Nové Noviny č. 7/0018. února 2000str. 2

Návrhy rozpočtů: razantní redukce

Pohled do kanceláře hořického starosty Ladislava Vrby, kde se právě připravují podklady k jednání o rozpočtu města na tento rok.

Hořice/Nová Paka - Razantní škrty v návrzích rozpočtů čekají radní obou podkrkonošských měst. V Nové Pace podle starosty Petra Kuříka dnes převyšují požadavky reálné možnosti obecní kasy o téměř třicet miliónů korun, podobná je situace i v Hořicích.

Rozpočet Hořic pro tento rok bude projednáván v pondělí 21. února na veřejném zasedání zastupitelstva. Už dnes hořický starosta Ladislav Vrba upozorňuje, že na všechny plánované akce se dostane. "Do čeho se letos pustíme, ovlivní především čerpání dotací, o které máme zažádáno. V konečné bilanci i po započtení loňských úspor by se měl rozpočet blížit 145 miliónům korun, z toho neinvestiční výdaje na provoz školních, sociálních a dalších zařízení města očekáváme na hranici 80 miliónů a investiční výdaje zhruba v poloviční výši," řekl Vrba.

I když město vloni utržilo více jak dvacet miliónů za prodej akcií a celkové zadlužení snížilo na historické minimum, starosta nepředpokládá, že by se mezi zastupiteli strhl bezhlavý boj, jak s penězi naloží. "Už na začátku našeho volebního období jsme přijali napříč všemi uskupeními prohlášení, ve kterém jsme společně stanovili hlavní priority s tím, že se na ně každý rok část prostředků uvolní. Kdybychom se měli pustit do všech akcí současně, představovalo by to investiční výdaje přes 140 miliónů korun. Realizovat se letos budou jen některé z nich, ostatní investice se odloží na nejbližší dva roky," prohlásil Vrba.

V sousední Nové Pace se rozpočet města v posledních třech letech pohyboval v rozmezí od 72 do 77 (1998) miliónů korun. "Abychom letos docílili vyrovnaného rozpočtu, čekají nás razantní škrty ve výši 27 až 28 miliónů korun," oznámil starosta Petr Kuřík.

Obě města s napětím očekávají, jakou podobu bude mít státní rozpočet. Rozpočtové provizorium na ně dopadá v nevhodnou dobu, protože v prvních měsících roku se pravidelně potýkají s nižšími daňovými příjmy. Právě snížení státních dotací by mohlo ohrozit nebo dokonce zastavit už rozjeté investice. V Nové Pace například pokračuje výstavba sociálních bytů v bývalém podnikovém internátu Silniční techniky a výstavba nové sportovní haly a rekonstrukce základní školy, kde očekávají více než padesátimiliónovou dotaci.

(jn)


Severní a jižní pól jsou dvě zcela odlišná místa

Pardubice/Lázně Bělohrad - Ve víru nejrůznějších událostí posledních dnů zanikl i jeden historický okamžik - na jižní pól vstoupili první Češi.

Expedice Oldřicha Bubáka a Viléma Rudolfa zůstala bez náležitého ohlasu a takřka nepovšimnuta. Tato dvojice přitom drží hned dvojnásobný primát, jsou prvními Čechy a jedněmi z mála lidí na světě, kteří stanuli na obou pólech země. Bubák a Rudolf dosáhli jižní točny po týdenním pochodu, a to přesně na den, kdy se lámal magický letopočet 1999/2000. Nový rok pak přivítali na vědecké stanici Amundsen-Scott (USA). Už v roce 1996 společně s dalším známým dobrodruhem Miroslavem Jakešem a jedním ruským polárníkem stanuli také na nejsevernějším bodě planety.

Pardubický cestovatel a fotograf Oldřich Bubák, účastník mnoha, a to nejen polárních výprav, se zanedlouho objeví v bělohradských Anenských lázních, kde pořádá pravidelné besedy už několik let. Ta letošní, která byla původně ohlášena na 25. února, se odsouvá na 31. března. "Všichni, kdo se těší na dobrodružné vyprávění pana Bubáka, spojené s promítáním diapozitivů, nepřijdou zkrátka, pouze jsme přesunuli termín. 25. února se uskuteční jiná cestopisná beseda s Petrem Rybářem pod názvem Andalusie - země oliv," oznámil Jan Simon z Anenských lázní.

A jaké byly první pocity pardubického polárníka? "Je to fantastický zážitek, rozhodně se to nedá popsat několika slovy. Antarktida je úžasný kontinent. Vlastně až teprve teď po návratu domů mě začíná všechno postupně docházet," svěřil se NN Bubák.

Jak sám říká, severní a jižní pól jsou naprosto odlišná místa. "Každý z nich je úplně jiný, jedinou spojnicí je mráz, jinak je mezi oběma póly obrovský rozdíl. Jižní pól se nachází ve výšce téměř tří tisíc metrů a je označen tyčí, takže jeho poloha je přímo daná. Severní pól je na zamrzlé hladině oceánu a každý si ho musí najít sám. Antarktida je obrovské území, od pólu se do všech stran rozprostírá zdánlivě nekonečná bílá krajina. Horizont je do vzdálenosti tisíce kilometrů téměř rovný. Rozdílný je také podklad, jihopolární pevnina je pokryta stovky metrů silným ledovcovým krunýřem."

První zkušenost s Antarktidou měl Bubák už předminulý rok jako účastník mezinárodní ornitologické expedice, která se pohybovala hlavně podél pobřeží. Oblasti za polárním kruhem ale nejsou jediným magnetem, které Bubáka přitahují, podlehl také kouzlu rozmanité Asie, zejména himálajských výšin. Asi by nikoho nepřekvapilo, kdyby se člověk, který stanul na obou pólech světa, pokusil zdolat i nejvyšší horu planety. "Snad se mi to někdy povede," naznačil muž, který ví, že i nemožné se může stát možným.

(jn)


Dvě soutěže v K-klubu

Jičín - Ve čtvrtek 24. února v odpoledních hodinách proběhne v jičínském K-klubu "Okresní kolo olympiády v anglickém jazyce". Prezentace proběhne kolem osmé hodiny ranní. Nezapomeňte si s sebou vzít přezůvky a hlavně psací potřeby.

Den nato, v pátek 25. února od 9.00 hodin se v K-klubu uskuteční "Okresní přehlídka dětských divadelních, loutkářských a recitačních souborů". Prezentace všech přihlášených souborů a kolektivů proběhne půl hodiny před zahájením. Všichni mladí divadelníci a recitátoři, zlomte vaz!

(gal)


Výstavba domů

Nová Paka - Čtyři zástupci z osmi obeslaných firem se zúčastnili prvé únorové pondělí konzultačního dne na MěÚ v Nové Pace, kde byla řešena veřejná zakázka výstavby bytových domů. Tyto domy se čtyřiadvaceti bytovými jednotkami mají být vystaveny v ulici Petra Bezruče v prostoru lokality pod starou čističkou čistící odpadní vody ze sídliště. Dle místostarosty Miroslava Pitry měl konzultační den objasnit technické podmínky vlastního zadání, což znamená provedení dokumentace pro územní řízení, provedení projektové dokumentace včetně zajištění povolení stavby, marketing, zajištění zájemců o byt, zajištění financování stavby, celkové organizační zajištění výstavby, včetně stavebních prací. Město se na této výstavbě bytových domů bude podílet částkou 320 tisíc Kč na jednu bytovou jednotku a 80 tisíc Kč na infrastrukturu pro jednu bytovou jednotku. O tyto částky Nová Paka zažádala Ministerstvo pro místní rozvoj. Předpokládané zahájení výstavby má být v září letošního roku.

(ur)


Tragédie na "křižovatce smrti"

Středeční tragická dopravní nehoda rozšířila počet smrtelných úrazů, vzniklých za rok a půl na křižovatce u Správy a údržby silnic, na rovných pět. Městu došla trpělivost, a proto má v úmyslu ve spolupráci s odborníky problém "křižovatky smrti" řešit.

Jičín - K další tragické dopravní nehodě na křižovatce Koněvovy ulice se severozápadním obchvatem města došlo ve středu 9. února v 10.30 hodin. Dvaaosmdesátiletý řidič moskviče se svojí o čtyři roky mladší manželkou vyjížděli z Jičína a na křižovatce měli v úmyslu odbočit vlevo. Zprava od Turnova v tu chvíli přijížděl tahač volvo z Osečné s návěsem plně naloženým vzduchotechnikou.

Pražští manželé vjeli do křižovatky, aniž by reagovali na nákladní vůz, který měl v jízdě přednost. Po obrovském nárazu volvo osobní vozidlo doslova hrnulo před sebou a po utržení krajnice vozovky se s polu s ním převrátilo na bok do pravého příkopu. Oba manželé, pocházející z Vesky, podlehli těžkým zraněním v podstatě okamžitě po nárazu, třicetiletý řidič kamionu utrpěl pouze lehké zranění levé ruky. Podle vyjádření policistů je tato tragická havárie dosud v šetření, proto se k míře jejího zavinění nelze zatím oficiálně vyjádřit.

V každém případě vznikla podobným mechanizmem jako celá řada předchozích nehod, ke kterým na této křižovatce došlo v krátké minulosti od jejího zprovoznění. Jen pro zajímavost uvádíme, že za pouhý rok a půl zde zbytečně zahynulo již pět lidí. K srážkám vozidel zde dochází většinou vinou řidičů vyjíždějících z Jičína, kteří i přes světelná výstražná znamení přehlížejí nebo nerespektují nejen dopravní značení "Dej přednost v jízdě", ale i vozidla přijíždějící zprava i zleva po hlavní komunikaci obchvatu.

Středeční nehoda však měla možná i další aspekt. Kdyby totiž řidič kamionu dodržel postupné snížení rychlosti jízdy po obchvatu až na 40 km/hod., kterou měl křižovatkou projíždět, nemohl by zřejmě v takto nízké rychlosti tlačit zcela zdemolované vozidlo bokem téměř do vzdálenosti devadesáti metrů. Z laického pohledu se pak může zdát, že řidič volva nedodržel stanovenou rychlost jízdy, a tak se o míru zavinění nehody bude muset zřejmě pomyslně rozdělit s řidičem moskviče, který vjel do křižovatky, aniž by dal přednost po hlavní silnici jedoucím vozidlům.

(mar)


Hledají řešení nebezpečného stavu

Jičín - V souvislosti s tragickou dopravní nehodou, ke které došlo ve středu 9. února na křižovatce Koněvovy ulice a obchvatu města, připravuje jičínská radnice setkání všech dotčených odborných orgánů a institucí s cílem problém "křižovatky smrti" co možná nejrychleji vyřešit k lepšímu.

Hlasy proti nelogickému uspořádání komunikací se zvedaly již ve stádiu výstavby křižovatky. Během jednoho a půl roku praxe pak byly tyto kritické názory podloženy několika desítkami havárií a bohužel i pěti zbytečně zmařenými lidskými životy (průměr za 10 let 38 lidí!).

Dnes je křižovatka ve směru z Jičína osazena výstražným světelným značením, upozorňujícím na změnu přednosti v jízdě, která je dávána všem vozidlům pohybujícím se po severozápadním obchvatu města. Z pohledu řidiče přijíždějícího po hlavní, tedy po obchvatu, je rychlost jízdy z devadesáti kilometrů postupně snížena až na čtyřicítku, což je maximální rychlost, kterou může křižovatkou projíždět. Kdyby bylo dopravní značení obou komunikací řidiči respektováno, nebo možná lépe řečeno, kdyby řidiči brali zvýšený ohled jeden na druhého, nedocházelo by zde k tak častým nehodám a zřejmě už vůbec ne k nehodám s následky tak tragickými.

I přes to, že je křižovatka řádně označena, Městský úřad Jičín vyvíjí iniciativu a chce problém aktivně řešit. Možností se nabízí hned několik. Postupné kroky ke zlepšení stávajícího stavu budou však muset zřejmě respektovat finanční situaci nejen města, ale i institucí, které by se na příštích změnách měly spolupodílet.

Nejlevnějším a nejrychlejším opatřením by byla změna stávajícího dopravního značení "Dej přednost v jízdě" na "Stůj, dej přednost v jízdě". Dalšími, avšak finančně mnohem nákladnějšími možnostmi jak řešit současný stav, může být například instalace semaforů, výstavba kruhového objezdu nebo mimoúrovňové křižovatky. V této chvíli je však prozatím nejdůležitější fakt, že je vůle stávající nedobrou situaci křižovatky na konci Koněvovy ulice řešit.

(mar)


Nové Noviny