Logo NN

Nové Noviny č. 9/003. března 2000str. 1

Družstevní Jednoty: nové řetězce

Nová Paka - Družstevní Jednoty v boji proti nadnárodním maloobchodním gigantům nasadí v nejbližších týdnech síť nových prodejních řetězců.

Ke stávajícím prodejnám Coop Diskont se přiřadí síť Tuty s provozovnami do 500 metrů čtverečních prodejní plochy, Tip od 500 do 1000 metrů čtverečních a Tempo od tisícovky do dvou tisíců metrů. Přitom největšími nákupními centry Jednoty budou stávající hypermarkety Terno.

"Naší snahou je obstát na trhu v konkurenci silných zahraničních řetězců," říká k novému projektu předseda spotřebního družstva Jednota Nová Paka Miroslav Chudoba. "Každou síť bude řídit správce jmenovaný Svazem českých a moravských spotřebních družstev, prodejny ovšem i nadále zůstanou ve vlastnictví jednotlivých Jednot, které jsou samostatnými a nezávislými podnikatelskými subjekty. Avšak v rámci jakési součinnosti, například z hlediska centralizovaného nákupu zboží, se dohodnou společné podmínky a kritéria," zdůraznil Chudoba s tím, že začlenění do nově vznikající sítě je dobrovolné.

Zařazení už zavedeného obchodu do některého z řetězců se bude určovat podle dosaženého měsíčního obratu, druhu a množství nabízeného sortimentu. Podmínkou je moderní pokladní systém a další vybavení. Zákazníci Jednoty budou ze začátku možná zmateni, protože zboží se bude prodávat za cenu, která se podle typu obchodu může lišit i v rámci jednoho města. "Každé nákupní místo bude zřetelně označeno, aby bylo jasné, o jakou síť se jedná," uvedl předseda novopacké Jednoty.

Dodal, že maloobchodní družstva, ať už Jednoty nebo Konzumy, jsou dnes už jedinými tuzemskými řetězci v České republice, všechny ostatní velké sítě super a hypermarketů vlastní zahraniční kapitál.

(jn)


Spolupráce dostala šrám

Dětenice/Libáň - Slibně se rozvíjející spolupráce mezi Libání a Dětenicemi, jejichž zástupci před časem shodně prohlásili, že začínají psát novou kapitolu vzájemných vztahů, zaznamenala drobný šrám.

Jejich příčinou je rozdílný pohled na budoucí uspořádání jihozápadní části okresu, kterou by měl zastřešovat nový mikroregion. Názorové neshody sice v otevřenou konfrontaci nevyústily, partnerským vztahům mezi oběma sídly však rozhodně nepřidají.

Radnice v Libáni už vloni avizovala, že má zájem na ustanovení mikroregionu, do kterého měly spolu s městem vstoupit i okolní obce až k hranicím Mladoboleslavska. Libáňští však nebyli jediní, stejný záměr měly i nedaleké Dětenice, které svého většího souseda předběhly a založily vlastní mikroregion "Na rozhraní", ovšem bez Libáně. Vedení města se netají zklamáním. Své plány musí podstatně zredukovat, jeho prvotní snahou totiž bylo zahrnout do budoucího celku co nejširší oblast s co největším počtem obyvatel.

"Popravdě řečeno nás to zaskočilo, o to víc, že oslovili Staré Hrady, se kterými jsme takřka propojeni, a nás vlastně přeskočili," podivuje se libáňský starosta Jan Šesták. "Ani s námi nic nekonzultovali, nebyli jsme přizváni na jediné jednání, o vzniku mikroregionu jsme se dozvěděli až dodatečně," pokračuje Šesták.

Jeho dětenický kolega Radomír Vališka ovšem ujišťuje, že na prohloubení spolupráce se čtyři kilometry vzdálenou Libání má jejich obec zájem. "Nechtěli bychom, aby to vypadalo, jako že se od našeho souseda odvracíme, ale pravdou je, že se při vzniku mikroregionu s Libání nepočítalo. Domníváme se totiž, že členy tohoto společenství by měly být obce, které trápí stejné problémy. Rozšíření se však nebráníme, jistě to bude předmětem nejbližších jednání," vysvětluje Vališka.

(jn)


Město je stále bez architekta

Jičín - Po tom, co poměrně prazvláštním způsobem odmítl s městem podepsat pracovní smlouvu vítěz výběrového řízení na obsazení místa městského architekta ing. arch. Ladislav Němec z Ostravy, oslovila radnice druhého v konečném pořadí soutěže ing. arch. Jiřího Hájka z Karviné. Ten se v minulých dnech ozval, přičemž zřejmě trval na svých požadavcích, které prezentoval již v rámci loňského výběrového řízení. Podle neověřených informací měl poměrně vysoké finanční požadavky, proto ho v konečném hodnocení soutěže přeskočil ostravský Ladislav Němec.

Městská rada rozhodla jednání s Jiřím Hájkem o několik dnů odložit a mezitím oslovit třetího z pomyslných stupňů vítězů, kterým byl ing. arch. Josef Hermoch z Náchoda. Až po výsledku jednání s ním se rozhodne, zda město přistoupí na požadavky Hájka nebo přijme Hermocha, či vypíše novou veřejnou soutěž na obsazení volného místa městského architekta.

(mar)


ZA KULTURNÍ POČIN ROKU V porotním sále jičínského zámku byly minulý týden rozdány dřevěné sošky Jivínský Štefan, které jsou každoročně udělovány za pozoruhodný kulturní počin roku a za dlouholetou kulturní činnost. Laureáty se tentokrát stali: (zprava) folklorní soubor Hořeňák z Lázní Bělohradu, cenu přebíral vedoucí souboru Jindřich Rychtera, Jaromír Gottlieb a spol. za vztyčení smírčího kříže na Veliši a Eva Bílková ze Starých Hradů za organizování oslav 375 let Lepařova gymnázia. Speciální cenu od manželů Lhotákových získal i Bohumír Procházka, jeden z iniciátorů této už tradiční akce. Jaromír Gottlieb věnoval dřevěnou sošku Aloisi Hlavatému z Miletína, účastníku všech tří odbojů.

FOTO: jn


PAMĚTNÍ DESKA BOHUMILU LIŠKOVI Válečnému pilotovi z druhé světové války Bohumilu Liškovi (1905 - 1969) byla v pondělí 28. února v Lázních Bělohradě odhalena pamětní deska na průčelí domu, v němž žil od konce války do roku 1969, kdy na následky nemoci zemřel. Na snímku jeho žena Růžena Lišková, která se zdraví s jedním z veteránů, kteří se vzpomínkové slavnosti zúčastnili.

FOTO: jn


Silničářům se nedostávají peníze

Jičín - Zmrazení toku peněz ve státních organizacích z důvodu rozpočtového provizoria, které bylo nejdelší v historii České republiky, tvrdě doléhá i na silničáře.

Pokud by se situace nezměnila, hrozilo by i zastavení činnosti Správy a údržby silnic, v minulých dnech to připustil náměstek ředitele SÚS Jičín Karel Charousek.

"Pravidelně v prvním čtvrtletí, kdy provádíme zimní údržbu, a ve druhém, kdy se provádí úklid po zimě a výsprava výtluků, máme větší finanční náročnost. V prvním měsíci roku tak čerpáme větší objem peněz, než by odpovídalo jedné dvanáctině. Za současné situace, kdy není schválen státní rozpočet, dostáváme dokonce ještě méně prostředků, pouhých 80 procent. Pokud by to pokračovalo, neměli bychom na pohonné hmoty ani na mzdy," poznamenal Charousek.

Na leden letošního roku obdrželi jičínští cestáři pět miliónů korun, ve skutečnosti však za stejné období vyčerpali téměř dvakrát tolik. "Lednovou výplatu jsme lidem platili z peněz, které přišly v únoru," doplnil náměstek.

Na letošní rok bylo pro Správy a údržby silnic v návrhu státního rozpočtu počítáno s částkou, která odpovídá 80 procentům loňské skutečnosti. "V létě nám budou citelně chybět peníze odčerpané na zimní údržbu, která byla zvlášť náročná. Když nedojde k navýšení, letní údržba by musela být téměř zastavena. Nejvíce připomínek na naši adresu ze strany obcí se týká sečení příkopů. Ani letos to nebude zřejmě lepší, přednostně musíme opravit havarijní stav komunikací, dopravní značení a svodidla," konstatuje Charousek.

(jn)


O vstup do průmyslové zóny projevila zájem první firma

Hořice - Přestože hořická radnice už déle než rok láká tuzemské i zahraniční firmy do města, aby na zdejších pozemcích postavily nové výrobní haly a pomohly tak snížit nezaměstnanost, okamžitému zájmu případného investora by nebyla schopna vyhovět.

Lokalita pro industriální a komerční zónu města je už vytipována, ale bez schválené změny územního plánu zůstává prozatím zablokována. Investičně vstoupit do tohoto území se přitom už letos chystá místní společnost Swell, pro kterou je výstavba vlastního závodu rozhodující z hlediska jejího dalšího rozvoje. "Pro nás je rozhodující čas, ideální by bylo, kdybychom mohli začít stavět už zítra," potvrzuje Petr Novotný, ředitel hořické firmy Swell, která podniká v oblasti vývoje pro automobilový průmysl a po dokončení nové haly nabídne padesát až sto pracovních příležitostí.

Územní plán se zpracovával v roce 1996 a o dva roky později byl schválen, v inkriminované části města se však místo s průmyslovou zónou počítalo s využitím pozemků pro sport a rekreaci. "V době vzniku územního plánu byla situace odlišná, nebyla například upřesněna trasa přivaděče z budoucí rychlostní komunikace. Navíc byl schválen jen těsně před tím, než vypršela platnost vyjádření všech dotčených orgánů a zainteresovaných institucí, stihlo se to takřka za pět minut dvanáct," vysvětluje tajemník radnice Jaroslav Vais.

Připustil, že vedení města už tehdy vědělo, že některé věci je potřeba změnit. Kdyby se však podle Vaise v té době k aktualizaci přistoupilo, územní plán by nemohl být schválen a celý proces by se musel opakovat znovu. "Veškeré úsilí a vysoké finanční náklady s tím spojené by přišly vniveč, většina podkladů by se musela znovu připravit," poznamenal Vais.

Vedoucí stavebního úřadu František Tomášek naznačil, že změna využití pozemků bude schválena v průběhu nadcházejících měsíců. "Situaci vyvolalo definitivní vymezení trasy přivaděče do města, který středem protne budoucí průmyslovou zónu o rozloze zhruba čtyř hektarů," řekl Tomášek. Firma Swell sice vyjednává i se správci jiných lokalit, ale zájem v Hořicích investovat je pro ni nadále prioritní. "Konečné rozhodnutí ještě nepadlo, záleží i na rychlosti a podmínkách, ale zájem stavět v Hořicích jsme nikdy nezpochybnili," potvrdil ředitel společnosti, která spolupracuje jak se Škodou Auto, tak i se zahraničními partnery.

"Se zástupci firmy Swell jsme v pravidelném kontaktu, jejich žádosti se pokusíme v co nejkratším termínu vyhovět a celý proces v rámci zákonných možností urychlit," ujišťuje Tomášek.

(jn)


Nové Noviny