Nové Noviny č. 17/0028. dubna 2000str. 3

Firma Swell s Hořicemi i nadále počítá

Hořice - Radnice v Hořicích podle sdělení svých představitelů dělá vše pro to, aby vyhověla zájmu tamní firmy Swell, která chce ještě letos začít s výstavbou svého vlastního vývojového a konstrukčního střediska na pozemku plánované průmyslové a komerční zóny při hlavní silnici z Jičína do Hradce Králové.

Swell se tak zřejmě stane prvním významným investorem, které se město snaží přilákat i prostřednictvím agentury CzechInvest. Zóna však stále není v územním plánu zakreslena, tudíž stavba jakéhokoliv výrobního podniku nepřichází zatím v úvahu. Vedení města původně odhadovalo, že změnu územního plánu města schválí zastupitelstvo už v polovině dubna. Tento termín se ovšem naplnit nepodařilo.

Společnost Swell sleduje vývoj události z časových důvodů s netrpělivostí, přesto NN ústy svých zástupců opětovně potvrdila, že zájem investovat v Hořicích z jejich strany nadále trvá. Firma si ale ponechává otevřená vrátka pro případ, že se změnu využití pozemků v lokalitě na okraji města nepodaří v dohledné době prosadit, a kontaktovalo i okolní města, která mají volnou kapacitu na již připravených pozemcích.

"V současné době probíhá správní řízení ve smyslu zákonných lhůt, které jsou určeny pro projednání posledního stupně změny územního plánu města Hořic," informoval náš list vedoucí stavebního úřadu František Tomášek.

Souběžně s tímto procesem na základě dohody o spolupráci mezi radnicí a firmou napomáhá stavební úřad podle Tomáška "při zajišťování stanovisek dotčených orgánů státní správy potřebných k vydání územního rozhodnutí" pro umístění stavby firmy Swell. "Veškeré tyto iniciativy našeho úřadu probíhají ve shodě a podle požadavků investora," doplnil Tomášek. Územní rozhodnutí bude tedy vydáno následně po vyhlášení a schválení změny územního plánu, a mělo by tak dojít k maximálnímu zkrácení správních lhůt.

Swell patří k úspěšným hořickým firmám posledních let, zabývá se vývojem dílů pro automobilový průmysl a mezi její odběratele patří i významné zahraniční automobilky. Počet jejích pracovníků by se měl v příštím roce s výstavbou vlastního střediska zvýšit na cílových zhruba 100 lidí, tedy více než jednou tolik.

(jn)


Přijďte si vybrat

Jičín - Prodejní a kontraktační výstavy Domov zahrada 2000, která se koná ve Sportovním areálu, se od pátku až do neděle účastní i výrobní družstvo VKUS JIČÍN. Na svém stánku představí především lehkou dámskou konfekci - halenky, šaty, saka, sukně, kalhoty a kostýmy. V nabídce najdete novinky z kolekce pro jaro - léto 2000 a za výhodných podmínek také doprodej zboží z minulé sezóny. Nabízený sortiment doplní pracovní ošacení - kombinézy, kalhoty, atd. Veškeré zboží si zákazníci budou moci na místě vybrat, vyzkoušet a zakoupit. Návštěvníky výstavy bude také jistě inspirovat módní přehlídka, kterou družstvo připravuje ve spolupráci s reklamní a obchodní agenturou R-agency manželů Rolfových na sobotní odpoledne.

(red)


Pěší zóna bude odpoledne uzavřena

Jičín - Na základě tlaku veřejnosti byl na jičínské radnici prostřednictvím Spolku občanů a přátel města Jičína již několikrát prezentován zásadní nesouhlas s dosavadním stavem "pěší zóny" Husovy ulice. Ta totiž z pohledu zatížení automobily nesplňuje kritéria takto dopravním značením vymezené části města, respektive komunikace, proto jičínská radnice postupně přijala několik opatření, která měla nevyhovující stav ke spokojenosti obyvatel města zlepšit.

Vzhledem k tomu, že se však žádný nápravný prostředek z nejrůznějších důvodů nepodařilo důsledně aplikovat v praxi, rozhodla městská rada po dohodě s podnikateli z Husovy ulice řešit problém radikálně, úplným vyloučením dopravy v době od 13.00 do 17.00 hodin.

Dále má být dopravní značení doposud umožňující vjezd do pěší zóny "dopravní obsluze" nahrazeno značkou povolující vjezd pouze "vozidlům zásobování", samozřejmě mimo stanovenou dobu, kdy by na Husově ulici nemělo být teoreticky auto žádné. Všechny výjimky budou povolovat městští strážníci, přičemž každé vozidlo, kterému vjezd do pěší zóny povolí, zaevidují s odůvodněním jejich mimořádné benevolence.

"Abychom našim strážníkům v jejich nelehké činnosti pomohli, uvažujeme v uvedeném časovém období uzavřít vjezd do pěší zóny mechanicky, například závorou. Samozřejmě, že i pak tam bude přítomnost strážníka nutná, protože zrovna v tu chvíli může nastat zmíněná situace, kdy bude muset posoudit, zda udělí mimořádnou výjimku k vjezdu či nikoliv," doplnil rozhodnutí městské rady místostarosta ing. Miloslav Šebík.

Vzhledem k tomu, že navrhovaná opatření vzešla ze vzájemného jednání mezi vedením radnice a podnikateli, nemělo by zřejmě být do jejich podstaty již nikterak významně zasahováno. Všechna přijatá omezení budou v příštích dnech zapracována do nové městské vyhlášky "o provozu na pěší zóně Husovy ulice", která pak bude předložena ke schválení příští veřejné schůzi městského zastupitelstva. Přijetím nové vyhlášky bude zrušena vyhláška současná a k praktické změně režimu na pěší zóně by mělo dojít pravděpodobně prvním červencovým dnem.

(mar)


Spolujezdkyně utrpěla řadu těžkých poranění

O síle nárazu svědčí značně zdeformovaná přední část Fiatu.

FOTO: mar

Jičín - V úterý 18. dubna v 8.30 hodin došlo k další velmi vážné dopravní nehodě na křižovatce Koněvovy ulice se silničním obchvatem města u Holína. Pětašedesátiletá řidička osobního vozidla Fiat 126 P z Dolního Maršova se spolujezdkyní z Trutnova a jezevčíkem přijížděla k místu neštěstí od Jičína, přičemž jako ve většině předchozích případů zde se odehrávajících automobilových havárií ani ona nerespektovala dopravní značení a nedala přednost vozidlům jedoucím po hlavní komunikaci obchvatu.

Že se navíc zřejmě plně nevěnovala řízení, o tom svědčí i fakt, že na zleva přijíždějí nákladní automobil AVIA A.31 z Valašského Meziříčí vůbec nereagovala a v poměrně velké rychlosti bez stop po brzdění narazila do jeho pravého boku. Náraz byl tak velký, že "maluch" AVII utrhl boční zábranu proti podjetí i za ní umístěnou palivovou nádrž a skončil vklíněný mezi jejími koly.

Řidička Fiatu utrpěla lehká zranění v obličeji, levé ruky a levé poloviny hrudníku a po ošetření na jičínské chirurgii byla propuštěna do domácího léčení.

Její čtyřiasedmdesátiletá spolujezdkyně, která ještě navíc před měsícem prodělala srdeční infarkt, takové štěstí neměla. Podle vyjádření primáře ARO MUDr. Tomáše Mlčocha byl její zdravotní stav druhý den po těžké čtyřhodinové operaci již stabilizován. Žena však utrpěla celou řadu těžkých poranění hlavy, hrudníku, zlomenin obou horních končetin, pravé nohy, sériových zlomenin žeber a další zranění.

Po poslední tragické nehodě, při které byly na stejné křižovatce 9. února zbytečně zmařeny dva lidské životy, zde byla instalována nová svislá dopravní značka "dej přednost v jízdě" větších rozměrů (dálničního typu) a bohužel až den po úterní havárii bylo obnoveno a zvýrazněno vodorovné značení celého prostoru křižovatky. Navíc byly ve zhruba stometrovém úseku před příjezdem ke křižovatce ve směru od Jičína na komunikaci namalovány červenobílé trojúhelníky zdůrazňující povinnost dání přednosti v jízdě. Jak se tato opatření uplatní v každodenní praxi, ukáže až čas. Faktem však nadále zůstává, že křižovatka je architektonicky velmi nepovedeným dílem a že lidský faktor zde bude zřejmě i nadále sehrávat hlavní úlohu při vzniku dalších dopravních nehod.

(mar)


Velké je hotovo, soustředíme se na maličkosti

Jičín - Spolku občanů a přátel města Jičína je deset let. Od doby jeho založení skupinou lidí, kterým nebyl, není a zřejmě nikdy nebude osud města lhostejný, byla jičínské radnici předána řada podnětů, z nichž některé vedení města akceptovalo, některé ne a některé na realizaci teprve čekají.

"Nesnažíme se pouze o negativistickou kritiku, předkládáme radním k dispozici naše poznatky o problémech, které oni mnohdy nevidí. Spolu s nimi je chceme řešit ve prospěch města a jeho obyvatel," říká předseda spolku JUDr. Petr Krupka.

Jak významné bylo pro Jičín poslední desetiletí z pohledu vašeho občanského sdružení?

"Předně je třeba říci, že se v nové demokratické době udělalo pro Jičín mnoho významného. Dnes je ve městě již opravdu velmi málo 'černých míst', proto se i spolek nyní spíše soustředí na 'maličkosti', neboť jak víme, dokonalosti se dosahuje právě maličkostmi."

Podíleli jste se na mnoha akcích, které městu prospěly a nadále prospívají, jste jakousi štikou ve stojatých vodách a snad i pomyslnou "bílou holí" provozní slepoty některých státních úředníků. Myslíte si z vašeho pohledu, že by v příštích letech mělo ve městě dojít k některým dramatickým změnám?

"Osobně si myslím, že k zásadním koncepčním změnám v dalším rozvoji města dojít nemůže a ani by dojít nemělo. Jeho vývoj by se měl nadále ubírat směrem vycházejícím z historické a kulturní hodnoty města Valdštejnova, města pohádkového, festivalového a ze zažitého povědomí, že je vstupní branou do Českého ráje.

Prioritou by proto měl být rozvoj a zaměření aktivit města na cestovní ruch a poznávací turistiku s důrazem kladeným na dětskou duši. Za tímto účelem je nutné vytvořit ucelený komplex historického centra Jičína, lákajícího k návštěvě samotného města v duchu záměrů Telče, Litomyšle nebo Českého Krumlova. K realizaci těchto aktivit je možné využít prostorů Rynečku, Valdštejnova, Tylova a Žižkova náměstí, Koštofránku a Husovy třídy. V některých případech by však bylo potřebné změnit současnou koncepci a využití těchto míst. Mám na mysli například Valdštejnský zámek, Valdickou bránu, zámecký park a vlastní prostory výše uvedených ulic a náměstí.

Zároveň považujeme za vhodné využít iniciativy členů OS Lodžie a jejich originální myšlenky oživení Čestného dvora. K tomu využít a zaměřit zejména turistiku. Vybudovat poznávací stezky z náměstí na Čeřovku (obnovit Milohlídku), na Zebín a do Libosadu. Návrat by mohl probíhat historickým vláčkem pravidelně jezdícím na trati Libosad - Jičín. Několik koncepčních námětů našeho spolku se pak v podstatě vrací k zatracované myšlence vybudování 'Valdštejnlandu' ale v trochu jiném, našem českém a hlavně jičínském provedení," dodal závěrem našeho rozhovoru JUDr. Petr Krupka.

(mar)


Nové Noviny