Číslo 4 | Ročník XXI. | Prosinec 1998 |
Vdechuji vůni večerního kraje.
A v hloubi srdce vím,
Ty, kraji můj, jsi věčnosti
Během dopoledne se roznesla po Jičíně zpráva, e je konec války a e Rakousko se rozpadá. Lidí se zmocnila taková radost, e nevydreli být doma a vycházeli do ulic, aby se navzájem potěili a pozdravili. Před polednem se hustě naplnilo náměstí mezi věovou bránou, hotelem Hamburk a koncem Havlíčkovy a Husovy ulice. Vichni jásali, i neznámí si podávali ruce a na chodníku před dnením restaurantem U Volfů lidé tancovali. Bylo to pochopitelné po čtyřech letech války, v ní mnoho Jičíňáků přilo o ivot a kdy byl občas i nedostatek potravin.
Ale tuto velikou radost mně zachmuřila zpráva, e do oputěných kasáren vnikly kriminální ivly a rozkrádaly zásoby atstva a obuvi. Bylo to jako výstraha, e budoucnost nebude jednoduchá. Na konci války byl v kasárnách umístěn maďarský pluk ze sedmihradského města Karán-Cebe. Byli to větinou Rumuni, kteří toho dne ráno opustili kasárny, zanechali je bez ostrahy a odjeli do své vzdálené vlasti. V Jičíně se vytvořila občanská domobrana, do ní jsem se také přihlásil a dostal puku s několika ostrými patronami. Poněvad jsem nevěděl, jak si s tím počínat, nevystřelil jsem ani jednou a asi po deseti dnech jsem funkci sloil, puku odevzdal a se spoluákem Erbenem jsme odjeli do Prahy dát se zapsat na medicinu. Erben se stal později obvodním lékařem v Ostroměři a jeho syn, také lékař, spolupracoval v Americe s objevitelem umělé ledviny a umělou ledvinu zavedl jako první v Československé republice.
Já jsem jetě před rehabilitací jako student skončil na patologické anatomii, tento obor jsem přenesl do Hradce Králové a jetě nyní jako 98-letý slouím jako poradce v hradecké fakultní nemocnici.
Posílám pozdrav v den, kdy se hovoří o 28. říjnu a T. G. Masarykovi. Mně osobně tyto pojmy něco říkají. Vtěpovala a přibliovala mi je moje babička Marie Keblová ze Starých Hradů. A tak mi dovolte, abych ji i tyto pojmy připomněla jejími slovy:
Republika svátek slaví,
Dáme my jí svoje srdce,
Tatíčka jsme kdysi měli
Pro lid il a z lidu vyel,
Nové proudy nyní plynou,
Kdyby ná tatíček
Bičík by vytáhl z boty,
Vak nechme tatíčka
Cestu od Humprechtu na Staré Hrady jsem absolvoval mnohokrát jako řidič i spolujezdec a méně často, k mojí kodě, po půvabných necestách. Mohu tedy zodpovědně potvrdit mínění malíře Vladimíra Komárka, e je to nejhezčí okreska iroko daleko. Není to tak dávno, co se stala spojnicí mezi básníky neobyčejných kvalit Jaroslavem Vrchlickým a Fráňou rámkem. Nesmíme vak zapomínat, e prvním pojítkem těmto umělcům slova byl Václav olc.
O posvícení roku 1884 se zastavil v Sobotce Jaroslav Vrchlický a napsal zde báseň, která měla sedm krát sedm verů. Nazval ji U pomníku Václava olce v Sobotce a sloka pátá vypovídá o tom, co bránilo olcovi v rozletu:
Po těch prvních láskách jakoby se někdy zem slehla. Zdánlivě aspoň. Nejinak to je patrně s láskami literárními. Nepamatuji se, e by někdo z těch, kdo o mně psali a mě klasifikovali, byl dovedl můj literární rodokmen a k Jaroslavu Vrchlickému. A přece tam, a na sám počátek, k tomu mému očarování básníkem, tento kolos patří. Píu "kolos" a neberu to slovo nadarmo, podnes dovedu poznovu pocítit silný hmat, kterým to tenkráte před půl stoletím po mně sáhlo.
Za rámkem putujeme do archivu v Sobotce a za Vrchlickým dnes na Staré Hrady, kde je uchovávána jeho nesmírná řada krásných verů v rukopisech. rámek napověděl, proč chodit právě sem. Zde je básníkova pracovna s knihovnou i ten kajzrrok. Chodím sem rád, snad proto, e doufám, e se s Mistrem potkám a poděkuju mu za olce i rámka. Zatím jsem to těstí neměl. To je také důvod, proč se sem vracím po klikaté silničce, které ledacos promineme. Díky tedy za milou okresku, která má to neobyčejné poslání, e spojuje velikány české poezie.
Dětenice:
Kopidlno:
Libáň:
Markvartice:
Sedlitě:
Staré Hrady:
Sloeni obecních zastupitelstev v dalích obcích přineseme přítě.
Váené paní a pánové drazí přátelé!
Dnes zahajuje svoji výstavu obrazů ve Starých Hradech Milo Gerstner. Malíř ale taky bych mohl říci doktor veterinář, starosta obce Benecko a dál pokračovat výčtem jeho aktivit a zájmů. Ale zůstaňme u toho malíře a jeho současné výstavy.
Výstava je pro kadého výtvarníka bilancí jeho tvorby za uplynulé období. Umoňuje mu a taky návtěvníkům posoudit, nakolik se mu podařilo realizovat své záměry, a v konfrontaci se starími pracemi si uvědomit, nakolik pokročil na obtíné cestě malířské tvorby.
Bilance práce je racionální činností, ale krom toho dává výstava autorovi nádherní, pocit uspokojení z dosaeného. Vědomí úspěchu, dobře udělané práce je pro kadého důleitou součástí ivota, a u jej tvoří výsledky profesní nebo zájmové činnosti.
Pro Miloe Gerstnera je v tomto okamiku krásným pocitem, e vystavuje své obrazy ve Starých Hradech. Jejich zdejí prostory nejsou běnou výstavní síní je v ní historie a taky atmosféra obrovského úsilí lidí, kteří jim vrátili ivot.
Nám, divákům, dává autor sám sebe k dispozici dává nám právo poznat ho niterně a taky posoudit jeho práci. Odnést si poznání a záitky, které budou ovlivněny nejen jeho obrazy, ale současně také naím cítěním, osobním názorem, pocity vzbuzujícími vzpomínky, nálady, radosti nebo smutek.
Celý rozsah nebo soubor subjektivních pocitů, které v nás vyvolává setkání s výtvarným dílem, je nakonec rozhodující pro ná názor a hlavně pro intenzitu záitku. Ovem osobní záitek a radost ze setkání jsou podmíněny schopností a také ochotou vnímat a přijímat to, co je nám nabízeno. Také je mono přijmout názory profesionálních kritiků a historiků umění nebo přistoupit na běně přijímané názory, co je moderní a co ne co je a co není uměním.
Nemám internet a nestihnul jsem navtívit knihovnu a v naučném slovníku si vyhledat heslo UMĚNÍ, abych ho zde mohl citovat. Snad se vlastním názorem přiblíím k významu tohoto slova:
Je to schopnost ztvárnit motiv tak, aby bylo vyjádřeno mnohem více ne pouhý záznam aby byl obohacen vlastním záitkem, názorem a byl schopen přinést nejen svému tvůrci, ale hlavně irokému okruhu lidí hluboký záitek, obohacení citového ivota a v tom nejlepím vědomí, e jsem se setkal s krásou. Obdivuji ty, kteří jsou schopni rozhodovat veřejně o tom, co umění je a co není.
Jsou nesporné umělecké hodnoty platné a respektované, a jsou artefakty opěvované v katalozích, jejich autoři jsou označováni za výjimečné umělce a já nemám chu se na ně dívat. Moná, e tady je ta hranice, kterou nemohu překročit, a divím se, e ji nedovedli překročit mnozí současníci impresionistů, fauvistů, kubistů.
A pak si uvědomím, jak je dobře, e existují díla, která mi přináejí radost a potěení a o kterých můu říkat, e jsou krásná. Protoe vím, jak moc se lií názor a vkus ovlivněný zkuenostmi, znalostmi vnímat, zdráhám se vynáet veřejné hodnocení a ponechávám na divákovi, aby do setkání a poznávání vstoupil sám.
Ale abych taky něco řekl o Miloi Gerstnerovi. Snad nejpodstatnějí je, e maluje rád. A vechno, co maluje, maluje s chutí a realisticky. Je si vědom, e realistické malování je zlehčováno zprofanovaným pojmem socialistický realismus. Samozřejmě zná a ví o současných i módních směrech, ale také ví, e vichni nebo jistě větina významných umělců, napřed dokonale zvládli realismus a potom postupně dospěli k jiné formě vyjádření. Váím si u Miloe Gerstnera toho, e nepředstírá. Sám říká, e bude pořád malovat a počká, a to přijde více méně samo, i kdyby to mělo trvat dlouho nebo kdyby to nemělo přijít vůbec. A tak nepochybuji, e bude malovat pořád s radostí a pro radost sobě i těm, kdo mají jeho obrazy rádi.
Maluje krajinu ale u něj krajina je vechno, co s ní souvisí. iroké rozhledy, detailní pohledy, dvory, zdi, ale i hnojitě, palky se sekerou náměty, které dovede ztvárnit snad jen on. Pokud si uvědomíte, e ije na Benecku, překvapí vás moná, e Krkonoe jsou v jeho tvorbě zastoupeny poměrně málo. Není to tím, e by si neuvědomoval krásu hor, neviděl a nevnímal proměny denních a ročních nálad nebo dokonce, e by je neuměl namalovat. Důvod je zcela jinde. Milo Gerstner je hluboce vázaný na přátelské vztahy. Vdycky zdůrazňuje, e patří do společenství podkrkonoských malířů. A společnost přátel je jeho tvůrčím prostředím. Někdo potřebuje k tvorbě víno, on přítomnost přátel. Postavit si stojan mezi nimi a malovat. A protoe tahle setkání se dělají převáně jinde, jsou jeho obrazy odtamtud.
Ve společenství malířů patří Milo Gerstner k velmi oblíbeným členům, protoe je kamarád, má smysl pro humor, vtipnou nadsázku. Kdy se po čase sejdeme, máme si toho dost co říct. A protoe jsou mezi námi někteří dost řeční, neomezuje je svým nárokem na vyprávěčský čas, ale vstupuje do rozhovorů krátce, vtipně a opravdu trefně tak, jak to dovede jen on. A nám se to moc líbí.
Smysl pro nadsázku, humor, vtipný nápad se u Miloe Gerstnera projevuje i v jeho malování. Není nic neobvyklého, kdy namaluje obraz na dveře od skříně, na víko nebo jak má v poslední době v oblibě na dvířka od ledniček získávaná na skládkách. A pak dodává, e zbavuje prostředí odpadu a e kdy si někdo takový obraz pověsí doma, izoluje si zároveň tepelně byt. A taky těm obrazům říká edesátka, osmdesátka, stodvacítka to podle toho, jaký obsah měla ta lednička. Někteří z vás jistě byli na jím zahajovaných výstavách svědky odhalování nového obrazu, vyhláení nového malířského směru či vyslechli přednáku o racionálním malování obrazů. Na současné výstavě taky najdete jeho autoportrét historizující autoportrét namalovaný tak, aby odpovídal zámecké atmosféře výstavního prostoru.
Tyhle jeho počiny nejsou schválnostmi ani pózou, je to jeho přirozený vztah k nadsázce a humoru. Není to humor ani ibeniční, ani anglický je to styl Miloe Gerstnera.
Zmínil jsem se u o četných zájmech a aktivitách Miloe Gerstnera. Dalo by se o nich mnohé říct. Ale za vechny alespoň o redigování nebo spí o tvorbě zpravodaje obecního úřadu Benecko, který nese hlavičku POSEL z pod alého. Je to spí hezký a zajímavý časopis ne účelová tiskovina. Čtenář v něm najde nejen informace o dění v obci a o činnosti zastupitelstva, ale i zajímavosti z obecní kroniky, vzpomínání pamětníků a vyprávění současníků. To vechno v pěkné grafické úpravě, s mnostvím fotografií a jazykově vytříbené. Tak krásnou četinu bych spí čekal v literárním díle. V časopise místního významu vycházejícím v malém počtu výtisků je velmi milým překvapením. Vzdávám úctu jeho tvůrci.
Pokud jste se s ním někteří jetě nesetkali, tak Milo Gerstner je tento mu.
Krásnou tečkou vernisáe výstavy obrazů Miloe Gerstnera z Benecka, ale vlastně celé letoní výstavní sezóny na zámku Staré Hrady bylo vystoupení smíeného pěveckého sboru Foerster při Lepařově gymnáziu v Jičíně pod řízením prof. Ivany Hanzlové.
V úvodní části koncertu zazněly skladby Adama Michny z Otradovic, Giovanni Palestriny, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka, dále pak Johannese Brahmse a Josefa Bohuslava Foerstera. Nechyběly ani známé lidové písně. Slavné sbory Květiny bílé po cestě z opery Rusalka a Proč bychom se netěili z opery Prodaná nevěsta byly vyvrcholením koncertu. Profesionální výkon členů sboru, citlivé, jímavé či hravé pojetí jednotlivých písní upoutalo přítomné vděčné posluchače. A tak ti si rádi společně se sborem zazpívali v přídavku jetě jednou Proč bychom se netěili.
Děkujeme sboru za hezký záitek. A těíme se na dalí setkání i na novou výstavní sezónu 1999.
Po vernisái obrazů Václava Macháně v gotických prostorách starohradského zámku se 5. 9. 1998 konal v tamní síni také hodnotný klavírní koncert, na něm předvedli své umění profesor pardubické konzervatoře Josef Picek a jeho mladá studentka, posluchačka 2. ročníku této konzervatoře a neteř výtvarníka Václava Macháně, Kateřina áková. Profesor Picek je ji návtěvníkům Starých Hradů dobře znám, několikrát zde vystoupil jako sbormistr i jako klavírista.
Koncert zahájila Kateřina áková přednesem Bagatel a Impromptus Bedřicha Smetany a méně známé vynikající Malé svity Jaroslava Jeka. Svým uměním prokázala, e je nejen vynikající studentkou, která se dokáe jemně vcítit do přednesených skladeb, ale i dobrou kandidátkou pro letoní Smetanovskou klavírní soutě.
Prof. Josef Picek přednesl náročnou skladbu J. B. Foerstera pro klavír "Jičínskou svitu", kterou skladatel věnoval svým milým jičínským přátelům. Ji části svity V Jičíně, eleznice, Libosad, Prachovské skály a originální hudební ztvárnění napovídají, čeho se svita týká. Potom zazněla část Poetických nálad A. Dvořáka (Na starém hradě a Backchanale) a závěrem část Snů B. Smetany opět s hradní tématikou Před hradem a Slavnost českých venkovanů. Dík vynikající technice a procítěnému přednesu vyjádřil prof. Picek svým interpretačním uměním ve, co skladatelé do svých děl vloili. Koncert byl pro vechny přítomné velkým záitkem.
Letoní kulturní pořady se na zámku Staré Hrady opět konaly od března do listopadu, kdy to umoňovalo počasí. Během tohoto období mohli návtěvníci zhlédnout 14 uměleckých výstav, 1 loutkové divadlo a 1 videoprogram, dále vyslechli 7 koncertů a 1 recitační pořad. O větině těchto akcí jsme podrobně referovali v předchozích číslech naeho časopisu. Musíme vak jetě poděkovat i panu Jiřímu Tobiáovi za celosezonní výstavu jeho sběratelské činnosti, kdy ve vitrínkách na chodbě 1. patra zámku instaloval vzácné pohlednice a známky z celého světa, podpisy známých osobností, exponáty krásných brouků a motýlů atd. Výstava budila obdiv vech návtěvníků. Stejně tak děkujeme paní Heleně pínové za zapůjčení fotografií, které vytvořil její zemřelý manel a které poutaly pozornost vech, kdo vstoupili do svatební síně.
Podrobněji jsme se také nezmínili o zajímavé výstavě obrazů Milana Eberla (náboenské motivy malované převáně na dřevě), doplněné koncertem smyčcového kvarteta (Jaroslav Bohdal, Zdeněk Jirouek, Jana a Jiří Zajícovi) ani o výstavě východočeského krajináře Václava Macháně z Chocně oba páni "zahajovači" nám neposlali slíbené příspěvky.
Musíme připomenout i hezké kulturní odpoledne 19. září, kdy ve Starých Hradech konala vernisá výstavy kreseb jičínského amatérského malíře Jiřího Qida Valtera. Autor chalupaří v Bukvici, a tak zde nechyběla řada motivů z Jičínska. Vernisá pak pokračovala koncertem vokálně instrumentálního souboru dětí při Základní kole Praha 9 - Horní Počernice. Vystoupení nám zajistil ředitel koly a dirigent souboru dr. Petr Krejza, sedliský chalupář. Bylo poitkem sledovat hezké výkony a hlavně nadení malých muzikantů, kteří přislíbili dalí návtěvu zámku.
Musíme rovně poděkovat vem umělcům, kteří věnovali zámecké galerii svá díla. Byli to téměř vichni letoní vystavující a zvlátě nás těí řada nových "portrétů" starohradského zámku od MVDr. Miloe Gerstnera a Jiřího Valtera, s nimi nae čtenáře jetě seznámíme v přítích číslech.
Končíme tedy dalí úspěnou sezónu. Nemohli bychom ji uskutečnit, kdyby nebylo obětavých účinkujících, kteří ji řadu let vystupují ve Starých Hradech bez nároku na honorář (znovu a znovu děkujeme Haně Kofránkové, prof. Josefu Pickovi, loutkáři Janu Řezníčkovi atd., atd.), kdyby nebylo ochotných a věrných spolupořadatelů (zvlátní dík patří paní Ireně kodové z Libáně a panu Ladislavu Tuláčkovi ze Starých Hradů), kdyby nebylo diváků těchto kulturních akcí, kteří pravidelně přicházejí a přijídějí, často z velké dálky, a kdyby konečně nebylo hezkého prostředí na zámku a v jeho okolí, o co se starají předevím pánové Josef Miclík a Václav Stejskal.
Dík vem a nashledanou v přítím roce!
Jiří Daniel
Český kraj
Bolestné stíny se vyhlazují
i vráska vyrytá slzou slanou
dnes nějak něná je.
Slavnostně večerní mraky plují
nad sloupem s Marií Pannou.
nezmizíme marně do noci
jak v eru mizí dým.
kamenem úhelným.
Vzpomínka na 28. říjen 1918
Univ. prof. MUDr. Antonín Fingerland, DrSc.
Majka Hoferiková
28. říjen
Moje babička celý ivot pracovala v zemědělství a byla velice citově zaloená. I já se zamýlím. Porovnávám ivot dříve a dnes, okolí, současnou dobu, vztahy v rodinách, mezi sousedy. Mám strach, pocit velkých obav. Ne o sebe, ale kadý máme nějakou tu ratolest, pro kterou bychom chtěli jen to dobré. Miluji svá vnoučata a často si sama sobě kladu tichou otázku: Jak bude dál? Jak? Co?
K 28. říjnu
radost velkou máme,
jenom to nám radost kalí,
co jí k svátku dáme?
lásku svou, své síly
s přáním, bychom v republice
vichni astni byli!
Tatíčkovi Masarykovi
a ač zemřel, vdy ho máme
a na jeho vzácná slova
stále s láskou vzpomínáme.
lid ho stále v srdci chová,
po starých tu lásku dědí
zase generace nová.
novým řádům národ zvyká,
nezapomenem' vak nikdy
prezidenta Masaryka.
Vzpomínka
Masaryk il,
hned by se rozhněval,
ač dobrý byl.
potrestal vechny ty sloty.
Sevihal by melináře,
k tomu přibral vechny lháře.
pokojně spát,
někdo to za něho
udělá rád.
Propojení
Na strunu úcty a obdivu k olcovi byl naladěn ve své tvorbě i rámek, kterého navíc pojil silný rodácký svazek. Zaposlouchejme se do závěru jeho básně Básníkův hrob:
Tak v kraji tom, kde dumá Humprecht váný,
nad naí doby nízkým nevděkem,
kde básníku je stydno člověkem,
kde Nadení je lektvar fádní, vlaný,
jak orel skován ve přístěnku těsném,
Jsi křídly tlouk´ v tom boji odvěkém,
tří akordů jen taje v nitru plesém.
Vrchlického heptastich vrcholí právě sedmou slokou, a řekli bychom, e při pouití sedmiček bude proívat básník jen radost a těstí. Pravý opak byl skutečností. Tvůrčí trýzeň provází téměř vdy Mistry slova. Výjimkou byly jen vzácné chvíle, kdy Vrchlického i rámka zcela uchvátily tančící přeludy ve studánce Roubence, "tam u nás doma v Plakánku". O prvním nám zachoval svědectví Karel Václav Rais a rámek své tajemství vloil do okouzlující výpovědi v básni Roubenka. Řekli jsme si, e oba básníky hluboce oslovil Václav olc. Vrame se k Vrchlického konečnému sedmiverí:
Cizinče,
sem zbloudiv, bys utrhl, přivoněl a zahodil opět,
bys ke dnu nepohléd, neslyel
pod vodou zvonů,
nám uvěř, kdo tohoto kraje
citlivě, osudně nosíme značku:
my, kdybychom raziti měli
vzpomínky domovské, nejpokrevnějí vzpomínky peníz,
na tomto penízi za truchlým a bludným tvarem,
za mlýnem větrným,
jak tu kdys nad námi stával
a smutnil a smutnil,
za ním by vyhlíel pohled svéhlavě snivý
Václava olce.
V málo známé zpovědi napsal Fráňa rámek za války něco víc ne vzpomínání. Vyznání nazval A přece Vrchlický, zveřejnil je v Lidových novinách 11. března 1940. Budu citovat pouze začátek, který by mohl být docela dobře rámkovým krédem literárním:
Tak padl Jsi, skřivane české hroudy!
Vak píseň Tvoje zmlklým krajem zní
.
Z té ruky mozolné jde vítězství!
Z těch chaloupek hřmí nové sil zas proudy,
a z bílých růí jako z dědů vrásek
se nová Naděj v nový ivot chví,
a epce kouzlem naich prvních lásek
.Radko Bílek
Radka Fiarová hraje a zpívá titulní roli v muzikálu Evita. Pamatujeme jí z několika návtěv Starých Hradů, kde hrála a zpívala s folkovou kapelou FILE. Naposledy ji popularizoval magazín HOBBY č. 48/98 a Mladý svět č. 46/98.
Komunální volby 1998
starosta: Frantiek Ragulík
zástupce starosty: Radomír Valika
členové zastupitelstva: Milan Bělka, Věroslav Fiala, Václav Horáček, Milue Langová, Dagmar Rysová, Karel tolovský, Josef Taneček
starosta: Zbyněk Smolík
zástupce starosty: Miroslav Kout
členové zastupitelstva: Jan Gottwald, Jaroslav Jaro, Frantiek Kotlář, Jiří Machula, Jozefína Militká, Miloslava Uzlová, Miloslav Veselý
starosta: Jan esták
zástupce starosty: Josef Stránský
členové zastupitelstva: Jaroslav Havel, Vladimír Jeek, Roman Joná, Zdeněk Lemberk, Vladimír Stoklasa, Petr Stránský, Vít imůnek, Milan Valnoha, Josef Vlk
starostka: Dagmar Karlová
zástupce starostky: Břetislav Kůel
členové zastupitelstva: Milo Bláha, Miloslav Janatka, Jaromír Jenček, Tomá Judl, Jana Melicharová, Milan Mlejnek (Příchvoj), Milan Mlejnek (Skuřina)
starosta: Bohumil Císař
zástupce starosty: Karol Bílek
členové zastupitelstva: Vlasta Keblová, Jaroslav Linhart, Jaroslav Macek, Frantiek Svoboda, Hana olcová
starosta: Josef Miclík
zástupkyně starosty: Jaromíra Kánská
členové zastupitelstva: Josef Boček, Frantiek Kebl, Jiří Matas, Václav Plíek, Milan íba
Milo Gerstner Staré Hrady říjen 1998
Radomír Pacina
Pěvecký sbor Foerster
Irena kodová
Klavírní koncert ve Starých Hradech
Jarmila edivá
Ohlédnutí za kulturní sezonou 1998
Eva Bílková
Reprodukcí autoportrétu Frantika kody si připomínáme 10. výročí úmrtí naeho spolupracovníka a přítele.
S divadlem Srdíčko Kulturního domu v Jičíně jsme byli pozváni do města Trento v Itálii, abychom zde sehráli v rámci 30. výročí zaloení městského muzea divadelní představení o Faustovi.
Kdy jsme na nádvoří, kde jsme měli hrát, připravovali scénu, loutky, rozhlas, osvětlení, chtěli se vichni členové co nejlépe zhostit svěřeného úkolu. Mně asi vzhledem k stáří svěřili úkol přece jenom mení. A tak jsem se rozhlíel po nádvoří muzea a nevím proč, ale moje vzpomínky se vrátily do Starých Hradů na nádvoří zámku. Asi to bylo podobnou velikostí nádvoří v Trantu a ve Starých Hradech. Napadlo mně stovky kilometrů od domova, kolik kulturních akcí bylo uskutečněno malou Osvětovou besedou Staré Hrady. Kolik tam účinkovalo souborů ze zahraničí i naich, kolik bylo setkání s naimi předními umělci.
A tak daleko od domova upřímně děkuji vem členům Osvětové besedy, kteří o to mají zásluhu.
Díky organizátorům Mařence Purkrtové-Sedlaté, Věrce Purkrtové-Semiánové a Mařence Vavrukové-Grosmanové se tímto dnem stalo 12. září 1998. Tentokrát se nás selo přes dvacet, více ne před pěti lety, omluvila se Jana Vitásková. Od posledního setkání zemřela spoluačka Marie Křivánková-Mlejnková, take ji dvanáct spoluáků nenávratně chybí mezi námi (viz článek v LSK 1994, č. 1, s. 7).
Samozřejmě nae kroky směřovaly předevím ke kole, pěkně opravené k loňskému 100. výročí jejího postavení. A vida, učitel národů J. A. Komenský coby busta nad hlavním vchodem do koly se mohl podivovat trochu rozpustilému kolektivu starích áků. Ji nás nefotografoval pan pína, který před časem zemřel a na kterého jsme té vzpomněli. Fotografování kolektivu naí třídy se věnovali spoluáci, např. Míla Kemr. To bude jistě bezprostřední snímek! Děkujeme, Mílo!
Ale pozor, ná azimut tentokrát směřoval do Starých Hradů na zámek, kde nás ji očekával pan kastelán, redaktor LSK, správce pracovitě LA PNP, starosta Sedlitě a promovaný historik v jedné osobě pan Karol Bílek. Mnozí z nás byli zde v opraveném prostředí zámku poprvé. Tím zajímavějí bylo vyprávění, jak vlastně nadenci, místní lidé pod vedením pana učitele Holmana, zámek postupně dali do pořádku. Zhlédli jsme té výstavy, a to v gotické části obrazy Václava Macháně a v arkádách práce Evy Vencovské. Navtívili jsme i obnovenou svatební síň a samozřejmě dalí zajímavosti: v prvním patře výstavu ze sbírek bystřického rodáka Jiřího Tobiáe a zaujaly nás modely a kresby chalup pana Jaroslava Marka, mistra kominického z Libáně. Zali jsme také do pracovny básníka Jaroslava Vrchlického s mnostvím knih a jeho osobních věcí. Prohlídku jsme zakončili v knihovně spisovatele Aloise Jiráska a v místnosti, kde se nacházejí věci z osobní pozůstalosti spisovatelky Eliky Krásnohorské.
Čas vak pokročil a my se odebrali do zámecké restaurace. Pohotění bylo výborné. Kdosi prohlásil: Jsme jako na svatební hostině! Samozřejmě, e beseda zvaná třídnická hodina se nesla v úsměvném tónu, kdy jsme si řekli, e nebudeme mluvit o nemocech. Tato mylenka byla ne zcela dodrena, vdy jsme se mohli poučit např. z vyprávění Dái Jonáové: Trpěla jsem záněty průduek, ale od doby, kdy se otuuji tím, e denně plavu v bazénu, je po zánětech.
Milí spoluáci, z naeho vyprávění jsme jistě získali dobrý pocit, ba i útěchu a poučení, také chu k ití. Promiňte, není moné vechny mylenky zaznamenat, ale dovolte mi vzpomenout alespoň na některé z mozaiky naí besedy.
Jak je důleité učit se nejen českému jazyku, ale zejména angličtině, zdůraznil Jirka Buchta, protoe pobýval delí dobu na montáích v Sýrii. Rovně ing. Zdeňku Kozákovi, CSc., se vyplatila znalost anglického jazyka, jinak by se jistě nestal poradcem pro marketing a spolupráci s Holandskem.
Přec jenom jsme ji v pokročilém věku a mnohým z nás ji zemřel partner. V tomto případě je důleité vyrovnání se s touto ivotní zkueností a nepodléhat. ivot jde dál, říká Jirka Buchta. Vyučil jsem se cukrářem a nyní si vařím, peru, uklízím sám, zvykl jsem si. A nebo je moné najít si náhradu, v tomto směru jsme fandili Mirkovi Bártovi, který jako vdovec ije s přítelkyní. Jarce Zemánkové zemřel ji druhý manel, musela se tedy dvakrát vyrovnávat s tímto osudem.
Je dobré, e nás obklopují vnuci a vnučky, dobří lidé, ti pak pomáhají překonávat ivotní nesnáze.
A teď z jiného soudku. Velice dobrou mylenku řekl Olda Kuel, který je hudebním pedagogem. Toti e ty mladé je nutné podret a přidret např. u hudby, ne aby si prováděli jen to, co sami chtějí. Olda pozvedl k úsměvu nai besedu svým svérázným vyprávěním i o tom, jak se stal modelem postavy prezidenta Jelcina pro muzeum voskových figurin v Praze.
Také četných takařic bylo vzpomenuto, i té nejoriginálnějí: Víte, co se stalo s třídní knihou, kdy se v ní v několika poznámkách objevilo moje jméno? Tenkrát se ztratila, prozradil Míla Kemr. Mílo, budi ti odputěn přestupek i směrem k tehdejím pedagogům, je ji promlčen.
Je třeba se zmínit a trochu vyznamenat dvě spoluačky z naich řad, a to Olgu Tesařovou a Aničku Sádovskou. Obě mohou být promovány na první prababičky v naí třídě.
Ale i slzy dojetí se objevily v naich očích, snad z nostalgie, e ve má svůj konec. I nae setkání se chýlilo ke konci. Dovolte mi v závěru citovat slova Dái Jonáové: Buďte zdrávi, ivot je krásný! Nu a bylo odhlasováno větinou z nás, e se sejdeme za rok, druhou sobotu v září.
Take ve zdraví nashledanou!