Nové Noviny č. 25/0023. června 2000str. 7

Padesáté výročí justiční vraždy Dr. Milady Horákové

Záznam v ohledacím listu JUDr. Milady Horákové uvádí datum její popravy přesně: 27. červen 1950 v 5.45 hodin na nádvoří pankrácké věznice. Příčina smrti: Poprava oběšením, smrt udušením. Připomínka této padesát let staré tragické události má zásadní význam i pro současnost. Připomíná nám uměle vykonstruované politické procesy spáchané totalitním režimem v letech 1948 až 1958.

Před padesáti lety tehdejší státní moc narežírovala za pomoci sovětských poradců tragické divadlo. Za velké pozornosti zmanipulované veřejnosti proběhl jeden z největších procesů s demokratickou opozicí. Čtyři absolutní tresty s popravou, devět rozsudků mnohaletého vězení, propadnutí majetku. Poslední popravenou byla právě Dr. Milada Horáková.

Tehdejší ministr spravedlnosti JUDr. Štefan Rais v návrhu na neudělení milosti ze dne 26.6.1950 názorně předvedl, jak lze třídně zneužít justici: "... Připojuji se k nedoporučujícímu dobrozdání státní prokuratury, státního soudu, generální prokuratury a Nejvyššího soudu (uvedena doslovná citace textu v této podobě) a navrhuji, aby práva udělit milost Miladě Horákové, Janu Buchalovi, Oldřichu Peclovi a Záviši Kalandrovi nebylo použito". Prezident Gottwald tento návrh svým podpisem schválil.

Neuškodí proto i dnes připomenout širší dobové souvislosti, které náš stát a národ na dlouhá desetiletí vytrhly z kontextu demokratické Evropy a nasměrovaly do slepé uličky dějin. Poprava ženy, matky - první ženy v ČSR vůbec - a poslankyně Národního shromáždění za Čs. stranu národně socialistickou byla děsivou skutečností. Dr. Horáková přežila nacistický koncentrační tábor, aby ji zavraždili, přes odpor světové veřejnosti, političtí představitelé vlastního národa. Naopak tehdejší výkvět umělců se připojil k četným rezolucím pracujících, žádajících trest nejvyšší. Byl mezi nimi i E.F. Burian, který napsal divadelní pamflet pod názvem "Pařeniště".

Politické procesy té doby měly jediný cíl: Vytvořit železnou oponu, přetrhat mezinárodní vazby ČSR se Západem a osudově svázat Gottwaldův režim se Sovětským svazem.

Justiční vraždy padesátých let přesto ukazují na nezbytnost demokracie. V žádném případě není možné i dnes vzdát se své svobody rozhodovat o zodpovědnosti za vlastní činy. Vinu za běsnění, vraždění i útlak - ať se děje kdekoliv na světě - nehledejme jen ve zvrácených jednotlivcích a nenávistných ideologiích. Každý politický režim a nekontrolovatelná politická moc plodící strach je ve své podstatě zločinný, pokud vychází z ideologie výlučnosti rasy, třídy a národnosti.

Demokracie, svoboda osobnosti, svobodná vůle a její rub zodpovědnosti za vlastní činy jsou nenahraditelnými hodnotami. Proto oběti padesátých let zavazují chránit demokracii jako nejvyšší hodnotu vedle mravnosti na všech úrovních života naší soudobé společnosti. V tom je právě odkaz i Dr. Milady Horákové. Ta dne 27. června 1950 ve 2.30 hodin ráno napsala svůj poslední dopis, z něhož cituji: "... Jsem pokorná a odevzdána do vůle Boží. Tuto zkoušku mi určil a já odcházím s jediným přáním: abych splnila zákony Boží a zachovala své čestné lidské jméno. Neplačte, je mi to takhle lepší než pozvolna umírat. Dlouhou nesvobodu už by mé srdce nevydrželo ...".

Ve svém posledním přání vyslovila Milada Horáková žádost, aby poslední dopis adresovaný rodině byl jí po předchozí cenzuře vydán. Přání nebylo vyhověno. Teprve na počátku roku 1990 se podařilo JUDr. Dagmar Burešové přijít na stopu dopisů, které se tak dostaly do rukou adresátů.

JUDr. Vlastimil Krejča, Klub Milady Horákové Jičín


Ve Štikovské rokli se pojede autokros již potřicáté

Fotografie z archivu Miroslava Vagenknechta zachycují (shora dolů) první závod ve Štikovské rokli v roce 1971, jeden ze startů závodů Diesel na ME v roce 1988 a vítěze Divize 3 do 1600 ccm z roku 1990 Václava Uhra.

Ve dnech 1. a 2. července se v Nové Pace pojede již 30. jubilejní ročník Novopackého autokrosu, závodu, který dal poznat nejen Novou Paku, ale i celý region motoristické Evropě, neboť již od roku 1978 se tento závod jezdí nepřetržitě jako mezinárodní v rámci mistrovství Evropy. To dokazuje, že tento závod uskutečňovaný na jedné z nejtěžších tratí v Evropě, vždy vzorně připravené, je oblíbený mezi evropskými autokrosovými jezdci.

Přelom 60. a 70. let je dobou vzniku nové motoristické discipliny, autokrosu. Novopačtí vždy navazující na motoristickou tradici, kterou v Nové Pace zakládali v počátku 30. let novopačtí motorističtí fandové včele se známým motocyklovým závodníkem Antonínem Vitvarem, nezůstali nic dlužni svým předchůdcům a po počátcích motokrosové éry na závodišti, v roce 1957 objevené a uzpůsobené Štikovské rokle, počali přemýšlet o uspořádání závodu v tomto novém automobilovém sportu. Hledalo se místo pro uspořádání tohoto závodu, protože se nevěřilo, že by auta mohla zvládnout tak obtížný a členitý terén, jaký Štikovská rokle má. Nakonec ale přeci byla dána tomuto místu přednost a byl zde první novopacký autokros uspořádán. Že to byl dobrý tah, ukázala další léta. I když termín tohoto prvního automobilového závodu byl opravdu pozdní, pustili se pačtí pořadatelé s plnou chutí do přípravy. A tak 21. listopadu 1971 za asistence čs. televize se poprvé objevují ve Štikovské rokli automobily, v té době ani zdaleka ne podobné dnešním dokonalým buggynám. On to byl vlastně první zimní autokros, protože ten den napadlo asi 10 centimetrů sněhu a ukázalo se, že jezdci i s auty jsou schopni zvládnout i takto ztížené podmínky. Tak bylo rozhodnuto o tom, že se autokros nastálo nastěhoval do rokle.

Postupně se tyto závody jezdily jako Český pohár, poté jako mistrovství republiky. Trať ve Štikovské rokli, i když se v té době musela ještě dělit s tratí motokrosovou, se stále zdokonalovala. Stává se přehlednou, dostatečně širokou, bezpečnou a objevují se i první svodidla, která mají chránit jak jezdce, tak i diváky. Autokros získává na popularitě, stále více přitahuje nové jezdce a tím i roste množství a kvalita našich závodníků, kterým je pak tehdejším režimem i dovoleno v omezeném počtu těch nejlepších vyjíždět na zahraniční autokrosové závody, které se z počátku jezdí jako Evropský pohár. A tam ukazují že umí. Vzpomeňme jmen těch průkopníků českého autokrosu, kteří zakládali úspěšné tažení evropským autokrosem a kteří patřili k prvním účastníkům prvního packého závodu. Byli to Ernin a Červa, kteří byli prvními vítězi packého autokrosu, dále Landa, Kottek, Čížek, Žid, Král, Brunclík, Třešňák, Křesťan, Povondra a další.

Přání novopackých pořadatelů se stává skutečností v roce 1978, kdy se na zcela nově vybudované trati jede první mezinárodní závod, který zahájil nepřetržitou sérii závodů mistrovství Evropy. Evropští jezdci objevují nevšední těžkou závodní trať, která nemá v Evropě svými parametry konkurenci a kterou si oblíbili včetně početného diváckého publika a celého technického a společenského zázemí.

Čeští úspěšní jezdci Jiří Bartoš, Jaroslav Hošek, Karel Havel, Alois Havel, jičínský Václav Uher, Jindřich Kottek, Jar. Jurenka, Karel Keřka, Franta Kačírek i Boh. Křesťan ml. zde bojovali s evropskou autokrosovou špičkou vedenou několikanásobným mistrem Evropy Willi Röselem, Karl Weberem, Johnny Hakwoortem, Horstem Uhlenbrukem, Francisem Warnierem, Peterem Mückem, Schenacherem, Duborgem, Vincendeauem a dalšími jezdci. V těchto soubojích na trati Štikovské rokle podporováni fotbalovou atmosférou vždy početných diváků, bylo jich dokonce až 25 tisíc, se nikdy neztratili a až na malé výjimky byli vždy úspěšní a mnohokrát dosáhli stupňů nejvyšších.

Pořadatelé z novopackého autoklubu vybudovali za ta léta konání všech motoristických podniků ve Štikovské rokli závodní areál vysoké úrovně, kde se během roku jezdí několik závodů různých kategorií a úrovní. Toto si můžou považovat jako zásluhu o rozvoj českého autokrosového sportu, neboť areál poskytoval možnost k jezdeckému, ale i technickému vývoji našich jezdců a jejich strojů. Pomáhal tak jezdcům k mistrovským výkonům na závodních drahách po celé Evropě a reprezentaci našich motoristických pořadatelů, neboť novopacký autokrosový závod byl mnohokrát vyhlášen v rámci evropské automobilové federace FIA jako nejkvalitněji uspořádaný.

Proto se přijďte podívat a povzbudit naše jezdce při 30. jubilejním autokrosovém závodě mistrovství Evropy v Nové Pace ve Štikovské rokli o prvním červencovém víkendu.

(vag)


Nové Noviny