Nové Noviny č. 21/0026. května 2000str. 8

Účastníci odboje převzali pamětní medaile

Jičín - Oslavy organizované v okresním městě u příležitosti 55. výročí ukončení druhé světové války v Evropě a osvobození naší republiky od fašizmu vyvrcholily setkáním jedenačtyřiceti z padesáti čtyř pozvaných přímých účastníků domácího i zahraničního odboje, bojovníků za národní osvobození v letech 1939 až 1945, trvale žijících na území okresu Jičín.

Slavnostní shromáždění se uskutečnilo ve čtvrtek 18. května ve velké zasedací místnosti Okresního úřadu v Jičíně a za jeho organizátory se jej osobně zúčastnili přednosta OkÚ ing. Jiří Vitvar, předseda Okresního výboru Českého svazu bojovníků za svobodu plukovník v.v. Michal Kolodžej, Čestný občan města Jičína generálmajor v.v. ing. Alois Olšan, náčelník Územní vojenské správy pplk. ing. Pavel Kopřiva a další představitelé okresu, města a jejich organizací.

Jako výraz ocenění mimořádných zásluh v boji za národní osvobození, budování a propagaci nové demokratické armády České republiky byli v rámci dopoledního programu povýšeni: svobodník Ladislav Poláček z Kopidlna (* 28.6.1925) do hodnosti podporučíka ve výslužbě, podplukovník Vladimír Zicha z Jičína (* 27.1.1941) do hodnosti plukovníka v.v. a kapitán ing. Karel Krátký z Hořic (* 29.12.1917) do hodnosti majora v.v..

Slavnostní dopoledne bylo ukončeno předáním pamětních medailí a pamětních listů udělených ministrem obrany České republiky Vladimírem Vetchým a předsedou vlády České republiky Milošem Zemanem. Všichni vyznamenaní za své nezměrné zásluhy převzali i odznak, věrnou kopii pamětní medaile, který mohou nadále hrdě nosit viditelně připevněný na oděvu.

Pamětní medaili i pamětní list udělený u příležitosti 55. výročí osvobození naší vlasti převzal i přednosta OkÚ ing. Jiří Vitvar a v zastoupení také starosta města Jičína MVDr. Jiří Liška.

Nejvíce pamatující účastnicí národního odboje a bojovnicí za svobodu našeho národa v letech 1938-1945 byla ve čtvrtek rovněž vyznamenaná Marie Fišerová (* 28.11.1904) z Hořic.

(mar)


Talentové zkoušky na ZUŠ

Nová Paka - Novopacká Základní umělecká škola vypisuje talentové zkoušky ke studiu ve školním roce 2000 - 2001 do hudebního, výtvarného, tanečního a literárně-dramatického oboru. V hudebním oboru vyučují hře na klavír, housle, violu, akordeon, příčnou flétnu, trubku, klarinet, kytaru, bicí nástroje, zobcovou flétnu a keyboard. Výtvarný obor umožňuje seznámení s různými technikami - kresbou, malbou, grafikou, modelováním. Škola vlastní keramickou pec a hrnčířský kruh a připravuje děti pro studium na středních i vysokých školách uměleckého směru. Výuka v tanečním oboru je určena ke zdokonalování pohybových schopností prostřednictvím prvků moderního a lidového tance, country a disco. Literárně-dramatický soubor mohou navštěvovat zájemci o poezii, divadlo, jevištní projev a zpěv.

Do hudebního a výtvarného oboru se mohou hlásit děti od šesti let, do tanečního od pěti a literárně dramatického od sedmi let.

Talentové zkoušky do všech oborů se konají 13. a 14. června od 14.30 do 17 hod. v prostorách novopacké ZUŠ.

(ur)


Je to vůbec možné?

Humprecht Jan Černín by spráskl ruce, kdyby uviděl, jak mu loni zřídili schodiště k jeho zámku v Sobotce. Původně se totiž směrem k zámku zužovalo a tím navozovalo dojem větší výšky a většího odstupu. Toto využití perspektivního dojmu je ve střední Evropě zcela výjimečné a k tomu ještě při stavbě z období manýrismu. Spíše bychom je čekali později, snad koncem baroku, kam patří světově proslulé Španělské schody k chrámu S. Trinita de'Monti. Kdo asi zaplatil téměř dvojnásobné množství materiálu (především kamenných schodů), kdo práci a kdo zodpovídá za zničení jedinečné historické památky? Snad by bylo stačilo původní schody vyrovnat a nahradit stupně poškozené.

Karel Samšiňák


Zajímavé knihy U Pašků

Viewegh Nové nápady laskavého čtenáře

Ironické koláže na motivy děl patnácti českých i světových spisovatelů.

Petrov Kč 150,-

Váňa První český opravník

Některé obecně vžité zásady v oblasti kuchyně, stravování a bylinek nemusejí platit tak jednoznačně.

Víkend Kč 79,-

NABÍZÍME:

Video - Lunetic * MC - Holki - S láskou

CD - muzikál Johanka z Arku

Nabídku nových knih pro vás připravuje Knihkupectví U Pašků, Valdštejnovo nám. 61, Jičín (tel.:0433/222 67).


Statické problémy

Jičín - Podobně jako zhruba před dvaceti lety v případě Masarykovy obchodní akademie se dnes objevují skryté i viditelné technické závady na objektu Biografu Český ráj, které jsou s největší pravděpodobností způsobeny nedostatky v jeho statice.

Zřejmě dlouholetý pohyb budovy se začal viditelně projevovat zejména ve vstupním vestibulu a v prostoru venkovních bočních dveří, vedoucích do promítací kabiny. Město Jičín na tuto skutečnost reaguje zajištěním statického stavebního průzkumu, který by měl být proveden v co možná nekratším časovém termínu, aby se škody na nemovitosti zbytečně nezvětšovaly.

Teprve po provedení statického posouzení bude rozhodnuto, jakým způsobem a kdy budou stavební závady na tomto objektu v majetku města odstraněny. Těžko se dnes dá odhadovat výše investičních nákladů, stejně tak se nedá říci, zdali budou stavební práce probíhat za provozu či úplného uzavření jičínského kina.

(red)


Tradiční Vackovo Vysoké Veselí

Vysoké Veselí - Letní období je čas, který umožňuje trávit větší množství času ve volné přírodě. Do přírody se z uzavřených sálů stěhuje i většina hudebních koncertů. V tomto období mají své festivaly a koncerty i příznivci dechovky. Jedním z tradičních koncertů na okrese je Vackovo Vysoké Veselí. V krásném amfiteátru se letos 9. července bude konat už 15. ročník.

A na co se můžeme těšit? Druhou část koncertu už tradičně bude konferovat Josef Zíma. Zaručeně neopomene i některé písničky zazpívat. Mezi hosty určitě nebude chybět Karel Vacek ml. a synové dalších oblíbených skladatelů dechové hudby Poncara a Vejvody. Takže zbývá přát si nádherné počasí a dobrou zábavu při návštěvě ve Vysokém Veselí.

Zdeněk Peroutka


Svatba v květnu? Proč ne!

Počty sňatků v evidenci jičínské matriky za rok 1999 (podle měsíců)

Zdroj: MěÚ Jičín

"Co kdybychom se vzali v květnu?" - "Tak na to zapomeň, přece víš, že květen nosí smůlu." V podobném duchu pravděpodobně vyznívá řada předmanželských diskusí na téma termín uzavření sňatku. Dokládají to dlouhodobá statistická data z matrik, které evidují sňatečnost rovněž podle měsíců. Ze souhrnných výstupů jednoznačně vyplývá, že nejméně často využívaným měsícem k pronesení onoho osudového "ano" je právě květen. Podobnou zkušenost nám potvrdily i pracovnice jičínské matriky. Tak například v roce 1999 se z celkového počtu 152 svateb konaly pouze tři v květnu. Ale proč vlastně ? Co vede snoubence k přesouvání májové veselky do jiných měsíců ?

Za vším stojí pověra o nešťastném osudu novomanželů slavících svatbu v květnu. Nejčastěji bývá interpretována v podobě jednoduché rýmovačky - "svatba v máji, brzy máry". Lze ji chápat asi v tom smyslu, že dvojici, která v inkriminovaném měsíci uzavře svatbu, stihne v brzké době trest v podobě úmrtí jednoho z partnerů či jejich dítěte. Máme tedy v daném případě co dočinění s neblahou skutečností nebo se jedná o prostou pověru?

Takto položená otázka nedala spát některým demografům, kteří se zabývali vývojem sňatečnosti. Ve své práci se zpočátku zaměřili na hledání původu historky a jejího možného přenosu do českých zemí. Bohužel, zcela bezvýsledně. Podařilo se však zjistit, že pověra o nešťastných snoubencích se v Čechách objevila teprve nedávno, a to na počátku tohoto století. Až do té doby se konání svateb řídilo podle církevních předpisů a sezónních prací.

Mnohem zajímavějším se pro odborníky stalo ověřování pravdivosti pověry o "nešťastném" květnu. Ani v tomto případě však bádání nepřineslo kýžený úspěch. Za nejpravděpodobnější předlohu snad lze označit následující předpoklad. Pokud by ženy v květnu otěhotněly (právě v souvislosti se svatbou), narodily by se jejich děti někdy kolem února. Na konci zimy však je lidský organismus již značně vyčerpaný z nedostatku vhodné stravy, a tudíž i náchylnější k různým onemocněním. Následující kritické období (zejména krátce po porodu) tak mohlo pro matku či dítě znamenat smrt. Právě v minulosti tento faktor platil více než nyní. Tuto teorii však můžeme lehce vyvrátit, neboť početí dítěte není vázáno na sňatek a tento vztah striktně neplatil ani na počátku 20. století. Také nebyly objeveny žádné významné statistické závislosti mezi úmrtností v rodině a sňatkem v květnu. Není divu, že naprostá většina odborníků legendu o nešťastných snoubencích odkazuje do sféry nepravdivých pověr a mýtů. Podle nich neexistuje sebemenší důvod, proč by se svatební hostina nemohla konat v květnu.

A proč vlastně věřit staré povídačce, jejíž pravdivost je ke všemu ještě dosti pochybná ? Důvod nalezneme v nás samých, konkrétně v pověrčivosti českého národa. Málokdo sice věří v účinnost podobných pověr, ale pro jistotu je dodržují téměř všichni. Vždyť nešťastným dnům stejně jako černým dlažebním kostkám je vhodnější se vyhnout.

(pe)


TRADIČNÍ HILMAROVO KOPIDLNO Až na sobotní průtrž mračen, která narušila úvod letošní přehlídky dechových orchestrů Mladé Hilmarovo Kopidlno, se festival uskutečnil bez větších problémů. Tradičně se jej zúčastnilo několik souborů mažoretek a hudebních těles.

FOTO: jn


Z historie sňatečnosti v Čechách

Upřednostňování určitých měsíců v roce k uzavírání sňatku nebylo vždy takové, jaké ho známe dnes. Až do konce minulého století se svatební obřady konaly v souladu s církevními předpisy. Na základě křesťanského kodexu se například v době adventu a postu nedoporučovalo konat žádné slavnosti, tedy ani svatby. Prosinec a březen tak zcela logicky patřily k nejméně využívaným měsícům ke konání svateb. Podobně se snižovala sňatečnost i v letních měsících, což souviselo s pracovním vytížením obyvatelstva při senoseči, žních a orbě.

Na konci minulého století se však situace začala značně měnit. Pokračující odklon společnosti od církve vede k odmítání církevních nařízení. Nastupující industrializace vyhání obyvatelstvo z venkova a pracovní zaneprázdnění během sezónních prací ztrácí svůj vliv. V konečném důsledku to znamená plynulejší rozmístění sňatků do jednotlivých měsíců. Ve stejné době se ovšem začíná šířit pověra o "nešťastném" květnu a tento měsíc se zakrátko stává nejméně využívaným k naplánování svatby. Dnešní novomanželé si ke své svatbě vybírají nejčastěji teplejší jarní a podzimní měsíce (nejvíce duben a červen). Naopak zima bývá vzhledem k nepříznivým klimatickým podmínkám využívána ke sňatkům velmi málo. Odchylku od normálu pak velice často způsobují i některá výjimečná data, jako např. loňská magická kombinace devítek (9.9. 1999) nebo letošní kombinace dvojek (2.2.2000), mnohými považovaná za šťastnou pro celoživotní svazek.

(pe)


Listujeme v kalendáři: polozapomenuté svátky

Počáteční dny měsíce června letošního roku zaznamenávají křesťanské kalendáře jako Svatodušní svátky, svátky svatého Ducha, jinak také jako svátky Letnic, jelikož připadají vždy na období před příchodem léta. Jsou to svátky pohyblivé, které navazují na Velikonoce.

V civilním kalendáři však tyto svátky nenajdeme, ideologům minulých desetiletí se je podařilo, a to nejen z kalendářů, ale i z povědomí zejména mladších generací, dokonale vymazat. A jakkoliv byly kdysi stejně významné jako Vánoce a Velikonoce, skutečností je, že důvod jejich vzniku byl vždy méně známý a jasný, jejich podstata a symbolika pak byly vždy obtížněji pochopitelné. O Vánocích víme, že jsou časem narození malého Ježíška, Ježíše Krista, Velikonoce připomínají jeho ukřižování, smrt a vzkříšení, když význam tohoto příběhu lze chápat i v jiných souvislostech, majících význam i pro nevěřícího. Co je ale podstatou svátků svatého Ducha? Prvním písemným podkladem je podle Starého zákona událost, která se stala padesátého dne po Velikonocích, kdy Mojžíš na hoře Sinaj obdržel kamenné desky s napsanými zásadami pro správné chování člověka ve společenství ostatních lidí. Dnes bychom řekli, že to jsou zásady mezilidských vztahů, tenkrát to byly jednotlivé body Desatera. Je to tedy Desatero Božích přikázání, jehož dodržování by mělo být určující pro chování jednotlivce ve společnosti, a ono seslání Desatera je tedy s největší pravděpodobností prapůvodním základem těchto svátků. V dobách pozdějších je tato událost vykládána jako seslání Ducha svatého apoštolům a je jenom posunem původního příběhu do novější doby. Samotný Duch svatý je rovněž po Otci a Synu třetí osobou svaté Trojice. Její nehmotnost a iracionalita se vymykají naší představě, ve výtvarných projevech je symbolizována vrcholem trojúhelníka a holubicí, jejichž malířská ztvárnění můžeme vidět v klenbě většiny kostelů, na znamení všech duchovních hodnot přicházejících shůry.

O Svatodušních svátcích se prosilo o seslání darů Ducha svatého pro každého z nás, byly to tedy dary moudrosti a duchovní vyspělosti. Je jenom pochopitelné, že důležitost těchto svátků byla uznávána zejména mezi lidmi vzdělanými a mezi studenty. Není obtížné potom domyslet, že i tato skutečnost byla jedním z důvodů pro zrušení těchto svátků v režimu, jehož základem byl materializmus. K postupnému polozapomenutí těchto svátků přispělo i to, že s jejich oslavami se nepojí tak populární zvyky, jaké jsou součástí Vánoc či Velikonoc. Za nejznámější zvyk lze považovat jízdy králů, které se u nás dochovaly na Slovácku. Ale tak tomu bylo a je v celém křesťanském světě a tyto svátky tam stále jsou. Naše republika je asi jediným státem v Evropě, ve kterém Svatodušní svátky už oficiálně neexistují.

A tak s přáním, aby tyto dny opět nalezly své místo v občanském kalendáři i v našich myslích, si je dnes připomeňme.

Josef Dvorecký


Nové Noviny