B.C. Everest-Lhotse, stříbrný stan, 3.5.

Namasté, hezký den. Tady jsou dny opravdu hezké, i když včera a dnes trochu sněžilo. Protože pracuju rád venku, zjistil jsem, že notebook SPECTEC funguje v pohodě i v lehké chumelenici. Rozpouštějící se vločky na monitoru vypadají poeticky...

Modré nebe pohody mi včera večer zakalila zpráva o dalších obětech Himálaje. Jeden šerpa a jedna korejská žena zahynuli po výstupu na vrchol Anapurny 1 a Michal Jorgensen po výstupu na vrchol Makalu. Alespoň tolik jsem vysledoval ze zpráv nepálského rozhlasu.

Dovolte mi teď zalistovat v knížce, která se mnou jezdí na expedice:

Oblak mi řekl:"Pomíjím,"Noc řekla:"Nořím se do ohnivé zoře." Bolest řekla:"Zůstávám v hlubokém tichu jako jeho stopa."

"Umírám k naplnění," pravil ke mně můj život. Země řekla:"Moje světlo líbá tvé myšlenky každým okamžikem."

"Dny prchají," pravila Láska, "já však čekám na tebe."

Smrt řekla:"Poháním loď tvého života přes moře."

Rabindranath Thákur

Je to tak, prostě mám potřebu pozdravit na cestě ty, kterým už nerve vítr a mráz od úst jejich pozemský dech.

My jsme tu zůstali a pachtíme se nahoru. Neptejte se nás proč, čekáte-li racionální odpověď.

Jak jsme na tom dnes? Po odpočinkových dnech vyrazili včera ráno do ledopádu Khumbu Soňa Vomáčková a Josef Šimůnek, Lhakpa Dorjee a Arita. Dnes ráno je následoval Pepíno Morávek (už pod lékařským dohledem Zdeňka Vocáska si musel doléčit nachlazení) a Luděk Ondřej (který se úspěšně vypořádal s kašlem). Naši šerpové dnes připravili místo na vybudování campu 4 (7 900 m), ostatní zítra ráno vyrazí z dvojky (6 400m) do trojky (7 200 m) s další vynáškou materiálu.

Počasí je dobré, včerejší bezmračný hvězdný večer sliboval "vrcholový den". Italská expedice se dnes pokusila o summit na Everestu, znemožnila jim to vichřice nahoře. Pozítří se pokusí o vrchol Everestu Nepálci, v Jižním sedle Everestu čeká několik týmů na příležitost.

Pro ty, kteří nezachytili naše informace o trase a technice naší předpokládané cesty na Lhotse, ještě několik informací...

Base camp, základní tábor (5 300 metrů)

Leží pod Západním hřebenem Everestu , v jakémsi kotli ohraničeném vrcholy Pumori (7 145 m), Lingtren (6 697 m), Khumbu-tse (6 640 m), sedlem Lho-la (6 006 m), Západním hřebenem Everestu , Jižním sedlem Everestu (7 986m), ledopádem Khumbu a Nuptse (7 879 m). Jde o místo, identické se základním táborem slavné Hillaryho a Huntovy expedice v roce 1953. Vrchol Lhotse (8 516 m , čtvrtá nejvyšší hora na světě) leží mezi Jižním sedlem Everestu a vrcholem Lhotse-šar (8 398 m). Doprava materiálu pro expedice a trekaře se tu děje jen pomocí nosičů a yaků, vymohla si to sama tato oblast Solo Khumbu. Jde o pracovní příležitosti, o které by v případě dopravy pomocí vrtulníků místní obyvatelé přišli. Několikadenní pěší pochod z letiště Lukla (2 804 m) má v sobě navíc výhody postupné aklimatizace.

1. výškový tábor, horní hrana ledopádu Khumbu (6 100 m)

Cesta ledopádem je vyfixována a používají ji všechny expedice na Everest a Lhotse. Používání je třeba uhradit příslušné místní organizaci. V ledopádu je asi čtyřicet hliníkových žebříků, svislých či vodorovných přes trhliny. nejdelší, svislý, měří asi 20 metrů. Dále jsou tam fixní lana. Na postup jsou potřebná stoupací železa, cepín či jiná zbraň, na jištění sedací úvazek, karabiny, slaňovací osma, popř. jumar (vozejk). Zdatným lezcům a šerpům trvá výstup asi 2-3 hodiny, dobrý čas výstupu je pět hodin. Zde je třeba kvalitních stanů, my tam máme postaven Camp.

2. výškový tábor, horní část tzv. Western Cwm, (6 400 m)

Cwm je starý velšský a keltský název pro údolí, je to jedna z památek na první objevitele Everestu. Cesta ještě není tak exponovaná, zčásti je fixována lany, někteří lezci na ní postupují se stoupacími železy (mačkami), někteří bez. V táboře se používají také kvalitní stany, v našem případě malá a velká Tatonka. Stany je třeba pochopitelně jistit - používají se osobní zbraně, ledovcové vývrtky , sněžné skoby.

3. výškový tábor, západní stěna Lhotse (7 200 m)

Cesta do "trojky" je už více exponovaná. Díky letošním meteorologickým podmínkám je to čistý led, se sklonem od 40 do 60 stupňů. Postupuje se na fixních lanech a stoupacích železech, s cepíny a jinými zbraněmi do ledu. V tomto táboře máme výškový stan VauDe.

4. výškový tábor (zatím jen částečně připraven, 7 900 m)

Až do tohoto místa je trasa cesty totožná s cestou na Everest. V současných podmínkách je to poslední ledová fáze západní stěny Lhotse, vrcholová část je letos jen holý kámen. Je zde místo na jeden stan pro každou z expedic na Lhotse (letos tři - Japonci, Britové a my).

... a pak už, pokud bohové a počasí dovolí, vrchol / 8 516 m /

Velmi děkujeme za všechny povzbuzující milé mailové vzkazy. Moc prosíme o stručnost - je to zároveň výraz šetrnosti ke kapse expedice. A také o nezavirované a dobře "zabalené" maily.

Naše rozhlasové telefonáty vysílá náš mediální partner, Český rozhlas 1 - Radiožurnál, odpoledne asi mezi 14.30 a 15.00. Rád bych doplnil, že pravidelně, denně, ale zatím nám nezavolali vždy.

Na našem telefonním čísle 00873 762 000 470 jsme na příjmu denně od 14.00 do 15.00 českého času. Jedna minuta na pásmu Inmarsat M stojí cca 3 US dolary.

Přeju vám samé vrcholové dny! Namasté!!

Standa Purutashi Berkovec

P.S. Citace neznámého autora, popiska k fotografii: "Myslel jsem, že vidím lovce z tundry s čepicí z kundy. Ale byl to Bouda s čepicí z činčily".