Base Camp Everest-Lhotse, 8.5. 99

10.24 nepálského času

Hezký den do republiky.

Stav mé vnitřní nejistoty a směsice napětí, obav a očekávání se teď několik dní nezmění. Jakkoli si racionálně zdůvodňuju, že teď je třeba v klidu čekat a start se o běh věcí v základním táboře, nemůžu se zbavit tohoto napětí. Vědomí, že TEĎ, od dnešního rána, jsou kluci na cestě, která by měla končit až nahoře, je příliš silné. Nepomůže mu ani pálení obětního ohně pod hvězdami vedle Pumori, ani čekání na vysílačkové signály.

Realita je taková, že v táboře 2 jsou teď téměř všichni - Soňa Vomáčková, Josef Šimůnek, Luděk Ondřej, Arita a Lhakpa. Dnes ráno vyrazili směrem k vrcholu, tedy do campu 3 / 7 200 metrů/ Pepíno Morávek a Zdeněk Hrubý. Nerad požívám podmiňovací způsob - tady se úspěch podmiňuje mnoha nevypočitatelnými vnějšími vlivy - ale kdyby vše proběhlo dobře, znamenalo by to tátra camp 4 / 7 900 m / a pozítří , v kombinovaném ledu a skalách, vrcholová část Lhotse. Zítra stejným směrem a se stejným plánem postupu vyráží druhá skupina. Ještě nevím, kdo v ní bude.

Dnes ráno náš doktor pomocí vysílačky velmi rychle vyřešil problém, který se opakovaně vrátil. Ghopal, který se staral ve "dvojce" o vaření, začal zase zvracet, má mravenčení v pravé části těla. Několik pokynů pro podání příslušných léků, po půl hodině se Ghopal zklidnil a pomalu se vydal dolů. Protože s příznaky výškové nemoci půjde pomalu, čekáme ho za pět-šest hodin.. Problém byl vyřešen včas.

Moje nervozita trvá, i když k ní není mnoho důvodů. Kromě toho jediného, který tady dole, v latentní podobě, vrtá mou hlavou. Prostě jsme na cestě nahoru. Celý život je cesta. Cesta sama je vrcholným cílem, cesta odkudkoli kamkoli.

10.15 nepálského času

Před chvílí přiletěla helikoptéra pro omrzlé členy komerční expedice Henryho Todda a zase odletěla. Odnesl jsem jim naše igelitové červené pruhy se znakem SPT Telecom, určené původně na značení v ledopádu. My je nepotřebujeme a oni s tím mohou lépe označit malou kamennou plošinu, kterou včera odpoledne budovali.

Helikoptéra patrně nebyla ta pravá - záchranná. Počasí se mění k horšímu, padají kroupy a obávám se, že dnes už tady v base campu nikdo nepřistane.

Teď pozor!!

Včera večer se vrátila ze svého úspěšného summitu na vrchol Everestu Renata Chlumská

sympatická pětadvacetiletá dívenka, která se narodila českým emigrantům ve Švédsku. I když je unavená, udělala si chvilku času na nás, naše blahopřání, a musím říci , že jsme si nakonec bezvadně pokecali. Zejména s Janou Paulovou si rozuměly...

Vystoupila na vrchol dne 5.5. spolu se svým manželem, se kterým žije v Malmo. Od výšky 8 600 metrů vystupovala bez umělého kyslíku, protože se jí porouchal přístroj. Na vrcholu dostala nový přístroj, ale sestupovala opět bez něj, protože přes masku neviděla.

Ta dívčina je krásná a sympatická, a opravdu upřímně a hrdě jsem ji blahopřál.

Poprosím teď Janu o reprodukování malého interview, které s Renatou udělala.

"Budu moc ráda, když se lidé v Čechách dozví o našem úspěchu, protože se cítím být i Češkou" řekla brilantní češtinou velmi krásná křehká Renata

Jak se cítíš dnes, den po sestupu?

Jsem moc Šťastná,protože jsem rok intenzivně trénovala a musela jsem přibrat osm kilo,které už dnes nemám.Jsem úplně hotová a těším se až tady uděláme expediční fotky, že si odpočinu.Sama asi víš,jak se mi teď v té únavě chce usmívat se na fotografy.

Měla jsi pocit strachu?

Ne to ne ,jen jsem si v kritických chvílích připomínala tréninkovou dřinu a to mě vždycky vytáhlo o dalších deset kroků výš. Největší problém jsem měla s motivaci při sestupu,ale do vysílačky jsem dostala zprávu,že ve Dvojce teče voda a tahle zpráva mě dostala dolů.

Všechny ostatní pocity jsem zapomněla.třeba se mi časem vynoří.

Ale napiš do Čech lidem, že Švédka, aby se dostala na vrchol Everestu musí bejt Češka.

13.31 nepálského času

V průběhu dne se tady poněkud změnilo počasí. Monitorujeme vysílání shora. Máme detailní informace o počasí v oblasti campů Everestu od Švédů, ze speciálního satelitního programu, které jsme předali Zdeňkovi Hrubému a Pepínovi Morávkovi nahoru. Očekává se mírné sněžení, 10.5. bude velmi silný vítr nevhodný pro výstup na vrchol.11. a 12. 5. budou velmi dobré vrcholové dny. Nahoře dnes sněží víc, než tady dole.

kluci okamžitě přizpůsobují své plány.

Ghopal je stále ne cestě dolů, patrně ho zdrželo sněžení. Doufám, že dorazí v pořádku.

Přeju vám pohodu Renaty Chlumské! A méně dramatických zvratů, než kolik přineslo dnešní dopoledne tady v B.C.

Namasté - Jana Paulová a Standa Berkovec

Foto digitální Olympus - Renata Chlumská

Renata s Janou Paulovou pod západním hřebenem Everestu

Přenos z výšky 5 300 metrů nad mořem - notebook SPECTEC a satelitní telefon Nera