet v činnosti podniky s nerentabilní výrobou, a jiným naopak brání v podnikání. Kvotace jsou však podle Nekvasilové zavedeny v naprosté většině zemí západní Evropy. "Pokud tady už delší dobu existuje systém, který dostává nějaké dotace a subvence, nelze už hovořit o plně tržním prostředí. Navíc by u nás, při současné provázanosti agrárního sektoru celé Evropy, mohlo zemědělství bez vlivu státu jen těžko fungovat. Současný vztah je tedy velmi křehký, a bez pravidel se neobejde," dodává ředitelka OAK Jičín.

Fencl na protest zemědělců argumentoval ve svém prohlášení tím, že zavedením systému kvót získají vyšší farmářkou cenu mléka, větší jistotu odbytu, kompenzační platbu od státu a možnost exportu do Evropské unie.

(jn)


Prvním cílem mikroregionů je připojení na internet

Miletín, Chomutice - I když mikroregiony Podchlumí a Lázeňsko mají už zpracovány tzv. mikroregionální projekty, které jsou pro jejich členské obce předpokladem, aby vůbec mohly žádat o peníze z předvstupních programů Evropské unie, nejdůležitější fond Sapard dosud nefunguje.

Ještě začátkem roku se k obcím dostávaly informace, které je nabádaly, aby měly do září zpracovány základní projekty, jako podmínku pro podání případných žádostí o podporu z programu Sapard. V něm je pro Českou republiku připraveno 810 milionů korun ročně, z nichž asi dvě třetiny jsou určeny na podporu zemědělství a menší část na rozvoj venkova. Realita posledních týdnů však ukazuje, že samotný Sapard není stále připraven a do konce letošního roku fungovat už rozhodně nezačne.

"Dosud nedošlo k potřebné ratifikaci smlouvy mezi Českou republikou a Bruselem. Čeká se také na akreditaci Platební agentury, která bude vyplácet peníze na konkrétní aktivity, stejně tak není zcela vyjasněn ani proces přijímání žádostí o dotace. Lze předpokládat, že v roce 2001 se peníze čerpat nebudou," komentuje situaci Jaroslava Nekvasilová, ředitelka OAK Jičín a poradce Sapardu.

Vedle mikroregionu Český ráj, který vznikl předloni na pomezí Jičínska a Semilska, představují mikroregiony Podchlumí a Lázeňsko nejaktivnější seskupení obcí v okrese. U obou oblastí je shodný jejich zemědělský charakter. Společný mají také první cíl, a tím je propojení obcí přes internet.

"S výjimkou Ostroměře nemá přístup k internetu žádná z členských obcí. Proto usilujeme o dotaci na jeho pořízení, ale podmínkou je, že bude i veřejnosti běžně dostupný," říká Jaroslav Vondráček, starosta Chomutic, jež byly zakládajícím členem Podchlumí. V jeho řadách se například diskutuje i o výstavbě čistírny odpadních vod pro více obcí.

"Propojení obecních úřadů přes internet je velmi důležité jak pro vzájemnou komunikaci, tak i pro získávání potřebných informací," potvrdila Lenka Kožíšková, starostka Miletína a předsedkyně mikroregionu Lázeňsko. Ten sdružuje obce od Staré Paky po Červenou Třemešnou. Jedním ze speciálních podprojektů je zjištění a sepsání všech nebytových prostor na jeho území, které by se mohly využít například pro drobnou průmyslovou výrobu. Část z více jak dvaceti obcí bude také žádat o peníze z dotačního titulu rozvoje venkova na plynofikaci.

(jn)


Dotace pro sportovce

Nová Paka - Na svém předposledním zasedání rozhodli novopačtí radní, že rozdělení 1,5 mil. dotací pro sportovní subjekty ve městě na příští rok navrhne komise školství, mládeže a tělovýchovy. V minulých dnech dostali zástupci jednotlivých sportovních organizací - Tělovýchovné a Tělocvičné jednoty, Bruslařského klubu, Sportovního resp. Fotbalového klubu a Lyžařského a orientačního běhu metodický list, dle kterého mají zpracovat své požadavky do konce letošního roku. Z rozhodnutí rady bude sportovním subjektům hrazena v prvé řadě energie - elektřina, plyn a voda, případně pojištění. V případě, že budou organizace v této oblasti uspokojeny, mohly by ještě nějaké dotace zbýt na údržbu, případně investice.

Na svém posledním letošním zasedání 13. prosince KŠMT předběžně zjišťovala požadavky jednotlivých subjektů a došla k názoru, že prakticky 1,5 mil Kč dotací města pro příští rok bude téměř využito na energii a zbude jen nepatrná část na případnou údržbu. I když je 1,5 mil. Kč velká část financí, tak na údržbu a případné investice budou muset hledat novopacké tělovýchovné subjekty zdroj někde jinde. Po obdržení vyplněné metodiky provede KŠMT konečný návrh dotace pro jednotlivé subjekty na svých dvou lednových zasedáních. Při navrhování rozdělení dotací pro jednotlivé subjekty se bude rovněž KŠMT zamýšlet nad úsporami. Při svém posledním jednání vzešel v komisi návrh na společná cvičení žákovských kategorií v sokolovně. Tato tělocvična má dostatečnou kapacitu, aby zde najednou mohly cvičit děti, které nyní docházejí do ASPV a cvičí ve školách, spolu s malými cvičenci z tělocvičné jednoty. Proto doporučila KŠMT zástupcům obou subjektů, aby našli společnou řeč a domluvili se na společných cvičebních hodinách, čímž by odpadlo případné placení nájemného, které bude ASPV v příštím roce za cvičení mládeže ve školách od města požadovat.

Komise rovněž doporučila městské radě doplatit výdaje za energii na provoz zimního stadionu, které přesáhly původní částku stanovenou radou. Podle předsedy Bruslařského klubu Miroslava Formana by hrozilo při nezaplacení odpojení elektrického proudu.

(bas)


Nové Noviny