Nové Noviny č. 6/00 | 11. února 2000 | str. 7 |
Na nezájem o svůj celovečerní filmový debut si režisér a scenárista Otakáro Schmidt rozhodně
stěžovat nemůže. Jeho autorský snímek Eliška má ráda divočinu nechá chladným opravdu málokoho,
jedny přivádí k vytržení, jiné k zuřivé kritice.
Čím si nový český film, který se do distribuce zařadil koncem minulého roku, zasloužil takovou
pozornost? Především tím, že Schmidt natočil film, na jaký český divák, a to nejen od tuzemské
kinematografie, není právě zvyklý. Není jen nekonvenční v běžném smyslu slova, je zkrátka "jiný".
Autor se jím podle svých slov hlásí k nové evropské vlně, kterou, jak dodal, reprezentuje například
německý film Toma Tykwera Lola běží o život.
Jestli mají oba snímky něco společného, pak je to především klipový styl natáčení, který často využívá
až surového střihu jako důležitého expresivního prostředku. V případě Elišky je film poskládán z více
než tisíce záběrů, což mělo ději dodat na dynamičnosti, docílit zrychlení. Ani v nejmenším neusiluje o
potřebu "vidět vše pohromadě", upřednostňuje přibližnost, i proto ta převaha symbolů a náznaků.
"Snažil jsme se o jiný pohled, například jak zfetovaný člověk vnímá svět kolem sebe. Celý příběh
osciluje na hranici mezi snem a realitou. Je to fantaskní magický realismus, který má v literatuře své
stále místo, ale ve filmovém ztvárnění zatím není tak obvyklý," vysvětluje režisér nového českého
filmu. Nakolik se mu projekt podařil, nechť posoudí diváci. Sám Schmidt tvrdí, že je se svou
celovečerní prvotinou stoprocentně spokojen. "Film je na metr přesně takový, jaký jsem si ho
představoval, nic v něm není navíc a ani nic nepostrádá," prohlásil.
Ve své fantazijní hříčce o jednom svérázném maloměstském předměstí s rozmarnou plovárnou
(Dachova u Hořic) dal průchod své hravosti zejména po stránce vizuální. Neoddělitelnou kulisu
dotváří hudba, která na divákovo podvědomí útočí spolu s barvami a vyzývá k účastné extázi. K
navození sugestivních barevných vizí posloužila Schmidtovi typická ladovská rekvizita - muchomůrka
červená, v příhodnou chvíli se měnící v záludný opiát.
Osou mozaikovitého příběhu je vztah bohémského plavčíka Marčéla (Bolek Polívka) a jeho ženy
Elišky (Zuzana Stivínová), kteří se každou noc mění v kabaretiéry a sní o velké cestě po Itálii. Kromě
nich sledujeme také Marčelova syna - barmana Micana (Martin Dejdar), svůdnou servírku Hedviku
(Veronika Žilková), cukráře Buchtičku (Jiří Lábus) a další podivínské postavy, jejichž příhody se
vzájemně prolínají. "Společně jsou všichni účastníky fantaskního světa, který je hrou i skutečností
zároveň," dodává autor.
Chápat tento film jako útěk od reality však odmítá: vše, co je v něm obsaženo, se totiž v jiném čase a
na různých místech opravdu přihodilo. "Z vyprávění svých blízkých a přátel jsem si vytvořil svět
takový, jaký bych ho chtěl mít," říká. Ptát se po materiálu Schmidtových snů je zbytečné, kdo se
ovšem uvolí stát se jejich součástí, jejich obsah možná pochopí.
Lázně Bělohrad - Ve výstavních prostorách Anenských lázní je do konce února k vidění
kolekce černobílých reportážních snímků předního královéhradeckého fotografa Miloše Vojíře.
Autor, který je umělecké veřejnosti znám především tvorbou ženských aktů, se současnou výstavou
ohlédl za svými "předlistopadovými" cestami do zahraničí. Atmosféra okouzlení českého turisty
krásou evropských měst, když pro něho v polovině osmdesátých let nebylo cestování ani zdaleka
samozřejmostí, dýchá z každé fotografie. Vojířova expozice s názvem Okamžiky zvěčňuje pulzující
život a zákoutí Benátek, Neapole, Lugana, Vídně a dalších měst Itálie, Rakouska, Německa či
Švýcarska.
Hořice - Hořické muzeum přináší výstavu černobílých fotografií pardubického autora
Vlastimila Rašky s výstižným názvem Těla a život.
Kolekci snímků tvoří převážně ženské akty, které jsou několika záběry doplněny z prostředí
kulturistiky. Vlastimil Raška (1960) v roce 1990 absolvoval dvouletou Školu výtvarné fotografie v
Chrudimi, fotografické tvorbě se však intenzivně věnuje už od poloviny osmdesátých let. Externě
spolupracuje s různými sportovními časopisy, například Fitness a Svět kulturistiky. Volná fotografie,
zejména akt a portrét, je však těžištěm jeho tvorby, která mu vynesla už několik ocenění z řady
soutěží.
Raška je původní profesí lesník, a právě ženské tělo má podle jeho slov k přírodě velmi blízko. "Když
se vám podaří jej citlivě zasadit do typicky přírodních motivů, tak spolu vytvářejí harmonický celek.
Proto také mnohem raději než v ateliéru fotím třeba v lese nebo kdekoliv v exteriéru," říká Raška.
Upřednostňuje především figurální fotografii s důrazem na obsah a na to, co vyjadřuje. Na jeho
snímcích je znát, že s oblibou experimentuje se světlem, a z bohaté škály odstínů dokáže zvolit ten
správný tón. Rozvíjí zde svou zkušenost, kterou získal fotografováním z prostředí kulturistiky, kde
hraje světlo významnou roli.
Raškova výstava v Hořicích, která je jeho čtvrtou samostatnou, potrvá do 27. února.
V loňském roce vydalo liberecké Nakladatelství 555 velmi pěknou, zajímavou a výpravnou publikaci
Rozhledny Čech, Moravy a Slezska, jejímž autorem je Jan Nouza. Osudy jednotlivých rozhleden,
mnohdy již zaniklých, jsou doloženy mnoha dobovými fotografiemi a pohlednicemi, které jsou často
doplněny i fotografiemi současného stavu. Což bohužel často není zrovna povzbuzující pohled, ale to
je již z jiného soudku. Před čtrnácti dny se konala ustavující schůze nového turistického regionu
Podzvičinsko, který sjednocuje dvě desítky měst a obcí ležících v okolí známého vrchu Zvičina.
Nahlédněme tedy spolu, co o rozhledně na vrcholu Zvičiny napsal ve své knize Jan Nouza:
"Jedním z nejznámějších výletních cílů v Podkrkonoší je vrchol Zvičiny u Dvora Králové nad Labem.
Svou polohou a nadmořskou výškou 671 m jednoznačně vévodí okolnímu kraji. Právě proto se o ni v
minulosti vedly nelítostné boje na poli národnostním, turistickém, a dokonce stavby rozhleden.
Po dvě století (od roku 1706) siluetu Zvičiny dotvářel jen kostelík zasvěcený sv. Janu Nepomuckému.
Koncem 19. století se ale o vrchol začali zajímat také turisté. A to jak čeští, z nich především členové
KČT ze Dvora Králové, tak němečtí z Krkonošského spolku v Hostinném. Větší aktivitu nakonec
projevili Češi, kterým se roku 1898 podařilo prostřednictvím Národní jednoty severočeské zakoupit od
soukromníka hostinec a pozemek na samém vrcholu. Němci odpověděli tím, že následujícího roku
podali žádost o postavení rozhledny na Zvičině. Dokonce ani nečekali na schválení a 22. října 1899
uspořádali slavnost položení základního kamene k budoucí Eckartově vyhlídce. Podobnou žádost
ovšem podali i Češi. Navíc ji podpořili pořádáním sbírek a vydáním pohlednice s plánem české
rozhledny na Zvičině. V této situaci místodržitelství asi nemělo jinou volbu než obě žádosti
zamítnout.
Vzájemná rivalita se ještě více vyostřila po tom, co KČT v roce 1900 získal vrcholovou chatu do svého
majetku a začal ji rozšiřovat a zvelebovat. Němci tehdy reagovali různými prostředky. K těm
nejmírnějším patřilo vysázení lesa na severním okraji zvičinského hřbetu, které mělo zabránit výhledu
na "německé" Krkonoše. Podstatně hůře dopadl útok několika neznámých pachatelů, kteří během
velikonočních svátků roku 1909 úplně zdemolovali vybavení chaty. Snad to všechno bylo i k něčemu
dobré. Publicita a následně pořádané celonárodní sbírky na obnovu způsobily, že Zvičina a její chata
ještě více přirostly všem českým turistům k srdci.
Vrchol Zvičiny se ale nakonec rozhledny přece jen dočkal. V roce 1925 k chatě přistavěli věž s
unikátní otáčivou prosklenou nástavbou, kterou dodala pardubická firma E. Krause. Možnosti výhledu
ještě umocňoval velký astronomický dalekohled se stonásobným zvětšením. Slavnostní otevření
rozhledny se uskutečnilo 25. dubna 1926.
V roce 1927 byla chata pojmenována po Karlu Václavu Raisovi, rodáku z nedalekého Bělohradu. Toto
jméno jí zůstalo dodnes, kdy se opět vrátila do majetku Klubu českých turistů. Lze jen doufat, že se
brzy podaří zpřístupnit i rozhlednu."
FILM: magický realismus v podání Otakára Schmidta
(jn)
Fotografie z cest
(jn)
Ženské tělo v kontextu přírody na fotografiích Vlastimila Rašky
(jn)
Rozhledna na Zvičině a národnostní nesnášenlivost
(red)