Nové Noviny č. 35/001. září 2000str. 2

Snaží se předejít kolapsu

Semily, Stará Paka - Přes dramatický růst cen pohonných hmot, které letos výrazně zasáhly do hospodaření autobusových dopravců, radikální redukce pravidelných spojů nebo zdražení jízdného v druhé polovině roku nehrozí.

Shodně to minulý týden potvrdili představitelé ČSAD Semily a Osnada Stará Paka, tedy firem, které zajišťují základní dopravní obslužnost a na Jičínsku mají dominantní postavení. Obě společnosti jdou cestou vlastních režijních úspor, které dosahují například na úkor větších oprav svého vozového parku.

"Vstupy do dopravy stále rostou, Okresní úřady v Semilech a v Jičíně byly na stoupající ceny v nákladových položkách upozorněny. Jejich rozpočty, stejně jako rozpočty obcí se však schvalují na začátku roku, a nejsou tedy schopny vykrýt tyto zvyšující se nároky, které nemůžeme ovlivnit," konstatuje ředitel semilského ČSAD Tomáš Roubíček. Pro ilustraci dodal, že jen výdaje za naftu se v pololetí meziročně zvýšily o třiadvacet procent. Tak zásadní změna se však v dotacích na ztrátové linkové autobusy neprojevila, a jde tedy na vrub dopravce.

"Důsledně každý den sledujeme spotřebu a snižujeme objem velkých a středních oprav. Racionalizace ale v žádném případě nemá vliv na kvalitu námi poskytovaných služeb a provoz autobusů," řekl Roubíček. Semilský podnik nechystá ani zdražení jízdného. "K úpravě jízdného jsme naposledy přistoupili vloni v prosinci, další zvýšení cen si z důvodu možného odlivu cestujících nemůžeme dovolit," dodal. Podobně se vyjádřil i jednatel staropacké společnosti Osnado Martin Bělovský, zároveň však nevyloučil redukci některých spojů. "Pravdou je, že uvažujeme i o určité restrikci, ale pouze s dočasnou platností a bez většího dopadu na obslužnost. Nechceme, aby to byly změny nevratné, omezení by se mohlo dotknout například některých dnů mezi svátky," naznačil Bělovský.

Dopravci si také v důsledku těchto nepříznivých skutečností nemohou dovolit investovat do obnovy vozového parku. I tak se technický stav autobusů a jejich průměrné stáří v posledních letech zlepšilo. "Když jsme před třemi lety přebírali od státního podniku ČSAD středisko v Trutnově, zakoupili jsme 13 nových autobusů do příměstské dopravy. Další obnovu si však nebudeme moci dovolit," připouští Bělovský. Semilský konkurent zakoupil vloni 10 nových autobusů, průměrné stáří jeho vozů je nyní devět let, zatímco ještě před několika roky se blížilo 12 letům. Podle odborníků by přitom stáří nemělo překročit hranici osmi let.

Pozitivním signálem je zvyšující se poptávka po autobusové dopravě, v jarních měsících tento obrat nastal u spojů ČSAD Semily. "Tak, jak se zdražila nafta, stoupají strmě nahoru i ceny benzinu, v důsledku toho jsme zaznamenali mírný nárůst počtu přepravených cestujících," poznamenal Roubíček. Pokud se tento trend nezmění, bude podle něj možné zvýšené náklady alespoň částečně dorovnat díky lepším tržbám na kilometr, které jsou jinak od roku 1994 trvale v útlumu.

(jn)


BARTOLOMĚJSKÁ POUŤ Tomáš Klůz a Adam Ryška z Chodovic si prohlížejí kroniky vystavené v knihovně v Holovousích, kde se o víkendu konala pouť, která se váže ke kostelu sv. Bartoloměje v Chodovicích. Expozice byla sestavena z řady dobových fotografií a kronik, připomínající historii školy a hasičského sboru. Návštěvníci si v knihovně mohli například prohlédnout i starou divadelní oponu z roku 1905. Součástí programu byl mimo jiné i fotbalový turnaj, Memoriál Rudolfa Křoviny, pořádaný v Chodovicích.

(jn)


Rozsah autobusové i vlakové dopravy zůstane příští rok stejný

Jičín - Vlaky nebo autobusy? Od ledna příštího roku se okresy, potažmo nové kraje, budou už samy rozhodovat, jaký druh veřejné dopravy je pro zajištění obslužnosti na jejich území v daném úseku nejvhodnější. Soupeřit o cestující a hlavně o dotace spolu budou autobusoví dopravci a státem vlastněné a řízené České dráhy.

Při přepravě cestujících si v některých případech konkurují, čímž se zvyšuje objem ztrát, které jsou hrazeny hned z několika zdrojů, respektive veřejných rozpočtů. Stát v nově připravovaném systému poprvé na okresní úřady přenáší dotace k financování regionálních tratí. Osmdesát procent z této dotace bude určeno drahám, zbytek může být rozdělen na jinou formu dopravní obslužnosti. To je zásadní změna, neboť v předešlých letech mohly příslušné dopravní úřady poskytovat peníze výhradně provozovatelům linkových autobusů. Obce přispívaly podle potřeby jak jedné, tak druhé straně. Dosavadní praxe je však v jednotlivých okresech odlišná.

Podle vedoucího jičínského okresního referátu dopravy Pavla Bendy by se měly časem odbourat především duplicitní spoje, kdy "vedle sebe jezdí" prakticky současně nevytížený osobní vlak a autobus. "Vzniklá ztráta se tak zbytečně doplácí oběma," poznamenal Benda. Současně však předesílá, že příští rok zásadní změny v grafikonu ČD ani v jízdních řádech soukromých dopravců zřejmě nenastanou. "Nadcházející rok bude zkušebním a vlakové i autobusové spoje by měly být zachovány ve stávajícím rozsahu. V první řadě se musíme seznámit s problematikou železniční dopravy, protože narozdíl od autobusů, u kterých máme prokazatelné ztráty přesně vyčíslené, je u drah neznáme. Nebude to snadné, poněvadž tak přesné údaje České dráhy k dispozici nemají," upozorňuje Benda. "Konečným cílem by mělo být sladění jízdních řádů takovým způsobem, aby si vzájemně obě formy dopravy nekonkurovaly," doplnil přednosta OkÚ Jiří Vitvar.

Podle posledních informací, které zatím okresní úřad obdržel, bude na základní dopravní obslužnost OkÚ Jičín přiděleno asi 60 miliónů korun. Ty se rozdělí přibližně půl na půl mezi osobní vlakovou a autobusovou dopravu, na kterou by tak měl připadnout stejný objem peněz jako letos. Ale například Martin Bělovský, jednatel staropacké společnosti Osnado, která zajišťuje obslužnost v okresech Jičín a Trutnov, upozorňuje, že nebude tato částka dostačující. "Už při vyjednávání o dotacích na letošní rok bylo dosaženo razantního kompromisu. Při neustále rostoucích cenách vstupů bude těžké vyjít s dotacemi na úrovni letošního roku," míní Bělovský. Českých drah jako dalšího konkurenta v boji o přízeň regionálních úřadů se však neobává.

Benda připouští, že státem přidělené peníze na železnici bude nejspíš rozdělovat krajský úřad. "Doprava na tratích je provázána bez ohledu na hranice okresů, bylo by tedy vhodnější, kdyby se o ni rozhodovalo na úrovni kraje." Obce by do tohoto systému finančně vstupovat neměly, s výjimkou spojů, které nepatří do kategorie základní dopravní obslužnosti, zahrnující přepravu do zaměstnání, škol, úřadů a k lékaři. Prováděcí vyhláška k zákonu o drahách se však teprve připravuje.

(jn)


Důraz na produktivitu se vyplatil

Pohled do novopackého závodu společnosti Velveta Varnsdorf.

FOTO: jn

Nová Paka, Varnsdorf - I přes útlum poptávky po textilním zboží, v jehož důsledku klesly vloni ve srovnání s předchozím rokem tržby akciové společnosti Velveta Varnsdorf o téměř 300 milionů na zhruba 1,2 miliardy korun, je situace v tomto podniku natolik stabilizovaná, že ani zmíněný propad není důvodem k znepokojení.

Recese textilního průmyslu znamenala pro Velvetu snížení objemu výroby, když místo 13,5 prodala 10,4 milionu běžných metrů tkanin. Společnost, která má sídlo ve Varnsdorfu a další závody v Nové a Staré Pace, s tímto poklesem počítala. Jak NN informoval ředitel novopackého závodu Michael Miess, už dříve zahájené organizační a strukturální změny přinesly Velvetě, jedinému výrobci vlasových tkanin v zemi, úspory a hlavně potřebné zvýšení produktivity práce. Za loňský rok dosáhla společnost čistého zisku 37 milionů korun.

"Veškerý zisk se každoročně reinvestuje, především do modernizace výroby. To, že se tyto peníze nerozdělí, ale účelně se vynakládají například na nákup nových technologií, považuji za rozhodující," poznamenal Miess. Pod jeho vedení spadají tři samostatné provozy, přádelna a tkalcovna sametů v Nové Pace a tkalcovna ve Staré Pace. Dominantními bavlněnými výrobky jsou příze a režné manšestry, které jdou ve světě konfekce opět do módy. Na domácí trh dodává Velveta jen zlomek své produkce, více než devadesát procent v rámci koncernu směřuje na export, především do zemí EU. Společnost má 1200 zaměstnanců, z toho na Novopacku 358 pracovníků. "Současný stav je optimální, s redukcí pracovních míst se u místních provozů nepočítá," doplnil ředitel novopackého závodu.

K zeštíhlení došlo po privatizaci před čtyřmi roky. V posledních letech se výrazně zvýšila produktivita práce z přidané hodnoty, která podle Miesse vzrostla enormně. "Abychom si udrželi konkurenceschopné postavení na trhu, musíme vyrábět efektivně a nabízet kvalitní zboží. A to se nám daří, svědčí o tom i kladné hodnocení ze strany mezinárodních bank, u kterých nemáme problém s případným získáním úvěru," dodal.

Provozy v Nové i Staré Pace prošly zásadní modernizací v hodnotě 180 milionů korun, a letos se připravuje další investice. "V listopadu začnou úpravy na tkalcovně ve Staré Pace za devadesát milionů korun formou dodavatelského úvěru od výrobců strojů z Belgie, Švýcarska a Německa," sdělil Miess. Výroba dnes běží na nepřetržitý čtyřsměnný režim.

Společnost si surovinu (bavlnu) nakupuje sama, rovněž odbyt hotového zboží si zajišťuje vlastními silami, přičemž letos čeká opět růst prodeje. Majoritní balík akcií Velvety Varnsdorf drží plzeňský investiční fond Česká energetika.

(jn)


Ekobusy se letos osvědčily

Český ráj - Návštěvníci Českého ráje měli v letošním roce poprvé možnost využít služeb turistických autobusů, které v současnosti budou ještě tři zbývající dny jezdit po dvou základních trasách a jsou například upravené i pro přepravu jízdních kol.

Autobusy jezdí od června každý víkend a o prázdninách jsou turistům k dispozici denně. Poslední jízda se v letošním roce uskuteční 3. září, tedy již tuto neděli. První z autobusů vyjížděl po dobu prázdnin ze Sobotky, přes Libošovice a Kost, na Kněžmost, Vyskeř a zpět do Sobotky. Druhá trasa autobusu vedla z Turnova, do Sedmihorek, Hrubé Skály, Libuně, přes Vyskeř a několik dalších obcí zpět do Turnova.

Podle Dany Kovářové z mikroregionu Český ráj byly tyto linky zřízeny ve spolupráci s ČSAD Semily a nápad se zatím osvědčil. "Během června a července těchto služeb využilo 1422 osob, což splnilo naše očekávání," říká Kovářová. Pokud celkový provoz těchto speciálních autobusových spojů skončí v záporných číslech, tedy v minusu, doplatí rozdíl obce a města začleněná v mikroregionu. "Počkáme, jak dopadne srpen, potom budeme moudřejší. Každopádně by ztráty, pokud nějaké vzniknou, nemusely být vysoké," dodává s uspokojením v hlase Kovářová.

Obce, které se do projektu začlenily, chtějí pomoci i přírodě, protože do Českého ráje směřují ročně tisíce turistů, kteří ke svým přesunům po regionu využívají především automobily. Tajemnice městského úřadu v Sobotce Jaroslava Vraná zřízení ekobusů také přivítala. "Jsem přesvědčena o tom, že nápad zřídit tyto pravidelné linky byl velmi dobrý. Mohli jsme turistům nabídnout opět nějaké zlepšení služeb, které jim jsme schopni poskytnout," vyjadřuje svůj názor Vraná.

Ceník jízdného byl stejný jako u běžných linek autobusové dopravy a základní cena byla stanovena na 5 korun. Stejnou cenu zaplatil i cestující za přepravu svého kola. "Pokud vše dobře dopadne, uvažujeme na příští rok se zřízením nových tras. Chtěli bychom například více zpřístupnit oblast Mnichova Hradiště, Železného Brodu a Semilska. Minimálně však budeme částečně upravovat trasy stávající," dodala Kovářová.

(max)


Nové Noviny